Neighborhood plan and environmental quality: reflections and report on a didactic practice in urban planning

reflexões e relato de uma prática didática no planejamento urbano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.3777

Keywords:

Neighborhood planning, Pedagogical practice, Urban vitality, Environmental protection

Abstract

The city as an object of study in interdisciplinary areas represents the result of the actions of different actors in its space. Coordinated actions based on its physical and environmental structure, local, sectorial, municipal, and regional plans and projects lead its development in search of environments that provide easy access, urbanity and vitality, organization, and protection of green areas. In the teaching of Architecture and Urbanism, discussions about solutions that aim to improve or reclassify the urban space are crucial for the complete formation of the professional. And in view of the importance of developing the student's analytical skills, studies focused on didactic practices in this sense contribute to the continuous improvement of the teaching process. The objective of this paper is to reflect on a pedagogical practice developed with architecture and urbanism students in the diagnosis of urban reality and the planning of urban intervention proposals, with an emphasis on collective discussions that simulate public hearings. The methodology was anchored by two planning stages. In the first, students proposed an Integrated Mobility plan, and the second involved the elaboration of a Neighborhood Plan, which, through debates using the World Café methodology, resulted in planning proposals and strategies to promote quality of life. The results demonstrated an understanding of urban reality and the problems faced by the municipality in the elaboration and implementation of urban plans and projects. It is hoped that this article will help in teaching practices that encourage critical thinking and value the condition of belonging of students to their communities.

Author Biographies

Sinara Furlani, INSTITUTO FEDERAL DO PARANÁ

Mestre em Arquitetura e Urbanismo pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo - Atitus Educação. Foi professora no Instituto Federal do Paraná, Campus Umuarama (Vila Maria, RS-Brasil)

Aline Beatrís Skowronski Da Silva , INSTITUTO FEDERAL DO PARANÁ

Arquiteta e Urbanista, professora do IFPR - Campus Curitiba. Mestre em Urbanismo pela UFRJ e doutoranda em Arquitetura e Urbanismo pela UEM - Programa de Pós-Graduação integrado PPU UEM/UEL (Curitiba-PR, Brasil)

References

BRASIL. Lei nº 10.257, de 10 de julho de 2001. Regulamenta os arts. 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2001. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10257.htm> Acesso em: 13 abr. 2023.

______. Lei nº 12.587, de 03 de janeiro de 2012. Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana; ; revoga dispositivos dos Decretos-Leis nos 3.326, de 3 de junho de 1941, e 5.405, de 13 de abril de 1943, da Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei nº. 5.452, de 1º de maio de 1943 e das Leis nos 5.917, de 10 de setembro de 1973, e 6.261, de 14 de novembro de 1975; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 3 jan. 2012. Disponível em <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12587.htm > Acesso em: 13 abr. 2023.

BROWN, Juanita; ISAACS, David. World Café Community. The World Cafe: Shaping Our Futures Through Conversations That Matter. São Francisco, California: Berrett-Koehler Publishers, Inc., 2005. 300 p.

DUARTE, Fábio. Planejamento Urbano. Curitiba: InterSaberes, 2012, 200 p.

CAMPOS FILHO, Cândido Malta. Reinvente seu bairro: caminhos para você participar do planejamento de sua cidade. São Paulo: Ed. 34, 2010.

LAI, Dayi; LIAN, Zhiwei; LIU, Weiwei; GUO, Chaoran; LIU, Wei; LIU, Kuixing; CHEN, Qingyan. A comprehensive review of thermal comfort studies in urban open spaces. Science of the Total Environment, 742: 140092, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.140092> Acesso em: 05 abr. 2023.

LAI, Dayi; LIU, Wenyu; GAN, Tingting; LIU, Kuixing; CHEN, Qingyan. A review of mitigating strategies to improve the thermal environment and thermal comfort in urban outdoor spaces. Science of the Total Environment, 661, p. 337-353, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2019.01.062> Acesso em: 07 jun. 2023.

LEFEBVRE, Henri. The Production of Space. Oxford: Blackwell, 1991.

PIERCE, Joseph; MARTIN, Deborah G. Placing Lefebvre. Antipode, 47(5): 1279–1299, 2015. Disponível em <https://doi.org/10.1111/ anti.12155> Acesso em: 07 jun. 2023.

SATO, Andre; KRONKA MÜLFARTH, Roberta. Em busca de cidades caminháveis: Por que esqueceram da ergonomia?, UIA 2021 RIO: 27th World Congress of Architects, PAPERS: VOLUME II of III, pg. 892-899, 2021.

SÃO PAULO (cidade). Prefeitura do Município de São Paulo – PMSP. Plano Diretor Estratégico do Município de São Paulo: lei municipal n° 16.050, de 31 de julho de 2014; texto da lei ilustrado. São Paulo: PMSP, 2014. Disponível em: <https://gestaourbana.prefeitura.sp.gov.br/marco-regulatorio/plano-diretor/> Acesso em: 03 abr. 2023.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-Crítica primeiras aproximações. 11.ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

VARGAS, Karine Bueno; AROXA, Bárbara Hayashida; ANTONELLO, Ideni Terezinha; VEIGA, Léia Aparecida. Jogo do Direito à Cidade como instrumento didático e reflexivo no planejamento urbano. ENCONTRO INTERNACIONAL DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA: X, pg. 1-9, 2017.

VIEIRA, Rafaela; NORONHA PEREIRA, Luciana; DOS ANJOS, Francisco Antônio; SCHROEDER, Taline. Participação popular no processo de planejamento urbano: a universidade como “decodificadora” de um sistema de muitos códigos. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, v. 5, p. 115-130, 2013.

Published

2023-10-26

How to Cite

FURLANI, Sinara; SKOWRONSKI DA SILVA , Aline Beatrís. Neighborhood plan and environmental quality: reflections and report on a didactic practice in urban planning: reflexões e relato de uma prática didática no planejamento urbano. In: ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2023. Anais [...]. [S. l.], 2023. p. 1–10. DOI: 10.46421/encac.v17i1.3777. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/encac/article/view/3777. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

8. Práticas didáticas em Conforto Ambiental e Ergonômico e Qualidade Ambiental