INSTRUMENTO DESENVOLVIDO PARA AVALIAÇÃO DE DESEMPENHO DE ACESSIBILIDADE

Authors

  • Fernanda Marisa Pasinato Brandalise
  • Vanessa Giaretton Cappellesso
  • Kassio Joe Stein
  • Luis Carlos Bonin

Keywords:

Accessibility, Assessment methods, Building performance, NBR 15575 (ABNT, 2013), NBR 9050 (ABNT, 2015)

Abstract

Accessibility has always been an important requirement, but not always contemplated in the design of architectural projects and building facilities. With the dissemination of regulations and technical standards, accessibility has reached a wider range. According to NBR 9050 (ABNT, 2015), accessibility can be defined as the possibility of reaching, perceiving and understanding the use of spaces, furniture, urban equipments, buildings, transportation, information and communication, providing security and autonomy for disabled person or person with reduced mobility. The difficulties encountered in analyzing and applying the requirements of NBR 15575 (ABNT, 2013) and NBR 9050 (ABNT, 2015) in the projects and executions incited the development of a proposal for an instrument for assessing accessibility performance through tabulation in spreadsheet. This instrument was developed to assist the application of the evaluation methods by design analysis and visual inspection. In order to verify the usefulness of such a tool, it was applied in the accessibility evaluation of a public school. Among the requirements of the NBR 9050 standard (ABNT, 2015), 52% applied to the object of study. The results show that among the requirements that applied only 25% were considered in the project and 18% were fulfilled in execution.

References

AUDI, E. M. M.; MANZINI, E. J. Protocolo para avaliação de acessibilidade em escolasdo Ensino Fundamental: um guia para gestores e educadores. Associação Brasileirade Pesquisadores em Educação Especial, 2006.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR-15575 -1: Edificaçõeshabitacionais Desempenho. Parte 1: Requisitos gerais. Rio de Janeiro, 2013.

______. NBR 15575-3: Edificações habitacionais Desempenho. Parte 3: Requisitospara os sistemas de pisos. Rio de Janeiro, 2013.

______. NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentosurbanos. Rio de Janeiro, 2015.

DISCHINGER, M.; ELY, V.H.M.B; PIARDI, S.M.D.G. Promovendo acessibilidade espacialnos edifícios públicos. Ministério Público do Estado de Santa Catarina. Florianópolis,2012.

ELY, V.H.M.B; DISCHINGER, M.; BRANDÃO, M. de M.; LUZ, G.K. Avaliação dascondições de acessibilidade espacial no colégio de aplicação da UFSC. In: ENTAC2006. XI Encontro Nacional de Tecnologia no Ambiente Construído.Florianópolis, 2006.

OLIVEIRA, A. S. D. A. de. Acessibilidade espacial em centro cultural: estudo decasos. Florianópolis, 2006. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) - Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Santa Catarina,2006.

PAULINO, V.C.; CORREA, P.M.; MANZINI, E.J. Um estudo sobre a acessibilidade físicaem nove escolas municipais do ensino fundamental de uma cidade do interiorpaulista. Revista de Iniciação Científica da FFC. v.8, n.1, p. 59-74, 2008.

Published

2018-11-12

How to Cite

BRANDALISE, Fernanda Marisa Pasinato; CAPPELLESSO, Vanessa Giaretton; STEIN, Kassio Joe; BONIN, Luis Carlos. INSTRUMENTO DESENVOLVIDO PARA AVALIAÇÃO DE DESEMPENHO DE ACESSIBILIDADE. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 1484–1491. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1494. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Gestão e Economia da Construção

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.