ANÁLISE DAS CONDIÇÕES DE CONTORNO PARA SIMULAÇÃO E CONFIGURAÇÃO DE VENTILAÇÃO NATURAL EM PRÉDIO ESCOLAR

Autores

  • Julye Freitas
  • Eduardo Cunha
  • Rodrigo Leitzke
  • Douglas Hax
  • Carolina Duarte
  • Amanda Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v17i1.1364

Palavras-chave:

Natural ventilation, Computational simulation, School building

Resumo

Natural ventilation is one of the main bioclimatic strategies to be used to provide thermal comfort, reduce thermal load in environments and reduce energy consumption. Therefore, this work aims to evaluate the boundary conditions of natural ventilation by means of computational simulation in the EnergyPlus 8.4 software in a school building. The thermal comfort in school environments is of great importance for a good performance of the students, who spend a long period of the day in school. The method consists of computational simulations of a school building considering different temperature setpoint variations for window opening (23ºC, 24ºC, 25ºC and 26ºC), window opening percentages (10%, 50% and 100%) and levels of infiltration (minimum, medium and maximum) in Brazilian bioclimatic zones 2 and 8. The results show that there is no significant difference between the different types of configuration in the same bioclimatic zone. In the bioclimatic zone 2, the greatest difference in thermal comfort per window opening percentage occurs at the 25 ° C setpoint at maximum infiltration with 0.05% variation. In the bioclimatic zone 8 the greatest difference is in the setpoint of 24ºC and minimum infiltration with 0.5% of variation.

Referências

ASHRAE 55. ANSI / ASHRAE / IES Standard 90 . 1-2010 Applicability to Datacom. n.2005, p. 1 5, 2010.

______ ASHRAE STANDARD 55. Thermal Environmental Conditions for HumanOccupancy. American Society of Heating, Refrigerating and Air-ConditioningEngineers, Inc. Atlanta, GA, 2010.

BURGOS, E. G.; GRIGOLETTI, G. D. C.; XAVIER, D. Otimização do conforto ambientalno espaço escolar : uma visão sustentável Optimization of environment comfort inthe school : a sustainable vision. v. 16, n. 1, p. 66 70, 2015.

CORGNATI, S. P.; FILIPPI, M.; VIAZZO, S. Perception of the thermal environment in highschool and university classrooms: Subjective preferences and thermal comfort.

Building and Environment, v. 42, n. 2, p. 951 959, 2007.

CRAWLEY, D. EnergyPlus: a new-generation building energy simulation program.

Proceedings of Renewable and Advanced Energy Systems for the 21st Century, n.April, 1999.

DE DEAR, R.; BRAGER, G. Developing an adaptive model of thermal comfort andpreference. ASHRAE Transactions, 104 (1): 145-167, 1998.

INMETRO - Instituto Nacional de Metereologia, Normalização e Qualidade Industrial.

RTQ-R. Requisitos Técnicos da Qualidade para o Nível de Eficiência Energética deEdifícios Residenciais. Eletrobrás, 2010.

LAMBERTS, R. et al. Desempenho térmico de edificações. p. 42, 2005.

LAMBERTS, R.; DUTRA, L.; PEREIRA, F. O. R. Eficiência Energética na Arquitetura. 3. ed.Rio de Janeiro , 2014.

LIDDAMENT, M. Air Infiltration Calculation Techniques An Applications Guide.Bracknell, Berkshire. 1986.

MARTINS, David; RAU, Sabrina; RECKZIEGEL, Simone; FERRUGEM, Anderson; SILVA,Antônio César. Ensaio sobre a utilização da automação de aberturas na simulaçãodo desempenho térmico de edificações. ENCAC 2009, Natal, RN.

MARIN, Héctor F.; CASATEJADA, M. Pilar; CHVATAL, Karin M. S.. Impacto datemperatura de controle na operação das janelas e no conforto térmico para umahabitação de interesse social naturalmente ventilada em São Carlos SP. In: XVIEncontro Nacional De Tecnologia Do Ambiente Construído, 2016, São Paulo.

SORGATO, M. J.; LAMBERTS, R. Análise de sensibilidade dos parâmetros utilizadospara a simulação computacional de ventilação natural, no desempenho térmicode uma edificação residencial unifamiliar. XIV Encontro Nacional de Tecnologia doAmbiente Construído, p. 161 171, 2012.

Downloads

Publicado

2018-11-12

Como Citar

FREITAS, Julye; CUNHA, Eduardo; LEITZKE, Rodrigo; HAX, Douglas; DUARTE, Carolina; CARVALHO, Amanda. ANÁLISE DAS CONDIÇÕES DE CONTORNO PARA SIMULAÇÃO E CONFIGURAÇÃO DE VENTILAÇÃO NATURAL EM PRÉDIO ESCOLAR. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 377–387. DOI: 10.46421/entac.v17i1.1364. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1364. Acesso em: 22 dez. 2024.

Edição

Seção

(Inativa) Conforto Ambiental e Eficiência Energética

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.