A APLICAÇÃO DOS SISTEMAS CONSTRUTIVOS INOVADORES (SCI) NAS OBRAS PACTUADAS PELO GOVERNO BRASILEIRO PARA O PROGRAMA PROINFÂNCIA

Authors

  • Ana Paula Flores Péres UFSM
  • Bruna Righi Dotto UNISINOS
  • Dalva Maria Righ Dotto UFSM

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.1044

Keywords:

Pro-childhood, Innovative Construction Systems (SCI), Innovative Methodology (MI)

Abstract

he use of Innovative Construction Systems (SCI) in the works agreed in the second phase of the Proinfância Program is an important tool for analyzing the use of a new model of building public works in Brazil. With this scope, the objective of this study is to describe and analyze the application of the Innovative Constructive System (SCI) by the Brazilian government in the works of schools/day care centers of the referred Program, which seeks to promote social equity in education, by expanding the network's vacancies children's school, offered free of charge by Brazilian municipalities. Using a qualitative approach, with bibliographic and documentary survey and case studies of works carried out and in execution, linked to the referred Program with the use of SCI, it was found that the use of new construction techniques by the public power still has deficiency and critical points to be resolved, both in terms of process management and technology. However, the need to design public works with technological innovation is emphasized, as they provide quick responses in the implementation of public policies and, consequently, in the destination and use of public resources and benefits to the Brazilian population.

References

ABRAHAO AMÂNCIO, R.C.& FABRICIO, M. Avaliação técnica do produto de construção inovador: contexto brasileiro e internacional. (2015) Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/278027621_Avaliacao_tecnica_do_produto_de_construcao_inovador_contexto_brasileiro_e_internacional> Acesso em 30 jun. 2020. doi: 10.4322/978-85-89478-42-7-03.

BRASIL. FNDE. Proinfância. Projetos Padrão B e C Metodologias Inovadoras. Dispõem sobre as Metodologias Inovadoras. Brasília, DF, 2013. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/proinfancia/areas-paragestores/manuais/item/4969-metodologias-inovadoras> Acesso em: 14 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Transparência e CGU. Relatório de Avaliação da Execução de Programa de Governo nº80 Implantação de Escolas para Educação Infantil. Dispõe sobre ações de controle realizadas em 10 anos da existência do Programa Proinfância. Brasília, 2017. Disponível em: <https://auditoria.cgu.gov.br/download/10722.pdf> Acesso em 14 out. 2019.

BRASIL. Relatório de Avaliação da execução de Programa de Governo nº80 Implantação de Escolas para Educação Infantil. Ministério da Transparência e Controladoria Geral da União. Brasília,2017.

CASTRO, J. A. Invento & inovação tecnológica: produtos e patentes na construção. 1 ed.São Paulo: Annablume, FAPESP, 1999.

CGU. Proinfância tem baixa eficácia e falhas de planejamento, aponta CGU. ControladoriaGeral da União. Brasilia, 2017. Disponível em: < https://www.gov.br/cgu/pt-br> Acesso em: 26 outubro de 2019.

FARAH, M. F. S. Processo de Trabalho na Construção Habitacional: Tradição e Mudança. São Paulo: Annablume, FAPESP, 1996. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/rae/v44n3/v44n3a06.pdf> Acesso em: 26 outubro de 2019.

FNDE(2019)– Metodologias Construtivas. Dispõem sobre as metodologias inovadoras utilizadas no Programa Proinfância. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/proinfancia/eixos-de-atuacao/mobiliarioe-equipamentos-2/item/4839> Acesso em: 26 de outubro de2019.

FNDE (2019) - Vantagens do Novo Método. Dispõem sobre as vantagens de utilização daMetodologia Inovadora.

Disponívelem:<https://www.fnde.gov.br/index.php/component/k2/item/4838?Itemid=1501> Acesso em 26 de outubro de 2019.

FRANCKLIN, J.I.;AMARAL,T.G. Inovação tecnológica e modernização na indústria da construção civil. Revista Ciência e Praxis, v.1, n.2, p. 5-10,2008.

MINISTÉRIO DO DESENVOLVIMENTO REGIONAL. Sistema Nacional de Avaliações Técnicas (SINAT). Portaria n. 550, de 11 de novembro de 2016. Diário Oficial da União – Seção 1, n.

218, p.126. Disponível em: <https://www.mdr.gov.br/auditoria/351-snh-secretarianacional/pbqp-h/12082-sinat> Acesso em: 30 jun. 2020.

OLIVEIRA,M.; PERES, A.P.F. Análise da Eficiência da Metodologia Inovadora – MI nas obras pactuadas pelo Programa Proinfância – 8 Fórum Internacional Ecoinovar - UFSM,Santa Maria, 2019. Disponível em:<http://ecoinovar.submissao.com.br/8ecoinovar/anais/resumo.php?cod_trabalho=295>Acesso em: 30 jun. 2020.

REZENDE, L. M. Monitoramento e avaliação do Programa Nacional de Reestruturação e Aquisição de Equipamentos para a Rede Escolar Pública de Educação Infantil - Proinfância: uma proposta metodológica. 2013. xv, 177 f., il. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)—Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

SILVA,V.da. Laudo técnico preliminar-Análise de inspeção visual- EMEI Liberdade. Novo Hamburgo, 2018.

TOMAZONI,M.L. Materiais Compósitos na Construção de escolas púbicas -Estudo de caso –UniRitter. Porto Alegre, 2019.

VERONA, L.A. E., MASERA, O. U. e CORRÊA, I. UFPel. Uso de indicadores compostos na análise da sustentabilidade de agroecossistemas de base familiar na região sul do Rio Grande doSul. Disponível em:<https://wp.ufpel.edu.br/consagro/files/2010/01/VERONAIndicadores-De-Sustentabilidade-na-Agricultura-CBO-2010.pdf> Acesso 26 de outubro de2019.

Published

2020-11-04

How to Cite

PÉRES, Ana Paula Flores; DOTTO, Bruna Righi; DOTTO, Dalva Maria Righ. A APLICAÇÃO DOS SISTEMAS CONSTRUTIVOS INOVADORES (SCI) NAS OBRAS PACTUADAS PELO GOVERNO BRASILEIRO PARA O PROGRAMA PROINFÂNCIA. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.1044. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1044. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologias de Sistemas e Processos Construtivos

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.