Collaborative design in BIM

analysis of an academic experience in undergraduate Architecture and Urbanism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2190

Keywords:

BIM, Collaborative Design, Architecture and Urbanism

Abstract

This paper proposes to analyze the collaborative design process with undergraduate students in the Architecture and Urbanism course using the BIM methodology. As an academic projectual experiment, a chalet inn located in the coastal area of the state of Ceará was proposed. The project was coordinated through meetings and a federated model in applications with cloud-based educational versions. In the end, an analysis of the BIM Collaborative Design process was made, identifying the potential and difficulties of this process, especially during undergraduate education.

Author Biographies

Kelma Pinheiro Leite, Christus Univeristy Center

Master's Degree in Civil Engineering in Structures and Civil Construction from the Federal University of Ceará. Professor at the Christus University Center (Fortaleza - CE, Brazil).

Lara Tavares da Silva, Christus University Center

Undergraduate course in Architecture and Urbanism at Christus University Center (Fortaleza - CE, Brazil).

Vitória Monteiro de Sousa, Christus Univeristy Center

Undergraduate course in Architecture and Urbanism at Christus University Center (Fortaleza - CE,  Brazil).

References

ALENCAR, N. M. R. F. de; SOUZA , A. A. C.; FIGUEIREDO , A. E. H. de; LANDIM , K. M. de O. Processo colaborativo e sua aplicação através das nuvens de armazenamento A360, Trimble Connect e BIMcollab. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 3., 2021. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2021. p. 1. DOI: 10.46421/enebim.v3i00.318. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/318. Acesso em: 13 jun. 2022.

BÖES, Jeferson Spiering. Proposta de plano de implantação do BIM na indústria da construção civil. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Tecnologia, Programa de Pós- Graduação em Engenharia Civil: Estruturas e Construção Civil, Fortaleza, 2019.

CHECCUCCI, Érica de S. e AMORIM, A. L. de . Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesq. em Arquit. e Constr., vol. 5, nº 1, p. 6‑17, jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v5i1.8634540.

DINIZ, Luciana Nemer; QUEIROZ, Joana Costa de Miranda. XIII GRAPHICA -International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design: Ateliê de projeto - superando o paradigma: do abandono da prancheta para a inserção das ferramentas digitais. 2019, Rio de Janeiro, Anais.

SALGADO, Mônica Santos. Gestão do Processo do Projeto do Edifício: uma discussão. Cadernos do PROARQ, v. 9, p. 29-42, 2005.

FERRARI, Fernanda Aparecida Marino. Gestão computacional do processo de projeto colaborativo em BIM. Tese de Doutorado. 2020. Universidade de São Paulo.

MELO, R. S. S. de; CHECCUCCI , Érica de S. .; PEREIRA, A. P. C. II Workshop online de prática integrada de projeto BIM – UFBA. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 3., 2021. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2021. p. 1. DOI: 10.46421/enebim.v3i00.293. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/293. Acesso em: 30 mar. 2022.

JØRGENSEN, Bo. Integrating lean design and lean construction: processes and methods. 2006. Doctoral dissertation. The Technical University of Denmark.

BORGES, Marina Ferreira. CONVERSA EXPANDIDA. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, v. 28, n. 42, p. 280-315, 2021. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/article/view/26851/19731. Acesso em 15 jun. 2022

LEITE, K. P. Proposta de melhorias do processo de projeto e de desenvolvimento de produtos em empreendimentos imobiliários. 2014. 229 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil: Estruturas e Construção Civil)–Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.

DE MACEDO ALVES, Roberto Cavalleiro; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis. BIM3C: UM MODELO PARA PROJETO COLABORATIVO EM BIM. PIXO-Revista de Arquitetura, Cidade e Contemporaneidade, v. 5, n. 18, 2021.

RECENA, Maria Paula; DILLENBURG, Daniel. Representação Como Operação. Revista Prumo, [S.l.], v. 3, n. 5, p. 10, dec. 2018. ISSN 2446-7340. Disponível em: <http://periodicos.puc-rio.br/index.php/revistaprumo/article/view/832>. Acesso em: 15 nov. 2021. doi: http://dx.doi.org/10.24168/revistaprumo.v3i5.832.

SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. Jossey-Bass, 1987.

SEPASGOZAR, S.M.E.; Hui, F.K.P.; Shirowzhan, S.; Foroozanfar, M.; Yang, L.; Aye, L. Lean Practices Using Building Information Modeling (BIM) and Digital Twinning for Sustainable Construction. Sustainability 2021, 13, 161. https://dx.doi.org/10.3390/su13010161

Published

2022-11-07

How to Cite

LEITE, Kelma Pinheiro; SILVA, Lara Tavares da; SOUSA, Vitória Monteiro de. Collaborative design in BIM: analysis of an academic experience in undergraduate Architecture and Urbanism. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–11. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2190. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2190. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Similar Articles

<< < 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.