Assessment of visual and non-visual effects of light in classrooms on the University of Brasília

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6151

Keywords:

Natural lighting, Classrooms, Non-visual effects of light, Computer simulation, Architectural parameters

Abstract

Natural light as a source of lighting in a study environment is beneficial for the user's health, concentration and alertness through the suppression of melatonin. Most projects typically consider the visual benefits and those related to energy efficiency, however, they do not take into account the non-visual effects of light, which are directly linked to neuroendocrine responses, affecting the user's mood, performance and circadian rhythm. This study aims to evaluate the classrooms at the Darcy Ribeiro Campus of the University of Brasília regarding visual and non-visual effects, seeking the room with the best quality of lighting. The methodology used to evaluate the rooms consisted of mapping the classrooms and simulating visual and non-visual effects — using ClimateStudio (v1.9.8389.22035) and ALFA (0.6.0.0), respectively — and then making a comparison between the simulated scenarios. As a result, the architectural parameters that had the greatest impact on the simulation results were the sun-shading structures and orientation.

Author Biographies

Lorenzo Machado Bastos, Universidade De Brasília

Cursando Arquitetura e Urbanismo na Universidade de Brasília ( Brasília - DF, Brasil)

Marco Túlio Bones Soares, University of Brasília

 Mestrando no Programa de Pós Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo UnB, com pesquisa com ênfase em Patrimônio Arquitetônico Moderno e Eficiência Energética.

Adriana Alice Sekeff Castro, University of Brasília

Mestrado concluído pelo Instituto Politécnico da Guarda em Portugal (2017) em Construções Civis (Engenharia Civil) com diploma reconhecido pela Universidade Federal de Ouro Preto (2018). 

Joára Cronemberger Ribeiro Silva, University of Brasília

Doutora em Arquitetura e Construção pela Universidad Politécnica de Madrid - UPM (2015), com estágio internacional de pesquisa na universidade alemã Bergische Universität Wuppertal (2012), com bolsas da Fundação Alban e da UPM. É docente do Departamento de Projeto, Expressão e Representação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília, e atua também no Programa de Pós-Graduação PPG-FAU, onde é Coordenadora da linha de pesquisa Sustentabilidade, Qualidade e Eficiência do Ambiente Construído. 

Cláudia Naves David Amorim, University of Brasília

Doutora em Tecnologias Energéticas e Ambientais na Università degli Studi di Roma "La Sapienza", com tese desenvolvida no Politecnico di Milano (Italia) e Bavarian Centre for Applied Energy Research -ZAE Bayern - Wuerzburg (Alemanha). Professora Associada da Universidade de Brasília (UnB), atual coordenadora do Laboratório de Controle Ambiental e Eficiência Energética (LACAM). 

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Published

2024-10-07

How to Cite

BASTOS, Lorenzo Machado; BONES SOARES, Marco Túlio; SEKEFF CASTRO, Adriana Alice; CRONEMBERGER RIBEIRO SILVA, Joára; NAVES DAVID AMORIM, Cláudia. Assessment of visual and non-visual effects of light in classrooms on the University of Brasília. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. p. 1–11. DOI: 10.46421/entac.v20i1.6151. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/6151. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Conforto Ambiental e Eficiência Energética

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