Evaluation of the Use of Concrete Waste as Coarse Aggregate in Permeable Urban Pavements: Composition, Resistance, and Hydraulic Conductivity Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/enarc.v8i00.2891

Keywords:

Concreto permeável, Resíduo de concreto, Condutividade hidráulica, Pavimentação urbana, Construção civil

Abstract

Civil construction is responsible for a high demand of natural resources and it generates around 36% of the solid waste produced worldwide, resulting in significant environmental impacts. Moreover, urbanization contributes to soil impermeabilization, increasing the occurrence of landslides and floods. This study proposes the development of permeable concrete for urban pavement, which completely substitutes natural aggregate with concrete waste and allows water to permeate between the pavement and the soil. The study is innovative in analyzing the material produced simultaneously from the perspectives of its composition, mechanical strength, and hydraulic conductivity. For this purpose, the materials used and the developed concrete were characterized according to ABNT guidelines. It was concluded that the permeable concrete produced achieves The national guidelines and has higher hydraulic conductivity than conventional permeable concrete, making it an attractive option for urban pavement.

Author Biographies

Aldo Ribeiro de Carvalho , Universidade Federal de Ouro Preto

Doutorando em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), pós-graduado em Docência no Ensino Superior pela Faculdade São Luís e com especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho em curso na Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Atualmente é pesquisador do Grupo de Pesquisas de Cimentos Alcalinos Ativados (ATIVE - CNPq) da UFOP se dedicando ao estudos de matrizes de ativação ácida; também é membro do CIDENG - CNPq da mesma instituição.

Adilson Campos de Paula Junior, Universidade do Minho

Adilson Campos de Paula Junior, engenheiro civil e mestre em engenharia civil pela Universidade Federal dee Juiz de Fora. Atualmente é doutorando  do Programa Doutoral em Engenharia Civil pela Universidade do Minho, em Portugal.

Antônio Eduardo Polisseni, Universidade Federal de Juiz de Fora

 Doutorado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005). Professor Associado IV da Faculdade de Engenharia da UFJF, no curso de graduação, ministrou as disciplinas Materiais de Construção Civil II, Impermeabilização e Isolamento Térmico nas Edificações, Concretos Especiais e Tecnologia da Reciclagem de Resíduos na Construção Civil. 

Thaís Mayra de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutorado em Engenharia Civil pela Universidade Federal Fluminense (2007). Atualmente é Professora Associada do Curso de Engenharia Civil e do Programa de Pós-graduação em Engenharia Civil, também Coordenadora do LMCC - Laboratório de Materiais de Construção da Universidade Federal de Juiz de Fora na Faculdade de Engenharia . 

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Published

2023-10-25

How to Cite

Carvalho , A. R. de ., Campos de Paula Junior, A., Eduardo Polisseni, A., & Mayra de Oliveira, T. (2023). Evaluation of the Use of Concrete Waste as Coarse Aggregate in Permeable Urban Pavements: Composition, Resistance, and Hydraulic Conductivity Analysis . ENCONTRO NACIONAL DE APROVEITAMENTO DE RESÍDUOS NA CONSTRUÇÃO, 8(00), 1–10. https://doi.org/10.46421/enarc.v8i00.2891

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