MAPPING AND CATEGORIZING DIGITAL INFORMATION DA COMMUNICATION TECNOLOGIES FOR APPLICATIONS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS

Authors

  • Rodrigo Bicalho Mendes Universidade Federal de Viçosa
  • Talita da Conceição de Oliveira Fonseca Universidade Federal de Viçosa
  • Túlio Márcio de Salles Tibúrcio Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438042

Keywords:

TDICs, Educational Technologies, Design Teaching, Clinical Simulation, Classroom

Abstract

This paper is part of doctoral research and aims to deepen the understanding of the context of the contemporary world related to Digital Technologies of Information and Communication (TDICs). Within this scenario, it aims to identify possible technologies to be applied in learning environments and map them in a timeline. The aim of the research is to investigate the insertion of digital technologies in design teaching in the Design program and in the mediation of Nursing education through Clinical Simulation. For the development of this mapping, the methodology used has the literature and internet research on terminology and typologies of TDICs as a source of data and analysis. As a result, it presents the mapping and categorization of TDICs within the context of education technologies. It is concluded that there is a huge range of TDICs available in the contemporary scenario that enable different methodologies for innovative and engaging educational experiences, giving teachers many possibilities to draw their courses. In the next stage of the research, the relationship with learning spaces will also be investigated, specifically in the two areas of knowledge under study.

References

AFONSO, C. A. Internet no Brasil – alguns dos desafios a enfrentar. Informática Pública, Belo Horizonte, v. 4, n.

2, p. 169-184, 2002. Disponível em: http://pbh.gov.br/informaticapublica/ANO4_N2_PDF/ip0402afonso.pdf.Acesso em: 06 abr. 2021.

ARAÚJO, E. V. F.; VILAÇA, M. L. C. Sociedade conectada: tecnologia, cidadania e infoinclusão. In: VILAÇA,M. L. C.; ARAÚJO, E. V. F. (Orgs). Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Duque de Caxias:UNIGRANRIO, 2016. p. 17-40. Disponível em:http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/tecnologia,sociedadeeeducacaonaeradigital_011120181554.pdf. Acessoem: 06 abr. 2021.

BARROS, A. G.; SOUZA, C. H. M. A internet de todas as coisas e a educação: possibilidades e oportunidadespara os processos de ensino e aprendizagem. LINKSCIENCEPLACE - Interdisciplinary Scientific Journal,Campos dos Goytacazes, v. 3, n. 3, p. 31-45, 2016. Disponívelem:http://revista.srvroot.com/linkscienceplace/index.php/linkscienceplace/article/view/249. Acesso em: 08abr 2021.

BENAKOUCHE, T. Redes técnicas/redes sociais: pré-história da internet no brasil. Revista USP, São Paulo, n. 35,p. 124-133, 1997. DOI: v0i35p124-133. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/26923.Acesso em: 1 abr. 2021.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Tradução: Roneide V. Majer. 13ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

CISCO Systems. Cisco Annual Internet Report Complete Forecast Update 2018-2023. San Jose: Estados Unidos,2020. Disponível em: https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/executive-perspectives/annualinternet-report/white-paper-c11-741490.html. Acesso em: 1 abr. 2021.

COSTA, C. G. A. Gestão de mídias sociais. Curitiba: InterSaberes, 2017. E-book.

COSTA, D. M.; LOPES, J. R. Quem forma se forma e reforma ao formar: uma discussão sobre as TICS naformação de professores. In: VILAÇA, M. L. C.; ARAÚJO, E. V. F. (Orgs). Tecnologia, sociedade e educação naera digital. Duque de Caxias: UNIGRANRIO, 2016. p. 157-194. Disponível em:http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/tecnologia,sociedadeeeducacaonaeradigital_011120181554.pdf. Acessoem: 06 abr. 2021.

CRUZ, J. M. O. Processo de ensino-aprendizagem na sociedade da informação. Educação & Sociedade, v.

29, n. 105, p. 1023-1042, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v29n105/v29n105a05.pdf. Acessoem: 04 abr. 2021.

DÍAZ, F. O processo de aprendizagem e seus transtornos. Salvador: EDUFBA, 2011. 396 p. Disponível em:https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/5190/1/O%20processo%20de%20aprendizagem-repositorio2.pdf.Acesso em: 06 abr. 2021.

