Analysis of the curriculum matrix of the daytime course at FAUFBA
verification of the interface with BIM
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.1968Keywords:
BIM, Teaching, Graduation, Architecture, UFBAAbstract
This paper presents the results of the analysis of the undergraduate day course curriculum in Faculdade de Arquitetura da UFBA aiming to identify interfaces between the existing curricular components and BIM. Adopted the method proposed by [2] and updated [3]. It identified 17 curriculum components with clear interface with BIM and another 5 with a possible interface. Those with greater ease of insertion of BIM were separated, considering the existing structure of the course. The work is a stage of the project “Célula BIM na UFBA” and hopes to contribute to the diffusion of BIM in undergraduate architecture education.
References
ABNT - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15575-1:2013. Emenda 1:2021.
BRASIL. (2020). Decreto n. 10306, de 02 de abril de 2020. Estabelece a utilização do Building Information Modelling na execução direta ou indireta de obras e serviços de engenharia realizada pelos órgãos e pelas entidades da administração pública federal. Diário Oficial da União. Brasília, DF. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.306-de-2-de-abril-de-2020-251068946.
CHECCUCCI, E. S. Ensino-aprendizagem de BIM nos cursos de graduação em Engenharia Civil e o papel da Expressão Gráfica neste contexto. 235 f. il. 2014. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
CNE. Conselho Nacional de Educação. RESOLUÇÃO Nº 2, DE 17 DE JUNHO DE 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc _download&gid=5651&Itemid=. Acesso em: 17 mar. 2022.
FAUFBA. Plano de curso da disciplina Expressão Gráfica 1. Disponível em: https://arquitetura.ufba.br/pt-br/programacao-didatica?field_cod_disc_value=&title= express%C3%A3o&field_dias_planocurso_value=&field_nome_docente_value=. Acesso em: 3 maio 2022.
MACIEL, S. D. O processo criativo da forma arquitetônica em ambiente digital: aspectos tecnológicos, cognitivos e pedagógicos. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2019. Orientador: Arivaldo Leão de Amorim.
MACIEL, S. D.; AMORIM, A. L.; CHECCUCCI, E. S. Ensino de projeto de arquitetura em ambiente digital: uma experiência na Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal da Bahia. Gestão e Tecnologia de Projetos, v. 13, n. 1 p. 21-38, 2018. ISSN: 1981-1543.
MACIEL, S. D.; AMORIM, A. L.; CHECCUCCI, E. S.; SANTOS, K. B. The creative process in architectural design on a digital environment: an experience with beginner students. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA SOCIEDADE IBEROAMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL, 22., 2018, São Carlos. Proceedings [...]. São Carlos: Blucher, 2018. ISSN: 2318-6968. DOI: 10.5151/sigradi2018-1580.
MACIEL, S. D.; AMORIM, A. L.; CHECCUCCI, É. S.; SANTOS, K. B. Ateliê digital integrado: segundo ano da experiência de ensino de projeto arquitetônico mediado por computador. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v.16, n.1, p.60-79, jan.2021. https://www.revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/163235. Acesso em: 13 dez. 2021.
MÉTODO de identificação da interface com BIM na matriz curricular. Érica de Sousa Checcucci. 2021. 1 vídeo (27:58 min). Publicado pelo canal do Youtube GT TIC ANTAC. Playlist Células BIM. 7 mai. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v= 8i32NV4PLjc&list=PLkL20v6GBV3yEjceOKS8WpQd4xxemV6A2&index=2&t=15s. Acesso em: 17 mar. 2022.