ILUMINAÇÃO NATURAL EM SALA DE DESENHO: UM ESTUDO NO SEMIÁRIDO PARAIBANO

Autores

  • Wily Santos Machado
  • Lilianne de Queiroz Leal

Palavras-chave:

Daylighting, Drawing Classroom, Shading Devices, Simulation

Resumo

The quality of learning environment is associated with the degree of comfort that the environments offer and aspects of natural lighting are relevant. In this paper, the impact of shading devices in a south facing drawing classroom located semi-arid region of Brazil was evaluated. It compares annual simulations for five models with different static shading device. The analysis is based in dynamic daylight performance metrics such as Daylight Autonomy (DA) and Excessive Useful Daylight Illuminance (eUDI) and simulations were performed by software Rhinoceros and Diva-for-Rhino plugin. Therefore, the daylighting autonomy and excessive were employed with illuminances between 500 lux and 3000lux and in solstice periods. Results show that levels reached minimum illuminance recommended by NBR ISO/CIE 8995-1:2013. Finally, louvres and light shelves inclined at 15º and 30º offer higher autonomy and increasing the possibility of glare and heat gain near the window. However, the shading device smaller 15º decreased the direct sunlight and provided homogeneous illuminances throughout the room.

Referências

ABNT ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 8995-1: Iluminação deambientes de trabalho parte 1 - interior. Rio de Janeiro, 2013.

DIAS, A. F. A.; GOMES V. A.; CABÚS, R. C.; Componente de Controle de luz naturalem salas de aula e seu desempenho conforme a orientação solar do edifício. In: XENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO; VI ENCONTROLATINO AMERICANO DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, Natal, 2009. Anais...Natal: ENCAC - ENLACAC 2009.

DORIGO, A. L. Condições de luz natural em ambientes escolares Estudo do ProjetoPadrão 023 da rede pública de ensino do estado do Paraná. Curitiba, 2007. 114p.

Dissertação Universidade Federal Tecnológica do Paraná.

MERESI, A.; Evaluating daylight performance of light shelves combined with externalblinds in south-facing classrooms in Athens, Greece. Energy and Buildings, v. 116,p.190-205, 2016.

Laboratório de Eficiência Energética em Edificações. Arquivos climáticos. Disponívelem: < http://www.labeee.ufsc.br/downloads/arquivos-climaticos>. Acesso em:Março de 2018.

NABIL, A.; MARDALJEVIC, J. Useful daylight illuminance: a new paradigm to accessdaylight in buildings. Lighting Research & Technology, v. 37, n. º1, 2005.

REINHART, C.F. Tutorial on the Use of Daysim Simulations for Sustainable Design.Harvard Design School, 2010.

Robert McNeel and Associates. Rhinoceros. Disponível em:<http://www.rhino3d.com> Acesso em: Março de 2018.

SANTOS, L. S.; SOUZA, A. D. S.; ALVAREZ, C. E.; AMORM, C. N. D. O Potencial de Usoda Luz Natural em Edifícios Escolares para a situação de Vitória-ES. In: XII ENCONTRONACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 2010, Canela. Anais...,Canela: ENTAC, 2010.

SOLEMMA LLC, DIVA-for-Rhino software version 4.0. Disponível em:<http://www.diva4rhino.com> Acesso em: Março de 2018.

Downloads

Publicado

12/11/2018

Como Citar

MACHADO, W. S.; LEAL, L. de Q. ILUMINAÇÃO NATURAL EM SALA DE DESENHO: UM ESTUDO NO SEMIÁRIDO PARAIBANO. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 634–642. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1393. Acesso em: 17 maio. 2024.

Edição

Seção

Conforto Ambiental e Eficiência Energética