Comparative analysis of virtual reality software for architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6295

Keywords:

Rendering Software.Virtual reality, Architectural projects, Comparative analysis.

Abstract

Comparative analysis of rendering software focusing on (VR) virtual reality for application in architectural projects. The main objective is to distinguish which software is most suitable for the use of immersive and non-immersive VR technology. The methodology used includes renderings of a 3D model and the careful evaluation of 3 different software programs: Enscape, Lumion and V-ray. Presenting a detailed table of parameters that provides precise data on the performance of each software, covering aspects such as image quality, rendering time, among others. The results highlight the characteristics of each software, highlighting their capabilities and limitations, noting that Enscape software currently offers the best conditions for applying virtual reality technology in architectural projects. The contribution of the study lies in practical guidance for architectural students and professionals in choosing the appropriate software that promotes efficiency and quality in the visual production of 360° panoramas for the use of immersive and non-immersive VR, understanding that the use of technology assists in spatial perception facilitating understanding of the project.

Author Biographies

SHEILA SILVA GUABIRABA, Universidade Federal de Alagoas

Mestranda em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Alagoas (Maceió -AL, Brasil)

Alexandre Márcio Toledo, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Engenharia Civil pela UFSC (2006). Professor associado 4 da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Alagoas.(Maceió - AL,  Brasil)

References

ALCOFORADO, Manoel Guedes. Comunicação intermediada por protótipos. 2007. Dissertação (Mestrado em Design) –

Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Recife, 2007.

AS, Imdat; SCHODEK, Daniel. Dynamic Digital Representations in Architecture: Visions in Motion. London; New York: Taylor and

Francis, 2008.

REBELO, Iria B. Realidade virtual aplicada à arquitetura e urbanismo: representação, simulação e avaliação de projetos. 1999.

Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1999.

GUABIRABA, Sheila Silva. Análise da eficácia do uso de realidade virtual para apresentação de projetos arquitetônicos. Trabalhos

de Conclusão de Curso (Graduação em Arquitetura e Urbanismo)- Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, 2022.

SCHODEK, Daniel L.; BECHTHOLD, Martin; GRIGG, Dennis; KAO, Kangshung; STEINBERG, Marco. Digital Design and

Manufacturing: CAD/CAM Applications in Architecture and Design. John Wiley & Sons, 2019.

PORTO, Carlos Augusto. A realidade da realidade virtual em projetos arquitetônicos. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso

(Design Gráfico) – Univates, Lajeado, 2012.

BRAGA, Gisele Pinna; RIGO, Vanessa Mayer; STUMPP, Monika Maria; MANICA, Carlo Rossano. Imagens digitais de perspectiva na

apresentação de projetos de arquitetura: estudo de caso no escritório MAPA. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação

em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Positivo, Belo Horizonte, 2015

SEE, Zi Siang; CHEOK, Adrian David. Virtual reality 360 interactive panorama reproduction: obstacles and issues. Virtual Reality, v.

, n. 2, p. 71-81, 2014.

BOURKE, P. Synthetic stereoscopic panoramic images. In: ZHA, H.; PAN, Z.; THWAITES, H.; ADDISON, A. C.; FORTE, M. (Eds.).

Interactive Technologies and Sociotechnical Systems. VSMM 2006. Lecture Notes in Computer Science, v. 4270. Berlin; Heidelberg:

Springer, 2006.

WHYTE, Jennifer. Virtual Reality and the Built Environment. 2nd Edition. Routledge, 2018.

WICKENS, C. D.; LIANG, C.; PREVETT, T.; OLMOS, O. Egocentric and exocentric displays for terminal area navigation. In: Anais de

Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, v. 1, p. 16-20, 1994.

TORI, Romero; KINER, Cláudio; SISCOUTTO, Robson. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Belém: SBC,

FIALHO, Arivelto Bustamante. Realidade virtual e aumentada: tecnologias para aplicações profissionais. São Paulo: Editora Ética,

KOWALTOWSKI, D. K.; MOREIRA, D. de Carvalho; PETRECHE, J. R.; FABRÍCIO, M. M. (Eds.). O processo de projeto em arquitetura: da

teoria à tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

Published

2024-10-07

How to Cite

GUABIRABA, SHEILA SILVA; TOLEDO, Alexandre Márcio. Comparative analysis of virtual reality software for architecture. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. p. 1–13. DOI: 10.46421/entac.v20i1.6295. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/6295. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Tecnologia da Informação e Comunicação

Similar Articles

<< < 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.