Perception of the spatial quality of a schoolyard

Study at a middle school in Pederneiras-SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6020

Keywords:

Schoolyard, Thermal quality, Spatial quality, Post-occupancy evaluation

Abstract

School courtyards play a crucial role in fostering student interactions and activities. Therefore, ensuring environmental quality in these areas can enhance learning and enable their use under various weather conditions. To evaluate the perceptions of 6th and 8th grade students regarding the thermal and spatial quality of a courtyard in a state school in Pederneiras-SP, post-occupancy evaluation methods (questionnaires and focus groups) were applied on June 5 and 6, 2023. The results revealed that perceptions of the same space can vary with the students' age. Positive aspects reported include the presence of tables and benches, which provide opportunities for play and rest. Negative aspects are related to the lack of shade, which hinders use during warmer times, as well as current usage restrictions. Suggestions to alleviate issues related to thermal discomfort from heat differed by age group: 6th grade students recommended installing coverings, while 8th grade students suggested increasing vegetation.

Author Biographies

Andre Canelada, São Paulo State University

Architect and Urbanist at UNISAGRADO. Currently in masters degree at São Paulo State University.

Maria Solange Gurgel de Castro Fontes, São Paulo State University

Doctorate in Environmental Engineering Sciences at São Carlos School of Engineering from the University of São Paulo. Associate Professor at São Paulo State University, Bauru-SP, Brazil.

João Roberto Gomes de Faria, São Paulo State University

Doctorate in Environmental Engineering Sciences at University of São Paulo. Assistant professor at São Paulo State University, Bauru-SP, Brazil.

References

KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Arquitetura Escolar e o Projeto do Ambiente de Ensino. 3. ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2017.

FEDRIZZI, B. Subsídios para projetos de pátios escolares públicos em Porto Alegre. ARQTEXTO, n. 8, p. 96-101, jul. 2006.

HORN, M. G. S. Estudo propositivo sobre a organização dos espaços externos das unidades do Proinfância em conformidade com as orientações desse programa e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (DCNEIs) com vistas a subsidiar a qualidade no atendimento. Brasília: COEDI/MEC, 2014.

FLORES, L. R. O uso dos espaços livres escolares nas diferentes idades. Paisagem Ambiente: Ensaios, n. 29, p. 137-152, out. 2011. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i29p137-152

SANTOS, C. M. N. S. Instrumentos de avaliação da qualidade funcional das áreas livres em escolas de ensino fundamental. 2017. 82 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade da Educação Infantil. Brasília, 2018.

LAMBERTS, R. Conforto e stress térmico. 2011. Disponível em: https://labeee.ufsc.br/sites/default/files/disciplinas/ECV4200_apostila%202011.pdf_2.pdf. Acesso em: 21 julho 2023.

LAMBERTS, R. et al. Desempenho térmico das edificações. 2016. Disponível em: https://labeee.ufsc.br/sites/default/files/disciplinas/ApostilaECV5161_v2016.pdf . Acesso em: 21 julho 2023.

FROTA, A. B.; SCHIFFER, S. R. Manual do conforto térmico. 5. ed. São Paulo: Studio Nobel, 2001.

ORNSTEIN, S. W.; ROMERO, M. Avaliação Pós-Ocupação do Ambiente Construído. 1. Ed. São Paulo: Studio Nobel, 1992.

RHEINGANTZ, P. A. et al. Observando a qualidade do lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. 1. ed. Rio de Janeiro: Proarq, 2009.

IPMet - Instituto de Pesquisas Meteorológicas. Previsão Climática Trimestral. Bauru: S/I, 2023. Disponível em: https://www.ipmetradar.com.br/4estacoes/. Acesso em: 05 setembro 2023.

Published

2024-10-07

How to Cite

CANELADA, Andre; FONTES, Maria Solange Gurgel de Castro; FARIA, João Roberto Gomes de. Perception of the spatial quality of a schoolyard: Study at a middle school in Pederneiras-SP. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. DOI: 10.46421/entac.v20i1.6020. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/6020. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.