Natural ventilation as an adjunct in the design process

pedagogical practices in environmental comfort

Authors

  • Miriam de Farias Panet Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.3800

Keywords:

environmental Comfort, natural ventilation, teaching experience.

Abstract

This article reports the teaching experience carried out in the first semester of academic year 2022, as part of the undergraduate degree in Architecture and City Planning, at the Federal University of Campina Grande (UFCG), Brazil. Given the overlap of professors teaching Architectural Design 2 (PA2) and of Environmental Comfort 2 (CA2), the contents of both seminars were smoothly integrated, with CA2 supporting PA2. The theme proposed in that particular semester for PA2 was the architectural design for the refurbishment and extension of a basic health unit (UBS - Unidade Básica de Saúde) situated in the city of Campina Grande, in the north-east of Brazil. This study aimed to implement a teaching methodology for Environmental Comfort capable of enabling the transfer of theoretic knowledge to the practical experience of architectural designing. The study object adopted was the standard design of type-1 UBS, as well as the CW building of UFCG, as the a possibility for practical activities in a public Building. The methodological procedures were developed through three practical exercises of content consolidation, focusing on natural ventilation and heat performance of the procedures and end products. Briefings were provided for each exercise specifying objectives, procedure roadmaps and end products. Alternating theoretical content and practical exercises proved to be an important strategy for learning consolidation. Besides, we were able to establish a relationship between the concepts of thermal comfort and designing process. However, as was expected, there is still room for improvement in some procedures.

Author Biography

Miriam de Farias Panet, Universidade Federal de Campina Grande

Doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora Associado I da Universidade Federal de Campina Grande (Campina Grande-PB, Brasil).

References

ASHRAE Standard. Fundamentals Handbook (SI). Chapter 16, 2001.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15575-4: Edificações habitacionais – Desempenho – Parte 4: Sistemas de vedações verticais internas e externas. Rio de Janeiro, 2021.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15575-5: Edificações habitacionais – Desempenho – Parte 5: Requisitos para sistemas de coberturas. Rio de Janeiro, 2021.

CUNHA, Leonardo Jorge Brasil de Freitas. Análise de métodos para aplicação de ventilação natural em projetos de edificações em Natal-RN. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Tecnologia. Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo. Natal/RN, 2010.

DONATO, Nayana Daniela; BRAGA, Darja Kos. Análise do desempenho térmico (NBR 15.575) de três

empreendimentos residenciais em Rondonópolis-MT. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo: Paranoá 22, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18830/issn.1679‐0944.n22.2018.05

KOWALTOWSKI, Doris C.C.K.; LABAKI, Lucila Chebel; PAIVA, Valeria T. de; BIANCHI, Giovana; MÖSCH. Michael E. Ensino de projeto bioclimático: o papel dos problemas e restrições no processo criativo. Anais do IX Encontro Nacional e V Latino Americano de Conforto no Ambiente Construído, 08-10 de agosto, Ouro Preto, MG, pp.280-289, 2007.

LAMBERTS, R.; DUTRA, L.; PEREIRA, F. O. R. Eficiência Energética na Arquitetura. 2a edição. São Paulo: ProLivros, 2004.

LEWIS, Dyani. The challenges of making indoors safe. Nature, v.592, p.22-25, 2021.

PROJETEEE: PROJETANDO EDIFICAÇÕES ENERGICAMENTE EFICIENTES. 2023. Disponível em: http://projeteee.mme.gov.br/ . Acesso em: 01 março. 2023.

QUEIROZ, M. V. D. (coord.). Relatório de extensão universitária. ESTÚDIO: arquitetura de obras públicas. Campina Grande: UFCG/PROPEX, 2022.

Published

2023-10-26

How to Cite

PANET, Miriam de Farias. Natural ventilation as an adjunct in the design process: pedagogical practices in environmental comfort. In: ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2023. Anais [...]. [S. l.], 2023. p. 1–10. DOI: 10.46421/encac.v17i1.3800. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/encac/article/view/3800. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

8. Práticas didáticas em Conforto Ambiental e Ergonômico e Qualidade Ambiental

Most read articles by the same author(s)