ANÁLISE DOS ADITIVOS CONTRATUAIS NO MUNICÍPIO DE MARACANAÚ CE

Autores

  • Arthur Torres
  • Geórgia Jereissati

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v17i1.1516

Palavras-chave:

Public constructions, Contract amendment, Construction budget

Resumo

Often public constructions are seen by the population as a pretext for misuse of public funds, delays and stopped constructions. Usually caused by incomplete projects and budgets, failures of execution, lack and/or delay of payment by contractors, even disregard of them with the work in question thus generating contractual additives, not provided for in the Budget Law. Thus, this article, the result of a undergraduate thesis, aims to analyze the percentage of the value of contractual additives in engineering constructions and services, in the city of Maracanaú - CE, in the years 2015 and 2016. For this, a field research, with a quantitative analysis. Project information was obtained from the Maracanaú Infrastructure Secretary. All the constructions and engineering services delivered in 2015/2016 were analyzed, always seeking the initial values of their bids, the final value of the construction and the reason why that it required an additive. All data were statistically organized and the average percentage of additives of the constructions in the city was found. This study is of the utmost importance to public administrators, so that they are aware of the importance of well-defined basic projects, thus avoiding the need for additives.

Referências

BAETA, A. P. Orçamento e Controle de Preços de Obras Públicas.1ª ed. São Paulo:Pini, 2012.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993. Diário oficial daUnião, p 8269, 1993. Disponível em: <http://planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8666cons.htm>. Acesso em 09/03/2017.

FRANCO, M. L. P. B. Porque o conflito entre as tendências metodológicas não é falso.

Cadernos de Pesquisa. São Paulo: n. 66, ago/1985.

FREIRE, F.; BOMTEMPO, S.; ANDERY, P. Um estudo exploratório sobre o processo deprojeto de obras ´públicas usando o RDC- Regime diferenciado de contratação.

2016. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 16.

2016, São Paulo. Anais...São Paulo: ANTAC, p. 2661-2671GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.

IBGE. Painel das Cidades. 2010. http://cidades.ibge.gov.br/painel/painel.php?codmun=230280 - Acesso em 11/12/2017.

JEREISSATI, G. M., Notas de aula Construção Civil II. Curso: Graduação emEngenharia Civil, Universidade de Fortaleza, 2015.

MATTOS, A. D.. Como Preparar Orçamentos de Obras. 2ª ed. São Paulo: PINI, 2014.

MEIRELLES, H. L. Licitação e Contrato Administrativo. 36ª ed. Brasil São Paulo, SP:Editora Malheiros, 2010.

TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIÃO (TCU). Obras públicas: recomendações básicaspara a contratação e fiscalização de obras de edificações públicas, 3ª ed., Brasília,2013.

YIN, R. K. Estudo de caso:planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman,2001.

Downloads

Publicado

2018-11-12

Como Citar

TORRES, Arthur; JEREISSATI, Geórgia. ANÁLISE DOS ADITIVOS CONTRATUAIS NO MUNICÍPIO DE MARACANAÚ CE. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 1662–1668. DOI: 10.46421/entac.v17i1.1516. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1516. Acesso em: 22 nov. 2024.

Edição

Seção

(Inativa) Gestão e Economia da Construção

Artigos Semelhantes

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.