Awareness-raising of environmental comfort concepts

Didatic-pedagogical experience in Itinerant School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.4052

Keywords:

conforto ambiental, ensino e aprendizagem, proposta didático-pedagógica, escola itinerante

Abstract

The present paper discusses the development of a didactic activity to raise awareness about the concepts of environmental comfort for first-year students of Architecture and Urbanism graduation. A trip to the Paraíba Valley was taken advantage of, where the students spent a week learning about architecture and urbanism in practice and experiencing the local society and culture. A notebook was prepared for students to fill in with their perceptions of environmental comfort with the aim of awakening future architecture professionals the importance of assessing different subject aspects and guiding the vision and other senses. In order to make easier the notebook filling, an intuitive instrument was chosen, by using icons and dividing into themes that would lead to the fundamental points of sensory analysis for determining the environmental quality of spaces. The results obtained through the analysis of the material and the feedback from the students were very positive in raising awareness and expanding the technical repertory (repertoire) of these students. Thus, this notebook can be replicated in external activities, such as visitations, in other Architecture and Urbanism courses.

Author Biographies

Cristina Kanya Caselli Cavalcanti, Escola da Cidade

Marsters, Phd and Postdoctoral in Architecture and Urbanism at Mackenzie Presbyterian University (São Paulo - Brasil).

Laís de Gusmão Coutinho, University of São Paulo / Escola da Cidade

Masters in Architecture and Urbanism at University of São Paulo. PhD in Architecture and Urbanism at University of São Paulo in progress (São Paulo - Brasil).

Monica dos Santos Dolce Uzum, Escola da Cidade

Masters and PhD in Architecture and Urbanismo at University of São Paulo (São Paulo - Brasil).

References

ALONSO, Paulo Henrique (coord.). Guia da arquitetura modernista em Cataguases. 2ª ed. Cataguases/MG: Instituto Cidade de Cataguases, 2012.

CONDEPHAAT. Conselho de Defesa do Patrimônio Histórico. Bens Tombados. Disponível em: http://condephaat.sp.gov.br/benstombados/sede-da-fazenda-resgate/. Acesso em 03 de abril de 2023.

CONJUNTO DA Tecelagem Parahyba, em São José dos Campos (SP), é tombado pelo Iphan. Brasil Governo Federal. Distrito Federal, 04 nov. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/iphan/pt-br/assuntos/noticias/conjunto-tecelagem-parahyba-em-sao-jose-dos-campos-sp-e-tombado-pelo-iphan. Acesso em 03 de abril de 2023.

ESCOLA DA CIDADE. Guia de Viagem Escola Itinerante: Argentina. São Paulo: Escola da Cidade, 2019a.

__________. Guia de Viagem Escola Itinerante: Brasília. São Paulo: Escola da Cidade, 2019b.

__________. Guia de Viagem Escola Itinerante: Minas Gerais. São Paulo: Escola da Cidade, 2019c.

__________. Guia de Viagem Escola Itinerante: Paraguai. São Paulo: Escola da Cidade, 2019d.

__________. Guia de Viagem Escola Itinerante: Rio de Janeiro. São Paulo: Escola da Cidade, 2019e.

__________. Guia de Viagem Escola Itinerante: Vale do Paraíba e Cataguases. São Paulo: Escola da Cidade, 2019f.

__________. Associação Escola da Cidade. 2021a. Disponível em: <https://escoladacidade.edu.br/institucional/associacao-escola-da-cidade/>. Acesso em 21 de fevereiro de 2023.

__________. Escola Itinerante. 2021b. Disponível em: <https://escoladacidade.edu.br/graduacao/escola-itinerante/>. Acesso em 21 de fevereiro de 2023.

FAZENDA VARGEM GRANDE. Site da fazenda. Disponível em: https://fazendavargemgrande.com.br/. Acesso em 29 de fevereiro de 2023.

FAZENDA DOS COQUEIROS. Uma viagem ao passado. Fazenda dos Coqueiros 1855. Disponível em: <https://fazendadoscoqueiros.com.br>. Acesso em 21 de fevereiro de 2023.

GALVÃO, Marco Antônio Pereira (org.). Casas do Patrimônio. Brasília: IPHAN, 2010.

MARQUESE, Rafael de Bivar. O Vale do Paraíba cafeeiro e o regime visual da segunda escravidão: o caso da fazenda Resgate. Anais do Museu Paulista. São Paulo. N. Sér. v.18. n.1. p. 83-128. jan.- jul. 2010.

GONÇALVES, J. C. S. et al. Procedimentos paramétricos para a adequação ambiental da concepção arquitetônica: Proposta metodológica. Revista arq.urb, São Paulo, n. 32, p. 42-60, set./dez. 2021.

Published

2023-10-26

How to Cite

CAVALCANTI, Cristina Kanya Caselli; GASPARELO LIMA, Eduardo; COUTINHO, Laís de Gusmão; UZUM, Monica dos Santos Dolce. Awareness-raising of environmental comfort concepts: Didatic-pedagogical experience in Itinerant School. In: ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2023. Anais [...]. [S. l.], 2023. p. 1–10. DOI: 10.46421/encac.v17i1.4052. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/encac/article/view/4052. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

8. Práticas didáticas em Conforto Ambiental e Ergonômico e Qualidade Ambiental