The use of immersive virtual simulations to enhance the capture of design guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.4010

Keywords:

Virtual Reality, Design Guidelines, Immersive Virtual Environments

Abstract

Among the various existing digital innovations for the discussion of the project in AEC, the use of immersive technological tools has stood out in collaborative environments for helping to capture project requirements and guidelines from the collaboration of end users. The objective of this article is to explore the potential of an immersive virtual tool for collecting data with end users using smartphones and Virtual Reality glasses. Simulations were carried out with the participation of users of a sectorial library to evaluate the project of the new Central Library of the University of Londrina, focusing on analyzes of perception of circulation, dimensioning, lighting and furniture. As a result, it was possible to identify the most important requirements for users and propose changes to the new library project, showing that the tool has great potential as a facilitator in the process of understanding architectural details.

Author Biographies

Juliana Bambini Mandola, Universidade Estadual de Londrina

Mestrado em Metodologia de Projeto em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Estadual de Londrina. Doutorando em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Estadual de Londrina (Londrina - PR, Brasil).

Amanda Leticia Passolongo Durante, Universidade Estadual de Londrina

Mestranda em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Estadual de Londrina (Londrina – PR, Brasil).

Poliana Padula, Universidade Estadual de Londrina

Mestranda em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Estadual de Londrina (Londrina – PR, Brasil).

Vivian Maria Amaral de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Mestranda em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Estadual de Londrina (Londrina – PR, Brasil).

Maurício Hidemi Azuma, Universidade Estadual de Londrina

Doutor pelo Instituto de Arquitetura e Urbanismo da USP- São Carlos-SP. Professor adjunto do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Estadual de Londrina- UEL (Londrina - PR, Brasil)

César Imai, Universidade Estadual de Londrina

Doutorado em Arquitetura e Urbanismo pelo Universidade de São Paulo (USP). Professor adjunto do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Estadual de Londrina- UEL (Londrina - PR, Brasil).

References

BUHAMMOOD, A. H.; ABANDA, H.; GARSTECKI, P.; MANJIA, M. B; PETTANG, C.; & ABDULLAHI, A. M. Coupling BIM and Game Engine Technologies for Construction Knowledge Enhancement. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 12(4), 38-63, 2020.

GIFFORD,, R. Environment Psychology: Principles and Practice. 3.ed Colville: Optimal Books, 2002.

JERALD, J. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality. ACM Books, ed 1, 2016.

MUDGE, A. E. Value Engineering: A Systematic Approach. Houston: J. Pohl Ass. 1989.

NICKEL, E. M.; FERREIRA, M. G. G.; FORCELINNI, F. A.; SANTOS, C. T.; SILVA, R. A. A. Modelo Multicritério para Referência na Fase de Projeto Informacional do Processo de Desenvolvimento de Produtos. Gestão & Produção, v. 17, n. 4, 2010.

SPAETH, A. B.; KHALI, R. The place of VR technologies in UK architectural practice. Architectural Engineering and Design Management 14 (6), pp. 470-487. 2018.

TAYEH, R.; ISSA, R. R. A. Interactive Holograms for Construction Coordination and Quantification. In: Journal of Management in Engineering, p. 04020079-1 – 04020079-12, 2020.

VAN LEEUWEN, J. P.; HERMANS, K.; JYLHÄ, A.; QUANJER, A. J.; NIJMAN, H. Effectiveness of Virtual Reality in Participatory Urban Planning. MAB’18, Beijing, p. 128-136, 2018.

YU, R.; GU, N.; LEE, G.; KHAN, A. A Systematic Review of Architectural Design Collaboration in Immersive Virtual Environments. In: Designs, 2022, 6, 93. https://doi.org/ 10.3390/designs6050093

Published

2023-10-28

How to Cite

Mandola, J. B., Durante, A. L. P., Padula, P., Oliveira, V. M. A. de, Azuma, M. H., & Imai, C. (2023). The use of immersive virtual simulations to enhance the capture of design guidelines. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 8(1). https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.4010

Issue

Section

TECNOLOGIA - INTEGRAÇÃO DA INFORMAÇÃO NO PROJETO

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.