SUSTENTABILIDADE NA ESCOLA UMA PROPOSTA PARA UMA EMEI DE SÃO PAULO, SP

Autores

  • Cristina Shahini
  • Alberto Hernandez
  • Anarrita Buoro
  • Fernanda Falcão

Palavras-chave:

Sustainability, School, Environmental Quality, Education

Resumo

"Sustainability at school a proposal for an EMEI-SP is an experimental project that has been developed since 2013, aiming to implement integrated environmental practices focused on improving the school environment conditions and education for sustainability in a multi and interdisciplinary way. The project consisted of an evaluation of the building regarding thermal, acoustic and luminous comfort, and environmental awareness through lectures and workshops held with teachers, employees and school community. Various techniques and methodologies were used in addition to the use of art therapy and landscaping, among others, as a form of sensitization. Based on the building diagnosis, actions were proposed in the management of water, energy, waste and materials that involved both physical interventions and behavior change. Also, the school management was aligned for the implementation of pedagogical practices developed with children and actions developed by teachers and employees. These actions resulted in a goal initially aimed at this school: promoting the improvement of the quality of the school environment, awareness and education for sustainability, and the saving of public resources. The objective of this work was to produce a pilot project that provides subsidies for an Integrated Environmental Actions Program for Public Schools focusing on Sustainability.

Referências

ABNT ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6023: Informação edocumentação Referências Elaboração. Rio de Janeiro, 2002a.

_____. NBR 15220: Desempenho térmico de edificações - Parte 3: Zoneamentobioclimático brasileiro e diretrizes construtivas para habitações unifamiliares deinteresse social. Rio de Janeiro, 2005a.

_____. NBR 15215: Iluminação natural Parte 4: Verificação experimental dascondições de iluminação interna de edificações Método de medição. Rio deJaneiro, ABNT, 2003.

_____. NBR 10151: Acústica - Avaliação do ruído em áreas habitadas, visando oconforto da comunidade - Procedimento. Rio de Janeiro, 2003.

_____. NBR 10152: Acústica - Níveis de pressão sonora em ambientes internos aedificações. Rio de Janeiro, 2017.

_____. NBR/ISO 10551. Ergonomics of the thermal environment -- Assessment of theinfluence of the thermal environment using subjective judgement scales. Rio deJaneiro, 1995.

_____. NBR 15575. Edificações habitacionais Desempenho Partes 1 a 6. Rio deJaneiro, 2013a.

_____. NBR ISO/CIE 8995-1. Iluminação de ambientes de trabalho. Rio de Janeiro,2013b.

ANSI/ASHRAE. ASHRAE Guideline 14-2002 Measurement of Energy and DemandSavings. Ashrae, v. 8400, p. 170, 2002.

Autodesk. Ecotect Software Documentation, 2016.

BITENCOURT, F.; ELZA C. (orgs.) Arquitetura e Engenharia Hospitalar Planejamento,projetos e perspectivas. Rio de Janeiro: Rio Books, 2014.

BSI. DD CEN/TS 15127-1. Health informatics. Testing of physiological measurementsoftware. General. 2005.

Deca. Programa Deca PROÁGUA, Disponível em:https://www.deca.com.br/sustentabilidade/proagua/, acesso: 26/06/2018.

GUZENSKI, F.M. Impacto ambiental del sector de la construcción. Dissertação deMestrado: Máster en Medio Ambiente y Arquitectura Bioclimática, UniversidadePolitécnica de Madrid, Madri Espanha, 2011.

NICOL, F.; HUMPHREYS, M.A.; ROAF, S. Adaptive Thermal Comfort: Principles andPractice, Earthscan, 2012.

U.S. DOE. 0 Documentation, 2018, 5680 páginas.

Downloads

Publicado

2018-11-12

Como Citar

SHAHINI, Cristina; HERNANDEZ, Alberto; BUORO, Anarrita; FALCÃO, Fernanda. SUSTENTABILIDADE NA ESCOLA UMA PROPOSTA PARA UMA EMEI DE SÃO PAULO, SP. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 3726–3733. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1813. Acesso em: 18 jul. 2024.

Edição

Seção

(Inativa) Desenvolvimento Sustentável

Artigos Semelhantes

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.