The Unequal offer of educational public facilities in the Metropolitan Region of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5827Keywords:
Schools, Populational density, School enrollments, Schooling rate, Sociospatial inequalitiesAbstract
Access to public education facilities is a social right of citizens guaranteed by the Federal Constitution and aligned with the objectives of an inclusive urbanization. Given the importance of qualifying and quantifying the supply of public facilities in urban areas in Brazilian cities, this study aims to analyze the distribution of nursery and primary public schools in the São Paulo Metropolitan Region (RMSP). Using geoprocessing tools, the points of interest are mapped and analyzed kernel density estimation map, regarding the enrollment density and gross schooling rates by district. It can be seen that the peripherical districts in the municipality of São Paulo have the largest number of public schools, especially Itaim Paulista and Campo Limpo. On the other hand, the central areas in the municipality of São Paulo have the lowest results in terms of the indicators evaluated, with gross enrollment rates below 1.0. The study contributes to determining the supply and demand relationships for the implementation of public education facilities, highlighting the inequalities in access to services in the RMSP.
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf.
INSTITUTO DE POLÍTICAS DE TRANSPORTE & DESENVOLVIMENTO – ITDP. Cidades inclusivas e acesso às escolas. Boletim MobiliDADOS Em Foco, Rio de Janeiro, v.7, dez. 2020. Disponível em: https://itdpbrasil.org/wp-content/uploads/2020/12/Boletim-7-MobiliDADOS-cidades-inclusivas-e-acesso-as-escolas.pdf. Acesso em 01 de mai. de 2024.
COMPANHIA DO METROPOLITANO DE SÃO PAULO. Relatório Síntese Pesquisa Origem Destino 2017. São Paulo, 2019. 152 p.
FRANCO, C.; ALVES, F.; BONAMINO, A. Qualidade do ensino fundamental: políticas, suas possibilidades, seus limites. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 – Especial, p. 989-1014, out. 2007.
ALVES, T.; GOUVÊA, M.; VIANA, A. O nível socioeconômico dos alunos das escolas públicas e as condições de oferta de ensino nos municípios brasileiros. Arquivos analíticos de políticas educativas. v. 20, n. 2, jan. 2012.
BRASIL. OBSERVATÓRIO DA EQUIDADE. As desigualdades na escolarização no Brasil. Brasília: Presidência da República, Observatório da Equidade, 2009. 56 p.
CASTRO, J. Evolução e desigualdade na educação brasileira. Educação & Sociedade, v. 30, n. 108, p.673-697, 2009.
MACEDO, R. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 34, p. 262-280, 2021.
ADRIÃO, T. et al. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de" sistemas de ensino" por municípios paulistas. Educação & sociedade, v. 30, p. 799-818, 2009.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9284: Equipamento urbano. Rio de Janeiro, p. 01. 1986.
GOUDARD, B.; MORAES, A.; OLIVEIRA, R. Reflexões sobre Cidade, seus Equipamentos Urbanos e a Influência destes na Qualidade de Vida da População. INTERthesis: Revista Internacional Interdisciplinar, v. 5, n. 2, p. 93-103, 2008.
BRASIL. Lei Nº 10.257, de 10 de julho de 2001. Estatuto da Cidade. Brasília, DF. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10257.htm
TORRES, E. Planejamento em educação. 2005. 42 f. Monografia (Especialização em Docência do Ensino Superior) – Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro, 2005.
PREFEITURA DO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO - PMSP. Lei nº 17.975 de 8 de julho de 2023. Dispõe sobre a revisão intermediária do Plano Diretor Estratégico do Município de São Paulo. Diário Oficial da Cidade de São Paulo, São Paulo.
BRASIL. Lei nº 13.089, de 12 de janeiro de 2015. Estatuto da Metrópole. Brasília, DF. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13089.htm
SÃO PAULO. Plano de Desenvolvimento Urbano Integrado: caderno preliminar/Região Metropolitana de São Paulo. São Paulo, 2016.
SÃO PAULO. Minuta de Projeto de Lei. Institui o Plano de Desenvolvimento Urbano Integrado da Região Metropolitana de São Paulo – PDUI-RMSP e dá outras providências. v. 04.12.2018. Acesso em 03 de mai. de 2024. Disponível em: https://rmsp.pdui.sp.gov.br/wp-content/uploads/rmsp_docs_pdui_0017_minuta_ de_ projeto_de_lei.pdf.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis /l9394.htm
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Censo demográfico de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2024.
VILLAÇA, F. São Paulo: segregação urbana e desigualdade. Estudos avançados, v. 25, p. 37-58, 2011.
PIZZOL, B.; GIANNOTTI, M.; TOMASIELLO, D. Qualifying accessibility to education to investigate spatial equity. Journal of Transport Geography, v. 96, p. 103199, 2021.
NASCENTE, R.; SILVA, V. Democratização da educação básica no município de São Paulo (2013-2016). Linhas Críticas, v. 26, 2020.
RUDGE, G. A racionalidade financeira e o planejamento urbano: uma reflexão sobre os instrumentos urbanísticos de financiamento da produção do espaço através do caso das Áreas de Intervenção Urbana (AIU) em São Paulo. Fórum SP 2021 - Avaliação do Plano Diretor e da Política Urbana de São Paulo. São Paulo, 2021.