PROPOSTAS DE ADOÇÃO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NO ENSINO DE CONSTRUÇÃO

Autores

  • Bianca Leal
  • Mônica Salgado

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v17i1.1758

Palavras-chave:

Teaching of construction, BIM, Augmented reality, Virtual reality, Rapid Prototyping

Resumo

Technologies have significantly altered construction and teaching. However, it is observed that universities are not following the speed of changes, both in curriculum updating and in teacher training. Thus, it is necessary to rethink the training of future professionals so that they enjoy to the maximum the potential offered by technologies in the various fields of architecture and urbanism. In this sense, this paper presents part of the results obtained with the master's research that had as objective to study the alternatives that can be adopted by the professors of the course of architecture and urbanism through the use of digital technologies. In this text will explore the possibilities offered to teaching 'construction'. The technologies used as research cut-off were Building Information Modeling (BIM), Augmented Reality, Virtual Reality, Rapid Prototyping and Digital Manufacturing. The methods adopted were Systematic Review of Literature and literature review without meta-analysis. The results presented tested means and little explored possibilities of use of technologies in the teaching of 'construction'. This study provides a theoretical contribution to the improvement of architectural and urban teaching and, at the same time, it is hoped to encourage teachers to incorporate technologies in the 'building' disciplines.

Referências

AMIM, Rodrigo R. Realidade aumentada aplicada à arquitetura e urbanismo. 2007.

120f. Dissertação (Mestrado) COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Riode Janeiro. 2007.

ASSIS, Jonas H. G. de; BROCHARDT, Mikael M. de S.; ANDRADE, Max L. V. de.

Aplicações de Realidade Aumentada no canteiro de obras: proposta de utilizaçãona visualização de projetos de instalações para a execução. In: SOCIEDADIBEROAMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL, SIGRADI, 20., 2016, Buenos Aires.

Proceedings... Buenos Aires: 2016. p. 662-667.

BARAZZETTI, Luigi et al. Cloud-to-BIM-to-FEM: Structural simulation with accuratehistoric BIM from laser scans. Simulation Modelling Practice and Theory. v. 57, p. 71-87, set. 2015. Disponível em:<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1569190X15000994>. Acesso em13 jan. 2017.

BASTO, Priscilla E. de A; LORDSLEEM JUNIOR, Alberto C. O ensino de BIM em curso degraduação em engenharia civil em uma universidade dos EUA: estudo de caso.

Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 16, n. 4, p. 45-61, out./dez. 2016. Disponível em:<http://www.seer.ufrgs.br/index.php/ambienteconstruido/article/view/64069/38281>. Acesso em: 23 ago. 2017.

BEHZADAN, Amir H; VASSIGH, Shahin; MOSTAFAVI, Ali. Teaching millennials withaugmented reality: cases from the U.S. education system. PARC Research inArchitecture and Building Construction, Campinas, SP, v. 7, n. 4, p. 265-272, dec.

2016. ISSN 1980-6809. Disponível em:<http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8649284>.

Acesso em: 08 ago. 2017. doi: http://dx.doi.org/10.20396/parc.v7i4.8649284.

BRAIDA, Frederico; COLCHETE FILHO, Antônio; MAYA-MONTEIRO, Patrícia. Inovaçõestecnológicas na Arquitetura e no Urbanismo: desafios para a prática projetual. In:Congresso da Associação Portuguesa para o Desenvolvimento das Regiões, 12.,2006. Anais... Disponível em:<http://www.ufjf.br/frederico_braida/files/2011/02/2006_Inova%C3%A7%C3%B5estecnol%C3%B3gicas-na-Arquitetura.pdf>. Acesso em: 19 abr. 2017.

CARVALHO, Bruno S. et al. Planejamento para construções modulares por meio deBIM e prototipagem rápida PMCON. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DOPROJETO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 5., 2017, João Pessoa. Anais... Porto Alegre:ANTAC.2017. p. 1-14.

CARVALHO, Ramon S. de; SAVIGNON, Affonso P. de. O professor de projeto dearquitetura na era digital: desafios e perspectivas. Gestão e Tecnologia de Projetos.

São Carlos, v. 6, n. 2, p. 04-13, jan. 2012.

CELANI, Gabriela et al. Integração de tecnologias CAD/CAE/CAM no ateliê dearquitetura: Uma aplicação no projeto de edifícios altos. Gestão & Tecnologia deProjetos, São Carlos, v.12, n.1, p. 29-52, 2017.

CUNHA, Marco A. B. Preservação do patrimônio arquitetônico: reconstrução digitaldo CPA Balbina Arq. Severiano Mario Porto. 2016. Trabalho de conclusão decurso Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio deJaneiro, 2016.

CUPERSCHMID, Ana R. M.; GRACHET, Marina. G.; FABRÍCIO, Márcio M. Developmentof an Augmented Reality environment for the assembly of precast wood-frame wallfrom the BIM model. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 16, n. 4, p. 63-78, out./dez.2016.

EASTMAN, Chuck et al. Manual de BIM: um guia de modelagem da informação daconstrução para arquitetos, engenheiros, gerentes, construtores e incorporadores.

Porto Alegre: Bookman, 2014. 483 p.

