AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO LUMÍNICO DE SALA DE AULA ATRAVÉS DA PERCEPÇÃO DOS USUÁRIOS E MEDIÇÃO IN LOCO

Authors

  • Sabrine Golinhaki UTFPR - Pato Branco
  • Mariana Perardt UTFPR - Pato Branco
  • Priscila Ongaratto Trentin UFPR
  • José Ilo Pereira Filho UTFPR - Pato Branco

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.754

Keywords:

Visual comfort, On-site measurements, Lighting

Abstract

Artificial lighting is a renewable and free resource and, when prioritized, can lead to greater productivity and well-being of the user. Thus, a correct evaluation of the light performance of an environment should be done not only by quantitative methods, but also by the sensory response of the individual using it. Due to studies that indicate that the lack or the excess of illumination can interfere in the learning, the present study aims to evaluate the lighting performance of a classroom at UTFPR campus Pato Branco and propose an intervention to provide an environment with lighting comfort appropriate. The evaluation was made using standard methods and through an interview to the users. The results of lighting performance obtained through the questionnaire were quite consistent with those obtained from in situ measurements, which makes the questionnaire a satisfactory tool for evaluating the quality of natural light. Intervention proposals were developed from the results obtained.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. Verificação experimental das condições de iluminação interna de edificações – Parte 4: Método de medição. NBR 15215-4. Rio de Janeiro: ABNT, 2005______. Iluminação de ambientes de trabalho – Parte 1: Interior. NBR ISSO/CIE 8995-1. Rio de Janeiro: ABNT, 2013.

______. Desempenho de edificações habitacionais. NBR 15575. Rio de Janeiro: ABNT, 2013.

GIUSTINA, Luana Dela; CASTRO, Luiz César de. Critérios de projeto para conforto ambiental: estudo de caso-salas 17 e 18 do bloco XXIA da UNESC. 2013.

HESCHONG, Lisa. DaylightMetrics. California Energy Comission. HeschongMahoneGroup,2011.

LEDER, Solange M; QUIRINO, Luana Maria de Medeiros; PEREIRA, Yasmin Vaz Cavalcanti.

Dutos verticais de captação de luz natural e ventilação cruzada em salas de aula. XVI ENTAC. São Paulo, 2016.

RITTER, Viviane Mülech. Avaliação das condições de conforto térmico, lumínico e acústico no ambiente escolar, no período de inverno: O Caso do Câmpus Pelotas Visconde da Graça. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

SANTOS, Caio Vinicius Gonzaga de Brito dos. Estudo de desempenho luminoso em sala de aula – Estudo de caso – Maringá, PR. XXIV EAIC, 2015.

SILVA, Luana Furlan; VILAS BOAS, Sofia Schrader; NIEMEYER, Carlos Augusto. Desempenho lumínico em salas de aula segundo as normas nacionais: relato de uma experiência.

COGITARE, v. 2, n. 1, dez, 2019.

Published

2020-11-04

How to Cite

GOLINHAKI, Sabrine; PERARDT, Mariana; TRENTIN, Priscila Ongaratto; PEREIRA FILHO, José Ilo. AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO LUMÍNICO DE SALA DE AULA ATRAVÉS DA PERCEPÇÃO DOS USUÁRIOS E MEDIÇÃO IN LOCO. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.754. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/754. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Conforto Ambiental e Eficiência Energética

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.