ENSINO DE BIM EM CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO: UMA ANÁLISE COMPARATIVA SOBRE PERCEPÇÕES DE DEMANDA
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v18i.1206Keywords:
BIM, teaching, architectureAbstract
Educational institutions may develop an important role in the transition process of the use of BIM in the construction market. But, in order to promote this innovation, there has to be a cooperation between the teaching of BIM and professional practice. Thus, this data survey intends to assess the level of knowledge about BIM among the students of Architecture in the private university. All data were collected using a field research and compared with results obtained at a previous research, pointing to some advances to the use of BIM at the academy. However, the slow pace with the dialogs about curricula updatings and hiring of new professors or maybe training of the actual professors, do not follow the speed of the market transition. Through the relation of this scenario with interviews maded consulting professionals who already use BIM and with a literature revision, this investigation contextualizes the stage of the application of BIM among the students of the university in question.
References
ANDRADE, M. L. V. X. de; GRIS, C. Introdução ao BIM: uma experiência didática no curso de Arquitetura e Urbanismo. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil.
Anais [...] Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: <https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/689/390>Data de acesso: 12 Mar. 2020.
BARISON, M. B.; SANTOS, E. T. Uma experiência com o uso de ferramenta BIM em disciplina de representação gráfica. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil. Anais [...] Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em:<https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/571/342>Data de acesso: 13 Mar. 2020.
BÖES, J. S; LIMA, M. M. X. de; NETO, J. de. P. B. Proposta de plano de implantação BIM nas instituições de ensino superior. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil. Anais [...] Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: <https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/656/377> Data de acesso: 13 Mar. 2020.
BRITO, B. L. de; BATALHA, L.; BOMFIM, C. A. Arquitetura e Urbanismo e Engenharia Civil: matrizes de formação estruturadas em inovação, tecnologia e integração. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil. Anais [...]Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: <https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/617/362>Data de acesso: 13 Mar. 2020.
EASTMAN, C.; TEICHOLZ P.; SACKS R.; LISTON, K. BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors. John Wiley & Sons Inc., New Jersey, 2008.
FILHO, Z. R. P.; BARRETO, A. J. C. I. BIM como interface colaborativa no curso de Arquitetura e Urbanismo do IFF. Revista Internacional de Ciências, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 99 - 114, jun. 2018. ISSN 2316-7041. Disponível em:<https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/ric/article/view/32653>. Data de acesso: 13 Mar. 2020.
FLORES, D. A. N. F.; JUNIOR, S. L. S. Ensino do BIM na arquitetura: uma didática pelo desenvolvimento de habilidades e competências. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil. Anais [...] Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: <https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/618/363> Data de acesso: 12 Mar. 2020.
GASPAR, J. A. M. O significado atribuído a BIM ao longo do tempo. 2019. 238 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura, Tecnologia e Cidade) - Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.
GONÇALVES, S. R.; BARBOSA, C. V.; SOUSA, L. H. C. H. O elo entre mercado de trabalho e academia: a disciplina Modelagem da Informação e da Construção. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil. Anais [...] Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: <https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/666/379> Data de acesso: 13 Mar. 2020.
KEHL, C.; STUMPF, C. D.; ROSA, D. C.; SILVA, A. F.; ISATTO, L. E. Ensino de BIM em um curso de Arquitetura e Urbanismo: avaliação da percepção de demanda. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO,17.,2018, Foz do Iguaçu. Anais… Porto Alegre: ANTAC, 2018.
MORORÓ, M. S. de M.; ALBUQUERQUE, N. G. C. A experiência da aplicação do BIM na disciplina Projeto Auxiliado por Computador da Unifor. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil. Anais [...] Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: <https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/682/387> Data de acesso: 12 Mar. 2020.
RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X. de; MORAIS, M. de. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos?. Ambiente construído, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 151-165, jun. 2013. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-86212013000200012&lng=pt&nrm=iso>. Data de acesso: 12 Mar. 2020.
SILVA, J. T. da. Introdução ao BIM - A nova realidade da AEC. O elo entre mercado de trabalho e academia: a disciplina Modelagem da Informação e da Construção. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2019, Brasil. Anais [...] Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: <https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim2019/enebim/paper/viewFile/678/386> Data de acesso: 13 Mar. 2020.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniele Bueno. Revisão Técnica de Dirceu da Silva. Porto Alegre, RS: Penso, 2016.