GREEN BIM in undergraduate architecture and engineering education: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6207

Keywords:

Green BIM, Teaching, BIM, Sustainability

Abstract

The BIM methodology combined with sustainability is called Green BIM. This phenomenon arises to optimize resources, reduce pollution, promote sustainability and improve human health. Based on the new functions of the architect through the use of BIM in the face of the demand for buildings with sustainable solutions, it is clear that the training of future professionals needs to accompany this transformation, considering that there must be a relationship between what is taught in architecture schools and engineering and professional practice. The objective of this article is to identify, categorize and analyze scientific publications related to Green BIM with application in teaching, through the Systematic Literature Review (RSL). The study returned 73 works in total, after screening 13 works were identified focusing on Green BIM and teaching. The research was analyzed and divided between Green BIM teaching methods, experiments, case studies and literature review, proposing directions in the field of study for future research. Thus, this work intends to contribute to the structuring of knowledge and as a guide for researchers and teaching professionals in architecture and engineering.

Author Biography

Maria Paula Dunel , Universidade Federal da Bahia

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela FADU/UBA, Argentina (2011), com intercâmbio internacional na Faculdade de Arquitetura na Universidade Federal da Bahia (2009). Pós-graduada em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Universidade Cândido Mendes (2018) e Mestre em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (2020) com dissertação na área de Gestão e Meio ambiente. Foi professora substituta no departamento de arquitetura e urbanismo da Universidade Federal de Sergipe (2015-2017) ministrando as disciplinas: Projeto Arquitetônico II, Projeto Arquitetônico V, Instalações Elétricas, Instalações Hidrossanitárias, Topografia e Processos construtivos. Estágio de docência no departamento de Engenharia Civil na Universidade Federal de Sergipe (2018). Atualmente é professora substituta na Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal da Bahia (FAUFBA) na área de Expressão Gráfica, Simulação, Projeto e Planejamento. Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, com ênfase em Projetos Arquitetônico, Projetos Complementares, Projetos Executivos e Gerenciamento de obra.

References

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Published

2024-10-07

How to Cite

DUNEL , Maria Paula. GREEN BIM in undergraduate architecture and engineering education: a literature review. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. p. 1–12. DOI: 10.46421/entac.v20i1.6207. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/6207. Acesso em: 25 nov. 2024.

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