AQUA-HQE environmental certification sustainability indicators applied to the interactionist school architecture design process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2025

Keywords:

Interactionist school architecture, AQUA-HQE certification, E.M. Luiza Terra de Andrade, Environmental Quality

Abstract

The objective of the study is to propose guidelines for the architectural design of interactionist schools, in order to meet the pedagogical political project (PPP) and achieve user comfort and sustainability. Through bibliographic reviews, it was possible to verify the correlations between the interactionist pedagogical theory, the characteristics of school architecture and the AQUA-HQE environmental certification. Based on the Walkthrough analysis, a post-occupancy evaluation (APO) was carried out at the Luiza Terra de Andrade Municipal School, which demonstrated the applicability of the design guidelines proposed in this research. Thus, it appears that the guiding guidelines contribute to the quality and sustainability of school environments.

Author Biographies

Juliana Christiny Mello da Silva, Federal University of Rio de Janeiro

Graduation in Architecture and Urbanism at Universidade Estácio de Sá (Niterói - RJ, Brazil). Master's student in Architecture at the Federal University of Rio de Janeiro (Rio de Janeiro - RJ, Brazil).

Paula de Castro Brasil, State University of Rio de Janeiro and La Salle University Center of Rio de Janeiro

PhD in Architecture from the Federal University of Rio de Janeiro (Rio de Janeiro - RJ, Brazil). Professor at the State University of Rio de Janeiro (Rio de Janeiro - RJ, Brazil). Professor and Coordinator of the Architecture and Urbanism Graduation at Unilasalle-RJ (Niterói - RJ, Brazil).

Sylvia Meimaridou Rola, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Energy Planning from the Federal University of Rio de Janeiro (Rio de Janeiro - RJ, Brazil). Professor at the Faculty of Architecture and Urbanism of the Federal University of Rio de Janeiro (Rio de Janeiro - RJ, Brazil).

References

ANDRADE, Escola Municipal Luiza Terra de. Projeto Político Pedagógico Integração e Socialização: Escola- Comunidade. Arquivo interno da Escola Municipal Luiza Terra de Andrade. São Pedro da Aldeia RJ, 2016.

AZEVEDO, Giselle Arteiro Nielsen. Arquitetura escolar e educação: um modelo conceitual de abordagem interacionista. 2002. Tese (doutorado em ciências em engenharia de produção). Programas de pós-graduação de engenharia. Universidade federal do rio de janeiro. Rio de janeiro 2002.

BASTOS, Leopoldo E. Gonçalves. Sustentabilidade e Ventilação Natural em Edificações. Rio de Janeiro: LIGHT/PROCEL/SINDUSCON, 2002.

BRASIL, Paula de Castro; SILVA, Juliana Christiny. Impactos da arquitetura escolar na qualidade do ensino brasileiro. Conhecimento & Diversidade, [S.l.], v. 10, n. 21, p. 187-197, nov. 2018. ISSN 2237-8049. Disponível em: <https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/4881>. Acesso em: 22 de maio 2022. doi:http://dx.doi.org/10.18316/rcd.v10i21.4881.

CAMPOS-DE-CARVALHO, M. I., e ROSSETTI-FERREIRA, M. C. Importance of Spatial Arrangements for Young Children in Day Care Centers. Children’s Environments, 10 (1), 19–30. (1993). Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41515249. Aceso em: 22 de maio de 2022.

CARVALHO, Mara Ignes Campos de e ELALI, Gleice Azambuja. Ambientes para crianças pequenas. In: Psicologia ambiental em contextos urbanos [recurso eletrônico] / organizadoras, Maria Inês Gasparetto Higuchi, Ariane Kuhnen, Claudia Pato. – Dados eletrônicos. – 1. ed. – Florianópolis : Edições do bosque/CFH/UFSC, 2019.

MOREIRA, Luiz Guilherme Scaldaferri; AZEVEDO, Maria Catarina da Silva. Atlas Escolar histórico e geográfico de São Pedro da Aldeia. Prefeitura de São Pedro da Aldeia. Rio de Janeiro: Grafline, 2012.

PALANGANA, Isilda Campaner. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vigotski: A relevância do social. 6. ed. São Paulo: Summus Editorial, 2015.

RHEINGANTZ, P. A.; AZEVEDO, G.; BRASILEIRO, A.; ALCANTARA, D.; QUEIROZ, M.. Observando a Qualidade do Lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: FAU-UFRJ (Coleção PROARQ), 2009. Disponível em: www.fau.ufrj.br/prolugar. Acesso em abril de 2022.

SALGADO, M., CHATELET, A., FERNANDEZ, P.. Produção de edificações sustentáveis: desafios e alternativas. Revista Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 12, n. 4, p. 81-99, out./dez. 2012.

SILVA, F.; SALGADO, M.; SILVA, C. Plataforma BIM, Retrofit e Sustentabilidade Ambiental: Estudo de Caso no Rio de Janeiro. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 7., 2015, Recife. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2015.

VANZOLINI, Fundação; CERWAY. Guia prático do referencial de Avaliação da Qualidade Ambiental do Edifício –Edifícios Não Residenciais. Versão de junho de 2016 com adendos 27/04/2017, 03/08/2018.

Published

2022-11-07

How to Cite

SILVA, Juliana Christiny Mello da; BRASIL, Paula de Castro; ROLA, Sylvia Meimaridou. AQUA-HQE environmental certification sustainability indicators applied to the interactionist school architecture design process. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–18. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2025. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2025. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.