BIM in the teaching of the concept of plumbing systems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/sispred.v3.2987

Keywords:

BIM, Education, Pumbling systems

Abstract

ABSTRACT: This article presents the intervention in the plumbing systems course of the Civil Engineering program at The Federal University of Bahia. This course was selected based on the analysis of the curriculum, being one of the 11 courses identified with a straightforward interface with BIM. The research method was action research. The intervention was planned by the authors who created learning objects. This study presents a practical application of BIM teaching related to plumbing systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Moreira Souza, Federal University of Bahia

Cursando Engenharia Civil na Universidade Federal da Bahia (Salvador - BA, Brasil).

Reymard Savio Sampaio de Melo , Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutor em Engenharia Civil pela Universidade Estadual de Campinas. Professor na Universidade Federal da Bahia (Salvador - BA, Brasil).

References

BRASIL. Decreto n. 9.377, de 17 de maio de 2018. Institui a Estratégia de Disseminação do Building Information Modelling. Diário Oficial da União, Brasília, Edição 95, Seção 1, p. 3, mai. 2018. Atos do Poder Executivo. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/Decreto/D9377.htm . Acesso em: 25 jul. 2023.

BRASIL. Decreto nº 10.306, de 2 de abril de 2020. Estabelece a utilização do Building Information Modelling - BIM ou Modelagem da Informação da Construção na execução direta ou indireta de obras e serviços de engenharia. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10306.htm . Acesso em: 25 jul. 2023.

CAMARA BRASILEIRA DA INDÚSTRIA DA CONSTRUÇÃO. Fundamentos BIM – Parte 1: implementação do BIM para Construtoras e Incorporadoras. Brasília: CBIC, 2016. p.22

CHECCUCCI, E. de S..; MELO, R. S. S. de. Célula BIM na UFBA: diagnóstico e planejamento da ação. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 4., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–1. DOI: 10.46421/enebim.v4i00.1943 Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/194 Acesso em: 25 jul. 2023.

CONCEIÇÃO, J. L.; MELO, R. S. S. de; BOMFIM, C. A. A.; CHECCUCCI, E. de S. Planejamento de intervenção para adoção do BIM no ensino de Construção de Aço. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–12. DOI: 10.46421/entac.v19i1.1964. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1964 Acesso em: 31 mar. 2023.

COUGHLAN, P.; COGHLAN, D. Action research for operations management. International Journal of Operations & Production Management, v. 22, n. 2, p. 220-240. 2002.

SUCCAR, B.; SHER, W.; WILLIAMS, A. An integrated approach to BIM competency assessment, acquisition and application. Automation in Construction. v. 35, p. 174-189, 2013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2013.05.016

Published

2023-10-13

How to Cite

SOUZA, Emerson Moreira; MELO , Reymard Savio Sampaio de. BIM in the teaching of the concept of plumbing systems. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE SISTEMAS PREDIAIS, 3., 2023. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2023. p. 19–27. DOI: 10.46421/sispred.v3.2987. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/sispred/article/view/2987. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.