Climatic analysis applied to undergraduate education in Thermal Comfort

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.3886

Keywords:

Teaching-learning, bio-climatic zoning, natural ventilation, solar chart

Abstract

The incorporation of bioclimatic strategies in architectural projects implies the analysis of complex
data, which demands the development of integrated methodologies for teaching thermal comfort,
adapted to the undergraduate context. Thus, this paper aims to report undergraduate students’
experience, within the scope of tutoring, during the development of practical activities of the course
TAU075, offered by the School of Architecture and Urban Planning, of the Federal University of
Minas Gerais. The methodology consisted of the integrated analysis of the conditions of natural
ventilation, insolation, and thermal performance of the envelopes. Consequently, students presented
adaptation processes and bioclimatic strategies employed in authorial projects.

Author Biography

Eleonora Sad de Assis, Federal University of Minas Gerais

Doctorate in Architecture and Urbanism from the University of São Paulo. Associate Professor at the Federal University of Minas Gerais (Belo Horizonte, MG, Brazil).

References

ASSIS, E.S. Método integrado de análise climática para arquitetura aplicado à cidade de Belo Horizonte, MG. In: VI

Encontro Nacional e III Encontro Latino-Americano sobre Conforto no Ambiente Construído, São Pedro, 11 a 14

nov. 2001. Disponível em: https://docplayer.com.br/81134954-Metodo-integrado-de-analise-climatica-para-arquitetura-

aplicado-a-cidade-de-belo-horizonte-mg.html. Acesso em: abr. 2023.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15220-3: Desempenho Térmico Parte 3: Zoneamento

Bioclimático Brasileiro. Rio de Janeiro, 2005.

_____. NBR 15575: Edificações habitacionais: desempenho. Rio de Janeiro, 2021.

BELO HORIZONTE. Lei Municipal n°9.725, de 15 de julho de 2009, e atualizações. Instituí o Código de Edificações

do Município de Belo Horizonte e dá outras providências. Belo Horizonte: Câmara Municipal, [2009]. Disponível em:

https://leismunicipais.com.br/codigo-de-obras-belo-horizonte-mg. Acesso em: abr. 2023.

_____. Lei n°11181, de 09 de agosto de 2019. Aprova o Plano Diretor do Município de Belo Horizonte e dá outras

providências. Belo Horizonte: Câmara Municipal, [2019]. Disponível em: https://www.cmbh.mg.gov.br/atividade-

legislativa/pesquisar-legislacao/lei/11181/2019. Acesso em: out. 2022.

BITTENCOURT, L. Uso das cartas solares: diretrizes para arquitetos. 4ª ed. Maceió: EDUFAL, 2004. 109p.

FROTA, A.; SCHIFFER, S. Geometria da insolação. Capítulo. In: FROTA, A.; SCHIFFER, S. Manual de Conforto

Térmico, 5ª ed., São Paulo: Studio Nobel, 2001, p.75-120.

_____. Ventilação natural. In: FROTA, A.; SCHIFFER, S. Manual de Conforto Térmico, 5ª ed., São Paulo: Studio

Nobel, 2001, p.124-138.

LAMBERTS, R.; DUTRA, L.; PEREIRA, F.O.R. Eficiência energética na arquitetura. 3ª ed., São Paulo: PW Brasil,

365p.

MESQUITA, A.L.S.; FAGUNDES, F.A.; NEFUSSI, N. Engenharia de Ventilação Industrial. São Paulo:

CETESB/ASCETESB, 1977.

SEMINÁRIO DE ANÁLISE CLIMÁTICA. Análise Climática e recomendações arquitetônicas. Seminário (Disciplina

TAU075: Conforto Térmico e Climatização de Ambientes) – Escola de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal

de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.

SOUZA, L.P.; MELO, A.N.; VAZ, C.E.V.; LAMBERTS, R. Ensino de simulação termoenergética em edificações: um

estudo de caso com estudantes de arquitetura. Anais XVI ENCAC 20/XII ELACAC21, Palmas, p.900-909, 20 a 23 out.

ISBN: 978-65-5941-550-2. Disponível em https://www.even3.com.br/anais/encac2021/338689-ensino-de-

simulacao-termoenergetica-em-edificacoes--um-estudo-de-caso-com-estudantes-de-arquitetura/. Acesso em: abr. 2023.

TEIXEIRA, M.; ASSIS, E. S. Teaching thermal comfort at the School of Architecture of the UFMG: project practice. In:

rd International Conference on Mass Customisation and Sustainability in Housing, 2014, Londrina. Proceedings

of ZEMCH 2014. Londrina: Hirota, Ercília H.; Formoso, Carlos T.; Onyango, John, 2014. v. 1. p. 139-155.

Published

26/10/2023

How to Cite

BARROZO, S. C. P.; ASSIS, E. S. de. Climatic analysis applied to undergraduate education in Thermal Comfort. In: ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2023. Anais [...]. [S. l.], 2023. p. 1–10. DOI: 10.46421/encac.v17i1.3886. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/encac/article/view/3886. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

8. Práticas didáticas em Conforto Ambiental e Ergonômico e Qualidade Ambiental

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>