INNOVATION – A CHALLENGE FOR THE CLASSROOM PROJECT

Authors

  • Amabeli Dell Santo Instituição Federal do Espírito Santo
  • Barbara Terra Queiroz Instituição Federal do Espírito Santo
  • Alexandre Cypreste Amorim Instituição Federal do Espírito Santo
  • Cleidiane Rodrigues de Freitas Instituição Federal do Espírito Santo
  • Ísis Sant’ana Oliveira Barcelos Instituição Federal do Espírito Santo
  • Izabela Benedito Alves Instituição Federal do Espírito Santo
  • Mariana Luiza Vieira da Fonseca Instituição Federal do Espírito Santo
  • Milena Bertollo Nardi Instituição Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438009

Keywords:

Classroom, School Architecture, Environmental Psychology

Abstract

The classrooms have a role that goes beyond the student's pedagogical performance and is linked to their formation as individuals, being able to influence positively or negatively in their personal development and also in academic achievement. Therefore, the objective of this study is investigate the adversities that involves the escolar environment, focusing on the relationship that the users has with the classroom and presents an analysis of the preliminary results obtained from a Scientific Initiation Research, which aims to execute an intervention in a classroom of a certain institution. For diagnosis was used instruments of Post Occupation Evaluation - Mental Map with the students, and an interview with the professors. The results indicate guidelines for the project of the classroom related to the furniture, layout and comfort aspects. The final considerations extrapolate to a paradigm and personalization aimed at appropriation and belonging.

References

ALMEIDA, Cleide; ROCHA, Luis Octavio. Em busca de uma aproximação entre arquitetura eeducação. Notandum Libro, v. 13, p. 5-14, 2009.

BERNARDES, Marina. Configuração Arquitetônica de Salas de Aulas como AmbientesPromotores do Bem-Estar. 2018. 188 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Arquitetura eUrbanismo, Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis,2018.

BERNARDES, Marina; VERGARA, Lizandra Garcia Lupi; MARTINS, Marcele Salles. A arquiteturada sala de aula sob a ótica dos usuários. Revista Projetar-Projeto e Percepção do Ambiente,v. 5, n. 1, p. 49-61, 2020.

FISCHER, Gustave-N. Psicologia Social do Ambiente. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

GRAETZ, Ken A. The psychology of learning environments. Educause Review, v. 41, n. 6, p. 60-75, 2006.

GUIDALLI, Cláudia Rocha Rapuano. Diretrizes para o projeto de salas de aula emuniversidades visando o bem-estar do usuário. 2012. 237 f. Dissertação (Mestrado) - Curso dePrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo - Pósarq, Universidade Federal deSanta Catarina, Florianópolis, 2012.

CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. Temas básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis, RJ:Vozes, 2011.

KOWALTOWSKI, Doris CCK. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo:Oficina de textos, 2011.

MATTOS, Tiago. Vai lá e faz: como empreender na era digital e tirar ideias do papel. BelasLetras, 2017.

ONO, Rosaria; ORNSTEIN, Sheila Walbe; VILLA, Simone Barbosa; FRANÇA, Ana Judite GalbiattiLimongi. Avaliação Pós-ocupação: da teoria à prática. São Paulo: Oficina de textos, 2018.

ORNSTEIN, S; ROMERO, M. Avaliação pós-ocupação do ambiente construído. São Paulo:Studio Nobel/Edusp, 1992.

RHEINGANTZ, Paulo Afonso; AZEVEDO, Giselle Arteiro; BRASILEIRO, Alice; ALCÂNTARA, Denisede; QUEIROZ, Mônica. Observando a qualidade do lugar: Procedimentos para a AvaliaçãoPós-Ocupação. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade deArquitetura e Urbanismo, Pós-Graduação em Arquitetura, Rio de Janeiro: PROARQ/UFRJ,2009.

SOMMER, Robert. Espaço Pessoal: As bases comportamentais de Projetos e Planejamentos.

Edição. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1973.

SOMMER, Robert. O desenvolvimento e a aplicação dos conceitos de espaço pessoal. In:DEL RIO, Vicente; DUARTE, Cristiane Rose; RHEINGANTZ, Paulo Afonso (Org). Projeto do lugar:Colaboração entre a Psicologia, Arquitetura e Urbanismo. Rio de Janeiro: PROARQ, 2002.

SQUAIELLA, Roberta Betania Ferreira. Diretrizes projetuais para o edifício escolar voltado àsinteligências múltiplas e às metodologias ativas. 2020. 286 f. Tese (Doutorado) - Curso deFaculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo,2019.

Published

2021-11-19

How to Cite

Dell Santo, A. ., Terra Queiroz, B. ., Cypreste Amorim, A. ., Rodrigues de Freitas, C. ., Sant’ana Oliveira Barcelos, Ísis ., Benedito Alves, I. ., … Bertollo Nardi, M. . (2021). INNOVATION – A CHALLENGE FOR THE CLASSROOM PROJECT. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 7, 1–10. https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438009

Issue

Section

Processos avaliativos: do projeto à pós-ocupação

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.