AVALIAÇÃO DO CONFORTO TÉRMICO EM AMBIENTE ESCOLAR: COMPARAÇÕES ENTRE O MODELO ADAPTATIVO E RESPOSTAS DE SENSAÇÃO E PREFERÊNCIA TÉRMICA

Authors

  • Iara Nogueira Liguori Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Lucila Chebel Labaki Universidade Estadual de Campinas(UNICAMP), Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo (FEC)

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.895

Keywords:

Thermal Comfort, Adaptive Method, School Environment, Thermal Evaluation

Abstract

The current established thermal comfort regulations and guidelines are established based on parameters for adults, thus complicating the definition of values teenagers and especially for children. The Adaptive Method (ASHRAE, 2017) is indicated for regions with tropical climates and naturally ventilated environments, but it does not provide assessment criteria for children and adolescents. Thus, this article aims to compare answers of young students with results obtained by applying the Adaptive Method. For 20 days, students at two public schools in Campinas, SP, answered a total of 5164 thermal sensation and preferences questionnaires, while simultaneously values of air temperature, radiant temperature and air speed were collected in the classrooms. The analysis of the questionnaires pointed out a poor thermal comfort conditions for children and adolescents, as well as an underreporting of the Adaptive Method for hot conditions.

Author Biographies

Iara Nogueira Liguori, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Arquiteta, Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Tecnologia e
Cidade da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Lucila Chebel Labaki, Universidade Estadual de Campinas(UNICAMP), Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo (FEC)

Professora da Universidade Estadual de Campinas(UNICAMP), Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura
e Urbanismo (FEC), Laboratório de Conforto Ambiental e Física Aplicada (LACAF). Rua
Saturnino de Brito, 224 - Cidade Universitária, Campinas - SP, 13083-889. Tel.: (19) 3521 2064.

References

ALMEIDA, R. M. S. F.; RAMOS, N. M. M.; DE FREITAS, V. P. Thermal comfort models and pupils’ perception in free-running school buildings of a mild climate country. Energy and Buildings, v. 111, p. 64–75, 2016.

ASHRAE, AMERICAN SOCIETY OF HEATING, REFRIGERATION AND AIR CONDITIONING ENGINEERINGASHRAE Standard 55. Thermal Environmental Conditions for Human Occupancy. p. 1–52, 2017.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 15220: Desempenho térmico de edificações. Associação Brasileira de Normas Técnicas, p. 7, 2005.

AZEVEDO, G. A. N. Arquitetura Escolar e Educação: Um Modelo Conceitual de Abordagem Interacionista. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2002.

BURGOS, E. G.; GRIGOLETTI, G. D. C.; XAVIER, D. Otimização do conforto ambiental no espaço escolar: uma visão sustentável. Revista do Departamento de Educação Física e Saúde e do Mestrado em Promoção da Saúde da Universidade de Santa Cruz do Sul / Unisc, v. 16, n. 1, p. 66–70, 2015.

CORGNATI, S. P.; FILIPPI, M.; VIAZZO, S. Perception of the thermal environment in high school and university classrooms: Subjective preferences and thermal comfort. Building and Environment, v. 42, n. 2, p. 951–959, 2007.

DELIBERADOR, M. S. O processo de projeto da arquitetura escolar no Estado de São Paulo: caracterização e oportunidades. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas, 2010.

FERNANDES, L. O. ; ANDRADE, N. C.; LABAKI, L. C.; BERNARDI, N.; BERTOLI, S. R. Avaliação Do Conforto Térmico De Salas De Aula De Prédio Escolar Da Rede Pública Em Campinas / Sp. XIII ENTAC, 2010.

HWANG, R. L.; LIN, T. P.; KUO, N. J. Field experiments on thermal comfort in campus classrooms in Taiwan.

Energy and Buildings, v. 38, n. 1, p. 53–62, 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidade de Campinas. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/, acesso em: Agosto, 2019.

KATAFYGIOTOU, M. C.; SERGHIDES, D. K. Thermal comfort of a typical secondary school building in Cyprus. Sustainable Cities and Society, v. 13, p. 303–312, 2014.

KOWALTOWSKI, D.C.C.K; LABAKI, L.C.; PINA, S.A.M.G.; RUSCHEL, R.C.;BORGES, F. e BERTOLLI, S.R. Melhoria do conforto ambiental em edificações escolares de Campinas. Campinas: FEC/UNICAMP, 2001.

KOWALTOWSKI, D; PINA, S; LABAKI, L; RUSCHEL, R; BERTOLLI, S; FILHO, F. O conforto no ambiente escolar: elementos para intervenções de melhoria. IX ENTAC, 2002.

KOWALTOWSKI, Doris C C K; FILHO, Francisco Borges; LABAKI, Lucila C; RUSCHEL, Regina Coeli; BERTOLI, Stelamaris Rolla; PINA, Silvia Mikami. Melhoria Do Conforto Ambiental Em Edificações Escolares Na Região De Campinas. V ENCAC e II ELACAC, 1999KOYAMA, M. Y.; BUENO-BARTHOLOMEI, C. L. Escolas Públicas: Avaliação De Conforto Térmico Em Presidente Prudente – SP. XVI ENTAC, 2012.

LABAKI, L. C.; BUENO-BARTHOLOMEI, C. L. Avaliação Do Conforto Térmico E Luminoso De Prédios. VI ENCAC, III ELACAC, 2001.

MISHRA, A. K.; RAMGOPAL, M. A thermal comfort field study of naturally ventilated classrooms in Kharagpur, India. Building and Environment, v. 92, p. 396–406, 2015.

NAM, Insick; YANG, Jinho; LEE, Dohee; PARK, Eunjung; SOHN, Jong-Ryeul. A study on the thermal comfort and clothing insulation characteristics of preschool children in Korea. Building and Environment, v. 92, p. 724–733, 2015.

PEEL, M. C.; FINLAYSON, B. L.; MCMAHON, T. A. Updated world Koppen-Geiger climate classification map. p. 1633–1644, 2007.

PERILLO, P. J. L.; CAMPOS, M. A. S.; ABREU-HARBICH, L. V. DE. Conforto Térmico Em Salas De Aula: Revisão Sistemática Da Literatura. PARC, v. 8, n. 4, p. 236–248, 2017.

RIBEIRO, S. L. Espaço escolar: um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus, v. 31, p. 103–118, 2004.

SANTANA, T. M. A relação da arquitetura escolar com a aprendizagem. IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, 2010.

TREBILCOCK, M; MUÑOZ, J. S.; YAÑEZ, M.; SAN MARTIN, R. F. The right to comfort: A field study on adaptive thermal comfort in free-running primary schools in Chile. Building and Environment, v. 114, p. 455–469, 2017.

Published

2020-11-04

How to Cite

LIGUORI, Iara Nogueira; LABAKI, Lucila Chebel. AVALIAÇÃO DO CONFORTO TÉRMICO EM AMBIENTE ESCOLAR: COMPARAÇÕES ENTRE O MODELO ADAPTATIVO E RESPOSTAS DE SENSAÇÃO E PREFERÊNCIA TÉRMICA. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.895. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/895. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Conforto Ambiental e Eficiência Energética

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.