Sustainability in the built environment

approach for children and pre-teens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5967

Keywords:

Sustainable Development, Children, Sustainability for kids, Sustentability for all, Education for Sustainability

Abstract

Sustainable development is a subject discussed globally among governments, companies, researchers and society in general, in groups predominantly composed by adults. But how, and with what approach, is sustainability discussed with children and pre-teens? This article presents the project “Sustainability is a child´s matter”, linked to the Department of Architecture and Urbanism at UFSC, and its results for the year 2023. In addition, other initiatives related to the dissemination of sustainability in elementary schools are presented. Through the analysis of the National Common Curricular Base (BNCC) and its interrelationship with sustainability requirements in the built environment, teaching materials and playful pedagogical practices were developed, and then used in educational processes and in teacher training. Research shows that initiatives in this area are incipient and isolated, indicating a gap in action where children can be prepared to be agents of change towards a more sustainable future, at the same time they become disseminators of knowledge, positively influencing their families and communities.

Author Biographies

Roberta Rodrigues Meneghetti, UFSC

Graduanda Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis - SC, Brasil)

 

Renata De Vecchi, UFSC

Doutorado em engenharia civil pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-Doutoranda em engenharia civil na Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis - SC, Brasil)

Michele Fossati, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Engenharia Civil na Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis - SC, Brasil)

References

DAY, John W.; RYBCZYK, John M.; MANN, Michael E.; and STEPHENS, Jessica R. Climate Change: Effects, Causes, Consequences Physical, Hydromorphological, Ecophysiological, and Biogeographical Changes in Coastal Wetlands and Waters. Treatise on Estuarine and Coastal Science (Second Edition), p. 626–641, 1 jan. 2024. DOI 10.1016/B978-0-323-90798-9.00112-8.

LIU, Shuo et al. Challenges and countermeasures for developing countries in addressing loss and damage caused by climate change. Advances in Climate Change Research, v. 15, n. 2, p. 353–363, 1 apr. 2024. ISSN 1674-9278. DOI 10.1016/J.ACCRE.2024.02.003.

UNITED NATIONS. Climate Action. Disponível em: https://www.un.org/en/climatechange. Acessado em: 24 de abril de 2024.

UNITED NATIONS. Department of Economic and Social Affairs. Sustainable Development. Disponível em: sdgs.un.org/goals. Acesso em: 24 de abril de 2024.

LUCAS, Chloe H.; EARL-JONES, Charlotte A.; MOCATTA, Gabi; BEASY, Kim; KELLY, Rachel; and PECL, Gretta T. Analysis of children’s questions on climate change reveals that they are most concerned about how to take action. One Earth, v. 7, n. 4, p. 663–673, 19 apr. 2024. ISSN 25903322. DOI 10.1016/j.oneear.2024.02.017. Disponível em: http://www.cell.com/article/S2590332224001003/fulltext. Acesso: 27 de maio de 2024.

BRASIL. Lei 6.983, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Brasília, DF, 1981. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm. Acesso em: 11 de maio de 2024.

BRASIL. Lei No 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1999. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acessado em: 25 de abril de 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional Escolas Sustentáveis. 2013. Disponível em: https://cursosdh.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/10/programa-nacional-escolas-sustentc3a1veis-28-10-2013.pdf

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução No 18, de 21 de maio de 2013. Dispõe sobre a destinação de recursos financeiros, nos moldes operacionais e regulamentares do Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE), a escolas públicas municipais, estaduais e distritais que possuam alunos matriculados na educação básica, de acordo com dados extraídos do Censo Escolar do ano imediatamente anterior ao do repasse, a fim de favorecer a melhoria da qualidade de ensino e a promoção da sustentabilidade socioambiental nas unidades escolares. Brasília, DF. 2013.

SIQUEIRA, J.F.R, VASCONCELOS, A.M., ZANON, A. M. Programa nacional escolas sustentáveis: um estudo bibliométrico. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental. V. 26, no1. 2021. Disponível em: www.periodicos.furg.br . Acessado em: 25 de abril de 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.

SLAPER, Timothy F.; and HALL, Tanya J. The Triple Bottom Line: What Is It and How Does It Work? Indiana Business Review, v. 86, n. 1, 2011. Disponível em: https://www.ibrc.indiana.edu/ibr/2011/spring/article2.html. Acesso: 27 de maio de 2024.

UNITED NATIONS CHILDREN´S FUND – UNICEF. A Young person´s guide to sustainable energy. New York, 2022. Disponível em: https://www.unicef.org/lac/media/40516/file/A-young-persons-guide-to-sustainable-energy.pdf. Acessado em: 24 de abril de 2024.

World Wildlife Fund - WWF. Schools Sustainability Guide. Disponível em: https://www.wwf.org.uk/get-involved/schools/sustainability-guide. Acessado em: 24 de abril de 2024.

NAÇÕES UNIDAS. Centro de Informações da ONU Rio de Janeiro. UNIC RIO. Campanhas. Disponível em: https://www.un.org/pt/articles-by-property-local-category/192755/16708. Acessado em: 24 de abril de 2024.

