DESEMPENHO TÉRMICO DE EDIFÍCIO ESCOLAR PADRÃO NA ZONA BIOCLIMÁTICA 8: UM ESTUDO EM VITÓRIA/ES E BELÉM/PA
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v18i.842Keywords:
Thermal Performance, Proinfância, DesignBuilder, Bioclimatic Zone 8Abstract
Thermal comfort in the school environment plays a fundamental role in the teaching-learning process. The necessary care in planning each building associated with the appropriate bioclimatic implantation to which it will be inserted, are some of the architectural strategies adopted for this purpose. Nevertheless, a common practice in Brazil, mainly in the construction of public schools, is the adoption of standardized projects for the entire national territory. Such practice facilitates time and fundraising, however, it is inadequate to meet the climatic specifications of each location. Therefore, the objective of this work was to analyze the thermal comfort indexes in a classroom belonging to the standard project of Proinfância Tipo B, implanted in two cities belonging to the same Bioclimatic Zone (ZB). The work methodology was subdivided in the characterization of the study object, computational simulation and determination of the thermal comfort indicators - ASHRAE 55/2017 adaptive comfort range and buoyancy diagram. The evaluation showed that, despite belonging to the same ZB, the results change. from one city to another. The discomfort index during the year in Belém was higher than in Vitória, regardless of the orientation of the school's implementation, showing the need for individualized construction guidelines for each region.
References
ABNT ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15220: Desempenho térmico de edificações. Rio de Janeiro, 2005.
AZEVEDO, G. A.; BASTOS, L. E.; BLOWER, H. S. O moderno já passado–o passado no moderno.
Anais do III Seminário Projetar, 2007.
DESIGNBUILDER. 2013. DESIGNBUILDER software Ltda. Versão 3.4.0.041.
FNDE - FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Proinfância: Dados referentes ao programa. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/proinfancia. Acesso em: 10 abril 2020.
INMET - INSTITUTO METEOROLÓGICO DE METEOROLOGIA. Disponível em: http://www.inmet.gov.br/portal/. Acesso em: 10 março 2020.
KOWALTOWSKI, Doris CCK. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. Oficina de textos, 2011.
LABEE – Laboratório de Eficiência Energética em Edificações. Seção downloads: Arquivos climáticos para simulação energética de edificações em formato EPW. Disponível em:http://www.labeee.ufsc.br/downloads. Acesso em: 10 de junho de 2019.
NICO-RODRIGUES, Edna Aparecida et al. Quando a janela define a condição de desempenho térmico em ambientes ventilados naturalmente: caso específico das edificações multifamiliares em Vitória, ES. Ambiente Construído, v. 15, n. 2, p. 7-23, 2015.
NOGUEIRA, Marta Cristina de Jesus Albuquerque et al. Conforto térmico na escola pública em Cuiabá-MT: Estudo de Caso. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 14, 2005.
SICURELLA, Fabio; EVOLA, Gianpiero; WURTZ, Etienne. A statistical approach for the evaluation of thermal and visual comfort in free-running buildings. Energy and buildings, v. 47, p. 402-410, 2012..
SPAGNUOLO, Augusto Yuji Nojima. Projeto padrão e conforto térmico: estudo de caso nas creches PROINFÂNCIA Tipo B. 2019.
STANDARD, ASHRAE. Standard 55–2017 Thermal Environmental Conditions for Human Occupancy. American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers: Atlanta, GA, USA, 2017.