FORMAÇÃO INTEGRADA NA CONSTRUÇÃO CIVIL PROGRAMA FICC: RELATO DE EXPERIÊNCIA
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v17i1.1493Palavras-chave:
Construction, Educational Practices, Quality of lifeResumo
The objective of this work is to describe educational practices on the enviroment and working conditions in the civil construction industry carried out in fifteen classes of construction workers within the framework of the Integrated Civil Construction Training (FICC) project. The FICC university extension program integrates FICC SABENDO, FICC SAUDÁVEL and FICC VERDE projects, respectively in the areas of productivity and quality; worker health and first aid; and waste management at the construction site. For that, a plan was drawn up for the realization of the workshops held with about 150 workers on the environment and working conditions in the construction industry. Considering the activities carried out at each meeting, it was observed that the collaborators participated in the activities proposed and demonstrated knowledge about the topics discussed.
Referências
AMARAL, L. B. M.; DANTAS, R. G. O.; VASCONCELOS, T. B.; TEIXEIRA, A. E. A.; SANTOS,M. P. A.; MACENA, R. H. M. Ensino de primeiros socorros sobre fraturas: experiênciados acadêmicos de fisioterapia com um grupo de escoteiros. Educação Online, n.19, p. 100-112, 2015.
AZIZ, R. F.; HAFEZ, S. M. Applying lean thinking in construction and performanceimprovement. Alexandria Engineering Journal, v. 52, n. 4, p. 679-695, 2013.
CYRINO, E. G.; TORALLES-PEREIRA, M. A. Trabalhando com estratégias de ensinoaprendizadopor descoberta na área da saúde: a problematização e aaprendizagem baseada em problemas. Cadernos Saúde Pública, v. 20, n. 3, p. 780-788, 2004.
FONTENELLE, M. A. M. Oficina Virtual sobre competências didáticas dos gerentes deobras e técnicos de segurança. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção).
Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
FUJIMOTO, A. Qualificação profissional: formação e treinamento de trabalhadoresda construção civil. Campinas: FEC/UNICAMP, 2011.
LIBANEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoriahistórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista BrasileiraEducacional, n. 27, p. 5-24, 2004.
NASCIMENTO, C. P.; ARAUJO, E. S.; MIGUÉIS, M. R. O jogo como atividade:contribuições da teoria histórico-cultural. Psicologia Escolar Educacional, v. 13, n.2, p. 293-302, 2009.
OLIVEIRA, A. M.S. S.; OLIVEIRA, R. R. Análise da transferência de conhecimento emprocessos de treinamentos de operários de obras. In: Congresso Técnico Científicoda Engenharia e da Agronomia CONTECC, 2016, Foz do Iguaçu. Anais... Foz doIguaçu: CONFEA, 2016.
OLIVEIRA, A. M. S. S.; ROMAN, H. R.; BRESSIANI, L. Levantamento de pesquisasnacionais sobre treinamento e formação de operários na contrução civil. RevistaTécnico-Científica, v. 1, n. 1, p. 1-20, 2013.
PANAINO, B. B. F.; PALIARI, J. C. Método de treinamento e capacitação de equipeda construção civil baseado na mentalidade enxuta. In:SIBRAGEC/ELAGEC, 2015,São Carlos. Anais... São Carlos: ANTAC, 2015.
PUENTES, R.V.; LONGAREZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campoconceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista, v. 29, n.1, 2013.
VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e oensino/aprendizagem das ciências: da instrução àAprendizagem. Psicologia Escolar Educional, v. 7, n. 1, p. 11-19, 2003.