GONÇALVES, Ana Sofia Jesus - Da sociedade da informação à sociedade da comunicação: O valor dacomunicação online no quotidiano dos portugueses [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2009. Dissertação de Mestrado.

Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/2076>.

JAIME, J. H.; GALÁN, Y. I. J.; FLORES,E. R. Más allá de los procesos de enseñanza-aprendizaje tradicionales:construcción de un recurso didáctico digital. Revista Ibero-americana para La investigación y El desarrolloeducativo, Guadalajara, v. 10, n. 20. p. 2020. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v10n20/2007-7467-ride-10-20-e020.pdf. Acesso em: 09 abr. 2021.

KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.

47-56, set./dez. 2003. Disponível em: file:///C:/Users/dell/Downloads/6419-10517-1-SM.pdf. Acesso em: 02 abr.2021.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

EITE, W. S. S.; RIBEIRO, C. A. N. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Magis.

Revista Internacional de Investigación en Educación, Bogotá, v. 5. n. 10. p. 173-187. 2012. ISSN: 2027-1174.

Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281024896010. Acesso em: 09 abr. 2021.

MACHADO, F. C.; LIMA, M. F. W. P. O uso da tecnologia educacional: um fazer pedagógico no cotidianoescolar. Scientia cum Industria, Caxias do Sul, v. 5, n. 2, p. 44-50. 2017. Disponível em:http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/scientiacumindustria/article/view/5280/pdf. Acesso em: 06 abr.2021.

NASCIMENTO, J. E. T. Estudos investigativos sobre a influência das novas tecnologias na educação e naqualidade de vida dos adultos. 2011. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática).

Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza, 2011.

PEREIRA, D. M.; SILVA, G. S. As Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como aliadas para odesenvolvimento. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, Vitória da Conquista, n. 10, p. 151-174. 2010.

Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/236652502.pdf. Acesso em: 01 abr. 2021.

PRETTO, N. L.; AVANZO, H. Educação e arquitetura na era digital: um estudo sobre a expansão dasinstituições federais de ensino superior em Barreiras, Bahia. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 25, n.

1, p. 190-202. 2018. Disponível em:https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/25939/1/2018_01PrettoAvanzoArqEspacoPedagogico8039-25473-1-PB.pdf. Acesso em: 03 abr. 2021.

RODRIGUES, R. B. Novas Tecnologias da Informação e da Comunicação. Recife: IFPE, 2016. Disponívelem:https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/413/2018/12/arte_tecnologias_informacao_comunicacao.pdf.Acesso em: 01 abr. 2021.

SANTOS, A. Tecnologias de informação e comunicação: limites e possibilidades no ensino superior. RevistaBrasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 1, n. 1, p. 36-46. 2015. Disponível em:https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/839/630. Acesso em: 01 abr. 2021.

SANTOS NETO, E.; FRANCO, E. S. Os professores e os desafios pedagógicos diante das novas gerações:considerações sobre o presente e o futuro. 2010. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/19074.Acesso em: 08 abr 2021.

SCHUARTZ, A. S.; SARMENTO, H. B. M. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processode ensino. Revista Katálysis. Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 429-438, set./dez. 2020. Disponível em:https://www.scielo.br/pdf/rk/v23n3/1982-0259-rk-23-03-429.pdf. Acesso em: 09 abr. 2021.

TIBÚRCIO, T. M. S. The Architecture of the classroom: changes and challenges. In: Designing Value: NewDirections in Architectural Management-Proceedings of the CIB-W096-2005 Special Meeting. 2005. p. 231-238.

Disponível em: https://www.irbnet.de/daten/iconda/CIB5522.pdfTIBÚRCIO, T. M. S. The impact of high-tech learning environments on pupils' interactions. Tese(Doutorado). The University of Reading. United Kingdon. 2008.

Published

2021-11-19

How to Cite

Bicalho Mendes, R. ., da Conceição de Oliveira Fonseca, T. ., & Márcio de Salles Tibúrcio, T. . (2021). MAPPING AND CATEGORIZING DIGITAL INFORMATION DA COMMUNICATION TECNOLOGIES FOR APPLICATIONS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 7, 1–10. https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438042

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.