ESTRATÉGIAS PARA MELHORIA DO CONFORTO TÉRMICO EM SALAS DE AULA DE EDIFÍCIOS DE ENSINO SUPERIOR EM GOIÁS

Authors

  • Loyde V. Abreu-harbich Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Danielle S. Vale Universidade Federal de Goiás
  • Dariane Rocha Universidade Federal de Goiás
  • Ebang Malorie Universidade Federal de Goiás
  • Karla E. R. Hora Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.873

Keywords:

Indoor Thermal Comfort, School buildings, Design Builder ®

Abstract

The unsatisfactory thermal performance of buildings belonging to higher-education institutions in Brazil causes discomfort in classrooms and affects student performance. This study analyses thermal comfort in classrooms of education buildings (Centro de aulas D and E) at Campus Colemar Natal e Silva, UFG – Goiânia, by making in situ measurements and conducting a computer simulation to develop an energy savings plan. The methodology involves: a) analysis of local climate; b) analysis of the architectural design; and selection of sites measurements; c) field measurements of the summer air temperature and humidity within the classroom; d) quantification of thermal comfort by operative temperature; e) comparison of thermal comfort analysis by thermoenergetic simulation in each classroom analyzed – 1st without solar protection and natural ventilation, 2nd with solar protection and natural ventilation, 3rd with solar protection and air conditioner. Results show that both buildings got 70% hours of thermal comfort and it suggest that brise-soleil can reduce the envelope’s thermal load and improve thermal comfort. Both buildings require the use of air conditioning to obtain levels of thermal comfort.

References

ABREU-HARBICH, L.V.; CHAVES, V. L.; BRANDSTETTER, M.C. G. O. Evaluation of strategies that improve the thermal comfort and energy saving of a classroom of an institutional building in a tropical climate. Building and Environment. 2018.

ABREU-HARBICH, L.V.; CHAVES, V. L. Identificação do ano climático de referência para Goiânia - Goiás. In: XVI Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído. Desafios e Perspectivas da Internacionalização da Construção. Anais... São Paulo: ANTAC, 2016.

ABNT. NBR 16401. Instalações de ar-condicionado - Sistemas centrais e unitários. Rio de Janeiro, Brasil. 2008 (em revisão).

ARAÚJO, A. P. R. DE. O Conforto Ambiental No Planejamento Da Qualidade Dos Ambientes Escolares : Estudo De Caso Do Colégio Sagrado Coração De Maria. In: V Encontro Nacional e II Encontro Latino-Americano de Conforto no Ambiente Construído. Anais...Fortaleza - CE: 1999 ASHRAE. Heating ventilation, and Air-conditining Application SI edition. S.l. 2013.

ASHRAE 55.Thermal environmental conditions for human occupancy. ANSI, v. 2017, p. 42, 2017.

DE VECCHI, R.; CÂNDIDO, C.; LAMBERTS, R. O efeito da utilização de ventiladores de teto no conforto térmico em salas de aulas com condicionamento híbrido em um local de clima quente e úmido. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 13, n. 4, p. 189-202, jul./set. 2013.

FANGER, P. (1970). Thermal comfort: analysis and application in engineering. New York: McGraw Hill.

HUMPHREYS, M. A. Field Studies of Thermal Comfort Compared and Applied. Building Services Engineer, v. 44, p. 5–27, 1976.

INMETRO. Instituto Nacional de Metrologia, Normalização e Qualidade Industrial. Portaria 372, de 17 de setembro de 2010. Requisitos Técnicos da Qualidade para o Nível de Eficiência Energética de Edifícios Comerciais, de Serviços e Públicos. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: <http://www.inmetro.gov.br/legislacao/rtac/pdf/RTAC001462.pdf>. Acesso em: 01 out. 2010.

ISO. 7730: Moderate thermal environments – Determination of the PMV and PPD indices and specification of the conditions for thermal comfort. Genebra: International Organization for Standardization, 2005.

Kowaltowski, D.C.C.K. ; Borges Filho, F. ; Labaki, L.C. ; Ruschel, R.C.; Bertoli, S.R.; Pina, S.A.M.G.

Melhoria do conforto ambiental em edificações escolares estaduais de Campinas – SP, Relatório Científico/FAPESP, Campinas (SP), 2001 UNICAMP.

Labaki, L.C.; Bartholomei, C.L. Avaliação de Conforto térmico e Luminoso de prédios escolares da rede pública, Campinas – SP. In: ENCAC-2001, São Pedro (SP), Anais… São Pedro (SP) (November 2001) 11–14.

RTQ-C. Requistos técnicos da qualidade para o nível de eficiência energética de edifícios comerciais, de serviços e públicos. Rio de Janeiro: IMETRO. 2014.

Ruber, F.; Kottek, M. Comments on: “The thermal zones of the Earth” by Wladimir Köppen (1884).

Meteorologische Zeitschrift, v. 20, n. 3, p. 361–365, 2011.

Published

2020-11-04

How to Cite

ABREU-HARBICH, Loyde V.; VALE, Danielle S.; ROCHA, Dariane; MALORIE, Ebang; HORA, Karla E. R. ESTRATÉGIAS PARA MELHORIA DO CONFORTO TÉRMICO EM SALAS DE AULA DE EDIFÍCIOS DE ENSINO SUPERIOR EM GOIÁS. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–9. DOI: 10.46421/entac.v18i.873. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/873. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Conforto Ambiental e Eficiência Energética

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.