ARQUITETURA E TECNOLOGIAS INCLUSIVAS: PLACA SINALÉTICA DE AMBIENTES CONSTRUÍDOS COM LAYOUT FLEXÍVEL

Authors

  • Alana Arena Schneider Faculdade Meridional Imed
  • Thaísa Leal da Silva Faculdade Meridional Imed
  • Andréa Quadrado Mussi Faculdade Meridional Imed

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.1000

Keywords:

Inclusive Cities, Visually Impaired People, Tactile Module, Vibracall, Arduino

Abstract

It is It is straightforward for everyone, including people with visual impairments (PcDV), to access and transit safely indoors, especially flexible educational environments. Furniture in these environments, when not informed of its location, can cause accidents for PcDV. This work is an integral part of an ongoing master's research, this being the second of three stages of a larger research, which seeks to create an artifact that represents indoor environments with signs of obstacles for people with visual impairments. Step one of the researches has already been tested and obtained positive results in the aid of mobility. Step three proposes a tactile sign representing flexible educational spaces, which informs the location of obstacles to PcDV in advance, helping with the autonomy and mobility of these users. The purpose of this article is to present step two, to verify the materials and applied technologies of a vibrational module. The method used was the A / B test by Martin and Hanington (2012), which tries to evaluate two versions of a project. It was found that the open model was the most efficient in transmitting vibration through touch. Rapid prototyping, Arduino and the vibracall component are the technologies of easy access and scalability applied in this work. (MASTER / HALF).

References

ALEXANDER, C. Notes on the synthesis of form. 9ed. reimp. Cambridge: Harvard University Press, 1977. 216 p.

ALMEIDA, Alexandre Renato; SANTOS, Jhones Clays dos; RODRIGUES, Marlon Hugo; MELLO, Ricardo Bernardes. Construção de uma bengala eletrônica para deficiente visual. Interação -Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 17(17), 111 - 128. https://doi.org/10.33836/interacao.v17i17.80. 2015.

ALMEIDA, Márcio Renan de Lima; MAESTRA, Denis Eduardo. Sistema de identificação de cores para deficientes visuais e auditivos. CONIC, SEMESP. 17ª Congresso Nacional de Iniciação Científica. 2018.

ARDUINO. Software. 2019. Disponível em: <https://www.arduino.cc/en/Main/Software>.Acesso em: 16 dez. 2019.

BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências.

BRASIL. Portaria nº 3128, de 24 de dezembro de 2008. Define que as Redes Estaduais de Atenção à Pessoa com Deficiência Visual sejam compostas por ações na atenção básica e Serviços de Reabilitação Visual, 2008.

MUSSI, Andréa Quadrado; ROMANINI, Anicoli; LANTELME, Elvira; MARTINS, Marcele Salles.

Arquitetura inclusiva: a planta tátil como instrumento de projeto colaborativo com portadores de deficiência visual. XX Congreso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital Blucher Design Proceedings, v.3. p. 387-393. São Paulo. 2016.

CESARO, Sara Rossato de; SILVA, Luísa Batista de Oliveira; MUSSI, Andréa Quadrado.

Maquete tátil de ambiente interno: experiência com impressora 3d para pessoas com deficiência visual. Trabalho apresentado na Mostra de Iniciação Científica MIC, IMED, Passo Fundo, 2019.

CELANI, Gabriela; BERTHO, Beatriz Carra. A prototipagem rápida no processo de produção de maquetes de arquitetura. Graphica, 2007.

DISCHINGER, Marta; ELY, Vera Helena Bins; PIARDI, Sonia Maria. Promovendo Acessibilidade espacial nos edifícios públicos: Programa de Acessibilidade às Pessoas com Deficiência ou Mobilidade Reduzidanas Edificações de Uso Público. Ministério Público do Estado de Santa Catarina. Florianópolis,2012.

DIAS, Glaucia Soldati; SANTOS, Ivan Mota. Criação de um mapa tátil através da tecnologiaassistiva: mais acessibilidade aos deficientes visuais com a utilização da impressão 3d. 12ºCongresso brasileiro de pesquisa e desenvolvimento em design. Belo Horizonte. 2016.

EVANS, Martin; NOBLE, Joshua; HOCHENBAUM, Jordan. Arduino em ação. Novatec. 2013.

IBGE. Recenseamento do Brazil em 1872. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/monografias/GEBIS%20-%20RJ/Recenseamento_do_Brazil_1872/Imperio%20do%20Brazil%201872.pdf. Acesso em: 18 jun. 2019.

JUNIOR, Abelardo Couto; OLIVEIRA, Lucas Azeredo Gonçalves. As principais causas de cegueira e baixa visão em escola para deficientes visuais. Revista Brasil Oftalmol. 2016.

MCROBERTS, Michael. Arduino Básico. 2ª Edição. São Paulo: Novatec, 2015.

MARTIN, Bella; HANINGTON, Bruce. Universal Methods of Design: 100 ways to research complex problems, develop, innovative ideas and design effective solutions. Beverly: Rockport Publishers, 2012.

MILAN, Luis Fernando. Maquetes táteis: infográficos tridimensionais para a orientação espacialde deficientes visuais. Fec. UNICAMP. 2008.

OLIVEIRA, Cláudio Luis Vieira; ZANETTI, Humberto Augusto Piovesana. Arduino descomplicado: como elaborar projetos de eletrônica. Saraiva. 1ª ed. 2015.

PERONTI, Gabriela Gonzalez; VEIGA, Mônica; SILVA, Adriane Almeida Borda da. A representação do espaço de arquitetura por meio de dispositivos táteis: uma revisão conceitual e tecnológica. 2016. Disponível em: <http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east1.amazonaws.com/designproceedings/sigradi2016/729.pdf>. Acesso em: 02 fev. 2019.

TORRES, Josiane Pereira; SANTOS, Vivian. Conhecendo a deficiência visual em seus aspectos legais, históricos e educacionais. 2015. Disponível em: <http://claretianobt.com.br/download?caminho=/upload/cms/revista/sumarios/396.pdf&arquivo=sumario2.pdf>. Acesso em: 02 abr. 2019.

TINKERCAD, Autodesk. Introducing the Tinkercad iPad App with Augmented Reality. 2019.

Disponível em: <https://www.tinkercad.com/>. Acesso em: 16 dez. 2019.

WHO – World Health Organization. Blindness and visual impairment. 2018. Disponível em: <https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment>. Acesso em: 12 Jul. 2019.

Published

2020-11-04

How to Cite

SCHNEIDER, Alana Arena; SILVA, Thaísa Leal da; MUSSI, Andréa Quadrado. ARQUITETURA E TECNOLOGIAS INCLUSIVAS: PLACA SINALÉTICA DE AMBIENTES CONSTRUÍDOS COM LAYOUT FLEXÍVEL. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–9. DOI: 10.46421/entac.v18i.1000. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1000. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.