VIANA, V. Carta da Terra para crianças. Autoria: Valéria Viana e Sílvia N. Gonçalves; coordenação do projeto: Ana Laíse Alves, Pedro Ivo Batista – 2. ed. Brasília: Senado Federal, 2021. 31 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/590850 Acessado em: 25 de abril de 2024.

NATIONAL ENERGY EDUCATION DEVELOPMENT PROJECT – NEED PROJECT. Primary Energy Infobook. 2023 – 2024. Disponível em: https://www.need.org/need-students/energy-infobooks/. Acessado em 24 de abril de 2024.

INSTITUTO AKATU. Consuma diferente. Disponível em: https://akatu.org.br/consuma-diferente/. Acessado em: 24 de abril de 2024.

EMPRESA DE PESQUISA ENERGÉTICA – EPE. ABCDEnergia. Disponível em: https://www.epe.gov.br/pt/abcdenergia. Acesso em: 06 mai 2024.

SALAMONI, A. T.; MADUELL, A. N.; SILVEIRA, D. I.; FALCÃO, L. H. S. Educação Ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental: várias formas de trabalhar os seus temas. Revista Brasileira de Extensão Universitária, [S.l], v. 12, n. 1, p. 65-75, mar. 2021. DOI: 10.36661/2358-0399.2021v12i1.11601. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/11601. Acesso em 14 dez. 2023.

SANTIAGO, M. T. L., SOUSA, D. S.; COSTA, M. C. R.; MENDES, F. R. S.; MARINHO, M. M.; VASCONCELOS, S. O. S.; MARINHO, E. S. Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental do município de Jaguaruana (Ceará). Educação Ambiental (Brasil), v.2, n.3. 078-089, 2021. Disponível em: https://educacaoambientalbrasil.com.br/index.php/EABRA/article/view/40/44. Acessado em: 25 de abril de 2024.

BREMM, D; GULLICH, R. Meio ambiente e sustentabilidade no ensino fundamental: uma prática de educação ambiental para ensinar ciências. Horizontes - Revista de Educação, Dourados, v. 6, n.12, p.193-205, jul./dez. 2018. DOI: 10.30612/hre.v6i12.8545. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/8545. Acesso em 14 dez. 2023.

KAMINSKI, M. R.; SILVA, D. A.; BOSCARIOLI, C. Integrando educomunicação e gamificação como estratégia para ensinar sustentabilidade e alimentação saudável no 5° ano do ensino fundamental. Revista Prática Docente, Confresa, v. 3, n. 2, p.595-609, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/581. Acesso em 14 dez. 2023.

MELLO, C. G.; PEREIRA, A.; RODRIGUES, D. C. G. A. Jogo cooperativo como uma proposta lúdica no ensino de ciências ambientais - por uma ética do cuidado. Revista eletrônica Ludus Scientiae (RELuS), [S.l], v.3, n. 2, p. 53-68. 2019. DOI: 10.30691/relus.v3i2.1893. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/1893. Acesso em 18 dez. 2023.

SANTOS, E. M.; SANTOS, I, M. IFAP KIDS: uma proposta para ensinar sustentabilidade para crianças indígenas de Oiapoque. Trabalho de Conclusão de Curso. Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Amapá – IFAP. Oiapoque, AP, 2022.

InQ.IFBA. Portal da Inovação e Qualidade. Jogo Educativo: Ecodivertidos. Disponível em: https://inq.conquista.ifba.edu.br/v1/jogo-educativo-ecodivertidos/ Acessado em: 25 de abril de 2024.

MALINOSKI, A. A. Sustentabilidade e crianças: desenvolvimento de práticas pedagógicas para ensino de ciências. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia. Universidade Tecnológica do Paraná. Ponta Grossa, 2021.

MALINOSKI, A. A. Práticas socioambientais para sociedades sustentáveis. Website. 2021. Disponível em: https://andressamalinoski.wixsite.com/educacaoambiental. Acessado em: 25 de abril de 2024.

GAMA, S. E. S. Educação ambiental no ensino fundamental: dificuldades, desafios, recursos didáticos e percepções. Monografia (graduação em Ciência Biológicas). Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Instituto Federal do Espírito Santo. Santa Tereza, 2020.

VALE, A. S.; SILVA, V. P. Implementação da educação para a sustentabilidade no Ensino Fundamental: uma revisão. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5598.

FOSSATI, M. Sustentabilidade é coisa de criança: Abordagem da sustentabilidade em escolas de ensino fundamental. Projeto de Extensão. Universidade Federal de Santa Catarina. 2023. Disponível em: https://sustentabilidadecriancas.paginas.ufsc.br/.

SANTA CATARINA. Conselho Estadual de Educação de Santa Catarina. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental. Florianópolis, 2019. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense.

FOSSATI, M. Metodologia para avaliação da sustentabilidade de projetos de edifícios: o caso de escritórios em Florianópolis. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2008.

Programa de Formação Continuada de Profissionais da Educação Básica – PROFC. Disponível em: <https://profc.ufsc.br/>. Acesso em: 24 maio. 2024.

Published

2024-10-07

How to Cite

MENEGHETTI, Roberta Rodrigues; DE VECCHI, Renata; FOSSATI, Michele. Sustainability in the built environment: approach for children and pre-teens. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. p. 1–14. DOI: 10.46421/entac.v20i1.5967. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/5967. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.