Interface between BIM and the curricular components of the Civil Engineering Course at IFPB - João Pessoa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5935

Keywords:

BIM, Interface, Curricular component, Flowchart

Abstract

This work deals with the interface between Building Information Modeling (BIM) and the curricular components of PPC 2024 of the civil engineering course at IFPB - João Pessoa, aiming to develop a BIM implementation plan. The subjects were grouped by areas of training and activity, being evaluated in relation to this interface by the course teachers who work in the specific and professional training centers. An individual report was generated for each curricular component, available in the subject plans, and a BIM flowchart detailing the steps and processes related to the implementation of this methodology in the course. The results indicated the feasibility of implementation in the components, highlighting the areas of civil construction and graphic representation as those with the greatest potential for integration. The BIM flowchart provided a practical guide for integrating the methodology into the curriculum, helping to understand the interfaces between it and the various components.

Author Biographies

Marcela Fernandes Sarmento, Instituto Federal da Paraíba

Mestre em Engenharia Urbana e ambiental pela Universidade Federal da Paraíba. Professora efetiva do Instituto Federal da Paraíba (João Pessoa - PB, Brasil)

Manoel Brito de Farias Segundo, Instituto Federal da Paraíba

Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal da Paraíba. Professor Efetivo do Instituto Federal da Paraíba (João Pessoa - PB, Brasil).

Mellyne Palmeira Medeiros, IFPB

Mestre em Engenharia Civil e Ambiental pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Efetiva do Instituto Federal da Paraíba (João Pessoa - PB, Brasil).

References

SUCCAR, B.; KASSEM, M. Macro-BIM adoption: Conceptual structures. Automation in Construction, [s.l.], v. 57, p. 64–79, 2015. ISSN: 0926-5805, Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2015.04.018. Acesso: 20 junho 2023.

BRASIL. Decreto nº 9.983, de 22 de agosto de 2019. Dispõe sobre a Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modeling e institui o Comitê Gestor da Estratégia do Building Information Modeling, Brasil, 2019. Acesso em: 21 junho 2023.

BRASIL. Decreto nº 11.888. de 22 de janeiro de 2024. Dispõe sobre a Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modelling no Brasil - Estratégia BIM BR e institui o Comitê Gestor da Estratégia do Building Information Modelling - BIM BR. Acesso em: 19 junho 2024.

BRASIL. Decreto nº 10.306, de 02 de abril de 2020. Dispõe sobre a utilização do Building Information Modeling ou Modelagem da Informação da Construção na execução direta ou indireta de obras e serviços de engenharia, realizada pelos órgãos e pelas entidades da administração pública federal, no âmbito da Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modeling -Estratégia BIM BR. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, n. 65, Seção 1, p. 5-7, Acesso em: 02 abril 2023.

RUSCHEL, R. C.; KEHL, C. Proposta de plano de implementação BIM curricular: alinhamento do ensino na graduação com demandas de inovação. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2184. Acesso em: 20 junho 2023.

MINISTÉRIO DA ECONOMIA. Construa Brasil. {S.L;]: Ministério da Economia. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/ambiente-de-negocios/competitividade-industrial/construa-brasil. Acesso em: 20 junho de 2023.

Portal BIM acadêmico. Implementação do BIM. Disponível em https://sites.google.com/antac.org.br/portalbimacademico/plano-de-implanta%C3%A7%C3%A3o-bim. Acesso em: 10 maio 2023.

EASTMAN, C., Teicholz, P., Sacks, R., & Liston, K. (2011). BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors. John Wiley & Sons. 2018.

BÖES, J. S.; BARROS NETO, J.P.; LIMA, M. M. X. BIM maturity model for higher education institutions. Ambiente construído, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 131-150, Apr. 2021. ISSN 1678-8621. http://dx.doi.org/10.1590/s1678-86212021000200518.

CHECCUCCI, É. de S.; AMORIM, A. L. de. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 6–17, 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v5i1.8634540.

BRASIL. Resolução Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior nº 02, de 24 de abril de 2019. Estabelece Diretrizes Curriculares do Curso de Graduação em Engenharia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ docman&view=download&alias=112681-rces002-19&category_slug=abril-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 de outubro de 2023.

BIANCHINI, L. de Q. ;Rodrigues, B. B; Bratz, D. C.; Ceolin, L.R.; Santos, N.V.; Lübeck, A. Análise de matriz curricular e interface BIM: aplicação no curso de Engenharia Civil da UFSM. ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM. 5. 1-1. 10.46421/enebim.v5i00.3429. 2023. 25 jul. 2024

LIMA, W. E. F.; MELO, L. A. P.; MELO, R. S. S. de; GIESTA, J. P. BIM no ensino de Engenharia Civil: proposta de adaptação de matriz curricular. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 11, p. e020028, 2020. DOI: 10.20396/parc.v11i0.8657369. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657369. Acesso em: 25 jul. 2024.

Published

2024-10-07

How to Cite

SARMENTO, Marcela Fernandes; FARIAS SEGUNDO, Manoel Brito de; PALMEIRA MEDEIROS, Mellyne. Interface between BIM and the curricular components of the Civil Engineering Course at IFPB - João Pessoa. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. p. 1–14. DOI: 10.46421/entac.v20i1.5935. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/5935. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.