CONFORTO TÉRMICO DE EDIFÍCIO ESCOLAR PADRÃO PROINFÂNCIA TIPO B EM TRÊS REGIÕES BIOCLIMÁTICAS BRASILEIRAS DISTINTAS

Authors

  • Augusto Yuji Nojima Spagnuolo
  • Guilherme Willian Petrini da Silveira
  • Alessandra da Costa Serrano
  • Obede Borges Faria
  • Renata Cardoso Magagnin

Keywords:

Thermal comfort, Kindergarten, Thermal simulation

Abstract

Environmental comfort is an important feature for public buildings, especially those built in series by governmental programs. Between 2007 and 2017 the Proinfância program built 3314 kindergartens of the Type B project in 8 Brazilian bioclimatic zones. The objective of this paper is to evaluate if these projects are thermally comfortable in three distinct Bioclimatic Zones (BZ). It was carried out using thermal simulation with the Energyplus software in Canela-RS (BZ- 1), Belém-PA (BZ-8) and Sorocaba-SP (BZ-3) with two different hypothetical orientations and extracted the operating temperatures of a reference room. The values was analyzed in comparison to the Adaptive Comfort Temperature of each locality and the results indicated that, in the average hours of use, 27% are in discomfort mainly for cold in Canela-RS, 43% in discomfort for heat in Belém-PA and 84% are in comfort in Sorocaba-SP. In the comparison of the orientation of buildings, it was observed that there is a variation of results in Belém-PA and a minimum variation in Canela-RS and Sorocaba-SP, related to the direct insulation of the envelope. The present study demonstrates that the adoption of standard designs, without modifications in implantation and in the envelope is an inadequate strategy to attend thermal comfort.

References

ABNT ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15575-1 EdificaçõesHabitacionais Desempenho Parte 1: Requisitos gerais. Rio de Janeiro, 2013.

ANSI/ASHRAE AMERICAN NATIONAL STANDARD INSTITUTE/AMERICAN SOCIETY OFHEATING, REFRIGERATING AND AIR-CONDITIONING ENGINEERS. ASHRAE 55: Thermalenvironmental conditions for human occupancy. Atlanta, 2013.

BARROS, L. A. F.; KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Avaliação de projeto padrão de crecheem conjuntos habitacionais de interesse social: o aspecto da implantação. In:NUTAU Núcleo de Pesquisa em Tecnologia da Arquitetura e Urbanismo, 2002, SãoPaulo. Anais... São Paulo-SP: USP, 2002.

BRASIL. Transparência Pública - Obras FNDE. Disponível em:<http://simec.mec.gov.br/painelObras/>. Acesso em: 2 fev. 2017.

CHATZIDIAKOU, L; MUMOVIC, D; DOCKRELL, J. The Effects of Thermal Conditions andIndoor Air Quality on Health, Comfort and Cognitive Performance of Students.

London: The Bartlet, 2014. 22p.

DIAS, E. Q. Acessibilidade espacial e inclusão em escolas municipais de educaçãoinfantil. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) Faculdade deArquitetura, Artes E Comunicação, UNESP, Bauru, 2016.

FNDE - FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Projeto tipo B:revisão 2012 R1. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/proinfancia/eixos-de-atuacao/projetos-arquitetonicos-para-construcao/item/4816-tipo-b>. Acesso em: 7 mar. 2018.

ISO INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION. ISO 8996 Ergonomics ofthe thermal environment. Determination of metabolic rate. Geneve, 2004.

ORDENES M.; PEDRINI, A.; GHISI, E.; LAMBERTS, R. Metodologia utilizada naelaboração da biblioteca de materiais e componentes construtivos brasileiros parasimulações no visualdoe-3.1. Laboratório de Eficiência Energética em Edificações,Núcleo de Pesquisa em Construção, Departamento de Engenharia Civil.

Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003. Disponível em:<http://www.labeee.ufsc.br/sites/default/files/publicacoes/relatorios_pesquisa/RP_Biblioteca_Materiais_VisualDOE.pdf>. Acesso em 20 ago.2015>.

PEGLOW, J.; RITTER, V.; RONCA, A.; PEREIRA, R.; CUNHA, E.; RHEINGANTZ, P. Avaliaçãodo conforto térmico de escola municipal de educação infantil em Pelotas/RS ZB2.

In: XVI Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído, 2016, São Paulo-SP. Anais... São Paulo-SP: USP, 2016.

RORIZ, M. Arquivos Climáticos de Municípios Brasileiros. São Carlos-SP, 2012.

Disponível em: <http://www.labeee.ufsc.br/sites/default/files/arquivos_climaticos/sobre_epw.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2017.

SCHNEIDER, M. Do school facilities affect academic outcomes? National Clearinghouse for Educational Facilities. Washington v. 75, n. October, 2002. ISSN 1347-4820.

SILVEIRA, F. M. Análise do desempenho térmico de edificações residenciaisventiladas naturalmente: NBR 15.575 e ASHRAE 55. Dissertação (Mestrado emArquitetura, Tecnologia e Cidade) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdadede Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Campinas, SP. 2014. 240 p.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Laboratório de Eficiência Energéticaem Edificações. Arquivos climáticos INMET 2016. Florianópolis-SC, 2016. Disponívelem: <http://www.labeee.ufsc.br/downloads/arquivos-climaticos/inmet2016>.Acesso em: 15 ago. 2017.

Published

2018-11-12

How to Cite

SPAGNUOLO, Augusto Yuji Nojima; SILVEIRA, Guilherme Willian Petrini da; SERRANO, Alessandra da Costa; FARIA, Obede Borges; MAGAGNIN, Renata Cardoso. CONFORTO TÉRMICO DE EDIFÍCIO ESCOLAR PADRÃO PROINFÂNCIA TIPO B EM TRÊS REGIÕES BIOCLIMÁTICAS BRASILEIRAS DISTINTAS. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 439–447. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1371. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Conforto Ambiental e Eficiência Energética

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.