ANÁLISE CRÍTICA ENTRE DESEMPENHO DAS EDIFICAÇÕES E O SISTEMA LEED FOR SCHOOLS – THE CRITICAL ANALYSIS BETWEEN BUILDING PERFOMANCE AND THE LEED FOR SCHOOLS

Authors

  • Aldo Ribeiro Carvalho Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Maria Teresa Gomes Barbosa Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.973

Keywords:

Performance Standard, LEED for Schools, Maintenance, Durability, Sustainability

Abstract

Building materials and components must present an adequate performance, as well as satisfy the main requirements of the sustainable development (environmental, social and economic). In this context, for the different projects, the requirements of users that ensure safety, habitability and sustainability are fundamental parameters, since the performance of the buildings is directly correlated with the durability and lifespan of their systems. In this sense, NBR 15575/2013 (Performance Standard) and assessment tools (more specifically LEED) assist professionals involved in favor of sustainable building. The present reserach aims to carry out an analysis about these tools in the basic education building where it correlated criteria related to the maintenance, durability and useful Life cycle ; a case study was carried out at Instituto Maria, located in the city of Juiz de Fora (MG). Through the analysis of the main factors that guide the performance standard and the LEED for Schools tool, it was concluded that these tools underestimate maintenance services and, consequently, tend to compromise the useful life.

 

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 15575: Edificações Habitacionais - Desempenho. Parte 1- Requisitos Gerais. Rio de Janeiro, 2013a.

______. NBR 15575: Edificações Habitacionais - Desempenho. Parte 2- Sistema Estrutural. Rio de Janeiro, 2013b.

______. NBR 15575: Edificações Habitacionais - Desempenho. Parte 3- Sistema de Pisos. Rio de Janeiro, 2013c.

______. NBR 15575: Edificações Habitacionais - Desempenho. Parte 4- Sistemas de Vedações Vertical Internas e Externas. Rio de Janeiro, 2013d.

______. NBR 15575: Edificações Habitacionais - Desempenho. Parte 5- Sistema de Cobertura. Rio de Janeiro, 2013e.

______. NBR 15575: Edificações Habitacionais - Desempenho. Parte 6- Sistema Hidrossanitário. Rio de Janeiro, 2013f.

CARVALHO, A.; SILVA, I.; ROSSE, V.; BARBOSA, M. T. O emprego do método GUT na priorização da solução de manifestações patológicas. Estudo de caso: Instituto Maria. In: CONGRESSO INTERNACIONAL NA RECUPERAÇÃO, MANUTENÇÃO E RESTAURAÇÃO DE EDIFÍCIOS, 5., 2020, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro: 2020.

BENTO, A.; NEVES, D.; PIRES, J.; OLIVEIRA, M.; SILVA, D. A INFLUÊNCIA DA NBR 15575 (2013) NA DURABILIDADE E VIDA ÚTIL DAS EDIFICAÇÕES RESIDENCIAIS. ln: SEMINÁRIO DE PATOLOGIA E RECUPERAÇÃO ESTRUTURAL, 1, 2016, Recife. Anais [...] Recife: 2016.

FREITAS, L. S.; SCHMID, A. L.; SILVA, R. C. A tomada de decisão na previsão da vida útil de projeto para edificações mais sustentáveis. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 16., 2016, São Paulo. Anais[...] Porto Alegre: ANTAC, 2016.

GREEN BUILDING COUNCIL (GBC Brasil) – Conheça a Certificação LEED. 2020. Disponível em < https://www.gbcbrasil.org.br/certificacao/certificacao-leed/> acesso em 24 de abril 2020GREEN BUILDING COUNCIL (USGBC) – LEED v4 for School. 2013. Disponível em <https://www.usgbc.org/> acesso em 24 abril de 2020.

INSTITUTO MARIA – História. 2020. Disponível em: acesso em 28 de agosto de 2020.

LACERDA, C. S.; CARSALADE, F. L.; ASSIS, E. S. As certificações LEED e AQUA-HQE em edifícios comerciais no Brasil e a agregação de valor. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018, Foz do Iguaçu. Anais[...] Porto Alegre: ANTAC, 2018.

LEE, E. Indoor environmental quality (IEQ) of LEED-certified home: Importance-performance analysis (IPA). Building and Environment, v. 149, p.571-581, 2019.

OLIVEIRA, M. L.; RUPPENTHAL, J. E.; VERGARA, L. G. L. Indústria da construção sustentável: uma análise da certificação Leed no mercado brasileiro. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018, Foz do Iguaçu. Anais[...] Porto Alegre: ANTAC, 2018.

SARAIVA, T.S.; ALMEIDA, M.; BRAGANÇA, L; BARBOSA, M. T. Environmental confort indicators for school buildings in sustainability assessment tools. Sustainability., v.10, p1849, 2018. DOI: 10.3390/su10061849 SILVA, Tiago Bitelo. Diretrizes para certificação LEED: estudo de caso da Escola SESI de Ensino Médio. 2016. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Programa de PósGraduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2016.

SOUZA, Vicente Custodio Moreira; RIPPER, Thomaz. Patologia, recuperação e reforço de estruturas de concreto. Pini, 1998.

Published

2020-11-04

How to Cite

CARVALHO, Aldo Ribeiro; BARBOSA, Maria Teresa Gomes. ANÁLISE CRÍTICA ENTRE DESEMPENHO DAS EDIFICAÇÕES E O SISTEMA LEED FOR SCHOOLS – THE CRITICAL ANALYSIS BETWEEN BUILDING PERFOMANCE AND THE LEED FOR SCHOOLS. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.973. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/973. Acesso em: 18 jul. 2024.

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.