Climatic analysis applied to undergraduate education in Thermal Comfort
DOI:
https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.3886Keywords:
Teaching-learning, bio-climatic zoning, natural ventilation, solar chartAbstract
The incorporation of bioclimatic strategies in architectural projects implies the analysis of complex
data, which demands the development of integrated methodologies for teaching thermal comfort,
adapted to the undergraduate context. Thus, this paper aims to report undergraduate students’
experience, within the scope of tutoring, during the development of practical activities of the course
TAU075, offered by the School of Architecture and Urban Planning, of the Federal University of
Minas Gerais. The methodology consisted of the integrated analysis of the conditions of natural
ventilation, insolation, and thermal performance of the envelopes. Consequently, students presented
adaptation processes and bioclimatic strategies employed in authorial projects.
References
ASSIS, E.S. Método integrado de análise climática para arquitetura aplicado à cidade de Belo Horizonte, MG. In: VI
Encontro Nacional e III Encontro Latino-Americano sobre Conforto no Ambiente Construído, São Pedro, 11 a 14
nov. 2001. Disponível em: https://docplayer.com.br/81134954-Metodo-integrado-de-analise-climatica-para-arquitetura-
aplicado-a-cidade-de-belo-horizonte-mg.html. Acesso em: abr. 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15220-3: Desempenho Térmico Parte 3: Zoneamento
Bioclimático Brasileiro. Rio de Janeiro, 2005.
_____. NBR 15575: Edificações habitacionais: desempenho. Rio de Janeiro, 2021.
BELO HORIZONTE. Lei Municipal n°9.725, de 15 de julho de 2009, e atualizações. Instituí o Código de Edificações
do Município de Belo Horizonte e dá outras providências. Belo Horizonte: Câmara Municipal, [2009]. Disponível em:
https://leismunicipais.com.br/codigo-de-obras-belo-horizonte-mg. Acesso em: abr. 2023.
_____. Lei n°11181, de 09 de agosto de 2019. Aprova o Plano Diretor do Município de Belo Horizonte e dá outras
providências. Belo Horizonte: Câmara Municipal, [2019]. Disponível em: https://www.cmbh.mg.gov.br/atividade-
legislativa/pesquisar-legislacao/lei/11181/2019. Acesso em: out. 2022.
BITTENCOURT, L. Uso das cartas solares: diretrizes para arquitetos. 4ª ed. Maceió: EDUFAL, 2004. 109p.
FROTA, A.; SCHIFFER, S. Geometria da insolação. Capítulo. In: FROTA, A.; SCHIFFER, S. Manual de Conforto
Térmico, 5ª ed., São Paulo: Studio Nobel, 2001, p.75-120.
_____. Ventilação natural. In: FROTA, A.; SCHIFFER, S. Manual de Conforto Térmico, 5ª ed., São Paulo: Studio
Nobel, 2001, p.124-138.
LAMBERTS, R.; DUTRA, L.; PEREIRA, F.O.R. Eficiência energética na arquitetura. 3ª ed., São Paulo: PW Brasil,
365p.
MESQUITA, A.L.S.; FAGUNDES, F.A.; NEFUSSI, N. Engenharia de Ventilação Industrial. São Paulo:
CETESB/ASCETESB, 1977.
SEMINÁRIO DE ANÁLISE CLIMÁTICA. Análise Climática e recomendações arquitetônicas. Seminário (Disciplina
TAU075: Conforto Térmico e Climatização de Ambientes) – Escola de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal
de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
SOUZA, L.P.; MELO, A.N.; VAZ, C.E.V.; LAMBERTS, R. Ensino de simulação termoenergética em edificações: um
estudo de caso com estudantes de arquitetura. Anais XVI ENCAC 20/XII ELACAC21, Palmas, p.900-909, 20 a 23 out.
ISBN: 978-65-5941-550-2. Disponível em https://www.even3.com.br/anais/encac2021/338689-ensino-de-
simulacao-termoenergetica-em-edificacoes--um-estudo-de-caso-com-estudantes-de-arquitetura/. Acesso em: abr. 2023.
TEIXEIRA, M.; ASSIS, E. S. Teaching thermal comfort at the School of Architecture of the UFMG: project practice. In:
rd International Conference on Mass Customisation and Sustainability in Housing, 2014, Londrina. Proceedings
of ZEMCH 2014. Londrina: Hirota, Ercília H.; Formoso, Carlos T.; Onyango, John, 2014. v. 1. p. 139-155.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.