FERRACANE, Martina F. Manufacturing the future: Industry 4.0. In: ECIPE - EuropeanCentre for International Political Economy, jun. 2015. Disponível em:<http://ecipe.org/blog/manufacturing-the-future/>. Acesso em: 19 abr. 2017.

GRILO, Leonardo et al. Possibilidades de aplicação e limitações da realidade virtualna arquitetura e na construção civil. Universidade Federal de São Paulo, 2001.Disponível em:<https://www.researchgate.net/publication/228522928_Possibilidades_de_aplicacao_e_limitacoes_da_realidade_virtual_na_arquitetura_e_na_Construcao_Civil>. Acessoem: 05 mai. 2017.

KUBICKI, Sylvain et al. 4D Modeling and Simulation for the Teaching of StructuralPrinciples and Construction Techniques. In: EDUCATION AND RESEARCH INCOMPUTER AIDED ARCHITECTURAL DESIGN IN EUROPE, eCAADe, 30., 2012, Praga.

República Checa: Czech Technical University in Prague, 2012.Disponível em:<https://cumincad.architexturez.net/system/files/pdf/ecaade2012_157.content.pdf>. Acesso em: 24 ago. 2017.

LEAL, Bianca M. F. Propostas para o ensino dos conteúdos de arquitetura eurbanismo através de ferramentas digitais. 2018. Dissertação (Mestrado emArquitetura) Programa de Pós-graduação em Arquitetura (PROARQ), UniversidadeFederal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

LEAL, Bianca M. F.; SALGADO, Mônica S.; SILVOSO, Marcos M. Impact of fourthindustrial revolution in architecture undergraduate course. In: ZERO ENERGY MASSCUSTOM HOME, ZEMCH, 2018, Melbourne. Proceedings... Melbourne: ZEMCHNetwork, 2018. p. 403-415.

MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução nº 2, de 17 de junho de 2010. Institui asDiretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura eUrbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES nº 6/2006. Ministério daEducação, 2010. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5651-rces002-10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 31mai. 2016.

MOKHTAR, Ahmed. BIM as learning media for building construction. In: COMPUTERAIDEDARCHITECTURAL DESIGN RESEARCH IN ASIA, CAADRIA, 12., 2007, Nanquim.

Proceedings... China: Southeast University and Nanjing University, 2007. Disponívelem: <http://papers.cumincad.org/data/works/att/caadria2007_119.content.pdf>.Acesso em: 27 dez. 2017.

NEIVA NETO, Romeu da S.; RUSCHEL, Regina C. BIM aplicado ao projeto de fôrmasde madeira em estrutura de concreto armado. Ambiente Construído, Porto Alegre,v. 15, n. 4, p. 183-201, out./dez. 2015.

NETTO, Antonio V.; MACHADO, Liliane dos S.; OLIVEIRA, Maria C. F. de. RealidadeVirtual: definições, dispositivos e aplicações. Revista Eletrônica de IniciaçãoCientífica, REIC, v. 2, n. 1, mar. 2002. Disponível em:<https://www.researchgate.net/profile/Antonio_Valerio_Netto/publication/252019436_Realidade_Virtual_-_Definicoes_Dispositivos_e_Aplicacoes/links/572355a808ae262228aa664c/Realidade-Virtual-Definicoes-Dispositivos-e-Aplicacoes.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2018.

PUPO, Regina T. Fabricação digital. In: BRAIDA, F. et al. 101 Conceitos de Arquiteturae Urbanismo na Era Digital. São Paulo: ProBooks, 2016. p. 98-99.

QUINTELLA, Ivvy P. C. P.; FERREIRA, Ítalo C.; FLORÊNCIO, Eduardo Q. Making pavilions:Os pavilhões temporários no contexto das faculdades de arquitetura e urbanismo.

In: SOCIEDAD IBEROAMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL, SIGRADI, 20., 2016, BuenosAires. Proceedings... Buenos Aires: 2016. p. 318-325.

RODRIGUES, Claudia S. C.; PINTO, Ricardo A. M.; RODRIGUES, Paulo F. N. Umaaplicação da Realidade Aumentada no ensino de modelagem dos sistemasestruturais. Revista Brasileira de Computação Aplicada, Passo Fundo, v.2, n. 2, p. 81-95, set. 2010.

SAVIGNON, Affonso; SALGADO, Mônica S.; LASSANCE, Guilherme. Repensando o usode protótipos na construção de edifícios. In: ENCONTRO NACIONAL DETECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, ENTAC, 14., 2012, Juiz de Fora. Anais...

Porto Alegre: ANTAC, 2012. p. 4139-4145.

STANGE, Fabiano P. Protótipo de ambiente virtual educacional para atividade típicada construção civil brasileira. 2012. Dissertação (Mestrado em Ciências)Universidade Federal do Paraná, Paraná.

Downloads

Publicado

2018-11-12

Como Citar

LEAL, Bianca; SALGADO, Mônica. PROPOSTAS DE ADOÇÃO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NO ENSINO DE CONSTRUÇÃO. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 3320–3328. DOI: 10.46421/entac.v17i1.1758. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1758. Acesso em: 23 nov. 2024.

Edição

Seção

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Artigos Semelhantes

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.