AVALIAÇÃO PÓS OCUPAÇÃO: ESTUDO DE CASO DE UMA ESCOLA MUNICIPAL DE ENSINO FUNDAMENTAL EM VIAMÃO,RS

Autores

  • Natália Ransolin
  • Gabriela Sartori
  • Rafaela Schumacher de Campos Matos
  • Miguel Aloysio Sattler

Palavras-chave:

Post Occupancy Evaluation, Sustainability strategies, Elementary school

Resumo

The present study describes a post occupancy evaluation developed at Frei Pacífico Municipal School for Elementary Education, located in the city of Viamão (RS - Brazil), ten years after its inauguration. The school project was designed using several principles of sustainability. Low impact alternatives associated to materials, waste treatment, green roofs and thermal comfort were employed. The performance evaluation included four phases: a walkthrough, which is characterized by a visit to collect information on the state of the building; interviews, to understand the operation of the school; questionnaire application on a sample of students, teachers and staff, besides activities with students from the early year; and, finally, project analysis, comparing it with what was effectively built. The evaluation showed: a) what sustainability strategies, originally proposed in its design were not implemented in the school construction, and how this resulted in a reduction in the users satisfaction; and b) How the lack of maintenance compromised the overall school performance.

Referências

ISOLDI, Rosilaine., SATTLER, Miguel A., GUTIERREZ, Ester. Uma Análise Comparativa dosPressupostos do Projeto Sustentável: Projeto da Escola Frei Pacífico, em Viamão, RS.ENTAC, Florianópolis, 2006.

NAVARRETE, Santiago M. Avaliação de Objetivos de Sustentabilidade: Estudo deCaso de Duas Instituições Educacionais. 2011. 190 f. Dissertação (Mestrado emEngenharia) Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil, UniversidadeFederal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

ORNSTEIN, Sheila Walbe; ROMÉRO, Marcelo de Andrade. Avaliação Pós Ocupaçãodo Ambiente Construído. São Paulo, EDUSP/Studio Nobel, 1992.

RHEINGANTZ, Paulo A.; FONSECA, Juliane F. Observando a Qualidade do Lugar:procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: ColeçãoPROARQ/FAU/UFRJ, 2009.

SILVA, Laíze S. Aplicação de Avaliação Pós-Ocupação (APO) em ambiente escolar.

Rio de Janeiro: UFRJ/Escola Politécnica, 2016.

SILVA, Maria da Luz Pereira. Análise de dois empreendimentos educacionaisconstruídos segundo princípios de sustentabilidade, no estado do Rio Grande do Sul.

2009. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) - Universidade Federal do RioGrande do Sul, Escola de Engenharia, Programa de Pós-Graduação em EngenhariaCivil, Porto Alegre, 2009.

ZANIN, Nauíra Z.; ILLANES, Cristian R.; SATTLER, Miguel A.; ECKER, Vivian; AZEVEDO,Raquel. Projeto Sustentável para a Escola Municipal de Ensino Fundamental FreiPacífico. ENTAC, Florianópolis, p. 3925-3934, 2006.

Downloads

Publicado

2018-11-12

Como Citar

RANSOLIN, Natália; SARTORI, Gabriela; MATOS, Rafaela Schumacher de Campos; SATTLER, Miguel Aloysio. AVALIAÇÃO PÓS OCUPAÇÃO: ESTUDO DE CASO DE UMA ESCOLA MUNICIPAL DE ENSINO FUNDAMENTAL EM VIAMÃO,RS. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 2338–2344. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1628. Acesso em: 18 jul. 2024.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.