Accessibility assessment in the laboratory building of CETEC, at UFRB campus Cruz das Almas-BA
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5983Keywords:
Accessibility, Inclusive education, People with disabilities, Social inclusion, Architectural barriersAbstract
In the academic context, where access to education is essential for personal and professional development, ensuring facilities meet the needs of individuals with disabilities (PWD) and reduced mobility (RM) is crucial. In this regard, this article aims to assess the accessibility of the laboratory building at the Center for Exact and Technological Sciences (CETEC) of the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB), Cruz das Almas campus, Bahia, Brazil. This study was conducted by first planning the research and then proceeding with data collection. The method involved a visual and qualitative assessment of the building, revealing barriers that impede the access of individuals with disabilities and reduced mobility. The results indicate that the building does not comply with accessibility standards, hindering the full exercise of the right to education for PWD and RM individuals. Recommendations include the installation of ramps, appropriate handrails, and improvements in tactile and visual signage to ensure the university's facilities are adapted to create an inclusive environment that emphasizes the importance of accessibility for social inclusion in the academic sphere.
References
UNICEF. Artigo 9: Acessibilidade. In: Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 4 fev. 2019. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-das-pessoas-com-deficiencia. Acesso em: 5 out. 2023.
DÍAZ, F.; BORDAS, M.; GALVÃO, N.; MIRANDA, T. Educação inclusiva, deficiência e contexto social: Questões contemporâneas. Salvador - BA: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2009. 354 p. v. 1. ISBN 978-85-232-0651-2.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008.
ALMEIDA JÚNIOR, C. B.; FERNANDES, S. Políticas de acessibilidade no ensino superior: desafios institucionais. Estação Científica (UNIFAP), Macapá, v. 6, n. 3, p. 75-83, set./dez. 2016.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Manual de Adaptações de Acessibilidade. Disponível em: <https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/pessoa-com-deficiencia/publicacoes/manual-de-adaptacoes-de-acessibilidade>. Acesso em: 06 de out. de 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050:2020 - Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Normas Técnicas, 2020.