THE CHALLENGE OF TEACHING DIGITAL ARCHITECTURE THROUGH REMOTE MEANS IN UNDERGRADUATE AND GRADUATE STUDIES

Authors

  • Alexandre Toledo Universidade Federal de Alagoas
  • KARINA ROSSANA MENEZES SCHÜSSLER UNCISAL
  • Joceline Costa de O. Almeida UNCISAL

DOI:

https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438039

Keywords:

digital architecture, digital technology, active methodologies, remote learning

Abstract

The use of digital technologies has been a reality in the teaching and practice of architecture since the late 1980s. The transition from analogical means of conception, representation and construction to digital means was slow, but irreversible. The digital age in architecture blends with the contemporary production of great international works. As a result of the Coronavirus 19 pandemic, remote teaching was adopted. The objective was to compare the teaching platforms available for undergraduate and graduate students in a remote learning experience with digital architecture. Action research was used, with two disciplines with similar content at both levels simultaneously, with Digital Technologies and Active Teaching-Learning Methodologies, in the second half of 2020. The challenge was to adapt to different levels of knowledge, objectives and depths. The SIGAA was used In the post-graduate course, and the Moodle platform and the SIE WEB, in the undergraduate course. In both, the synchronous meetings took place through the Google Meet application. The use of the four available platforms leads to the urgent need to unify them. Experience points to the irreversibility of the use of TDMAs in higher education, and further deepening hybrid’s education possibilities.

References

ANDRADE, M. L. V. X. DE. Projeto performativo na prática arquitetônica recente: estruturaconceitual. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) - Universidade Estadual de Campinas,Campinas, 2012.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: umaabordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2017.

CELANI, G. Colaboração remota no projeto de arquitetura e urbanismo em um contexto deisolamento social. Revista Projetar. Projeto e Percepção do Ambiente, v. 6, n. 1, p. 163–167,2021.

COSTA, F. A. et al. (org.). Repensar as TDIC na educação: o professor como agentetransformador. Santillana: Carnaxide, 2012.

CHU, Karl S. A metafísica da arquitetura genética e da computação. In: SYKES, Krista. Ocampo ampliado da arquitetura: antologia teórica 1993-2009, p. 321-330. São Paulo: CosakNaif, 2013.

DUARTE, Fabio. Arquitetura digital. In: BRAIDA, F. et al. 101 conceitos de arquitetura eurbanismo digital, p. 28-29. São Paulo: ProBooks, 2016.

GUSSO, H. L. et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária.

Educ. Soc., Campinas, SP, Epub, v. 41, e238957, 26p., set. 25, 2020.

HAYS, K. Michael. Arquitetura em números. In: SYKES, Krista. O campo ampliado daarquitetura: antologia teórica 1993-2009. p. 252-262. São Paulo: Cosak Naif, 2013.

LYNN, Greg. Curvilinearidade arquitetônica: O dobrado, o maleável e o flexível. In: SYKES,Krista. O campo ampliado da arquitetura: antologia teórica 1993-2009, p. 27-51. São Paulo:Cosak Naif, 2013.

MITCHELL, William J. Fronteiras/ redes. In: SYKES, Krista. O campo ampliado da arquitetura:antologia teórica 1993-2009. p. 172-187. São Paulo: Cosak Naif, 2013.

MONTEIRO, A. M. R. de G. Ensino de Arquitetura e Urbanismo à distância, remoto, híbrido.

Para onde queremos ir? Revista Projetar - Projeto e Percepção do Ambiente, v. 6, n. 1, p.157–162, 2021.

OXMAN, R. Theory and design in the first digital age. Design Studies, v. 27, n. 3, p. 229–265,2006.

OXMAN, R. Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge,models and medium. Design Studies, v. 29, n. 2, p. 99–120, 2008.

OXMAN, R. Thinking difference: Theories and models of parametric design thinking. DesignStudies, v. 52, n. 2017, p. 4–39, 2017.

PICON, Antoine. A arquitetura e o virtual: rumo a uma nova materialidade. In: SYKES, Krista. Ocampo ampliado da arquitetura: antologia teórica 1993-2009, p. 205-220. São Paulo: CosakNaif, 2013.

RODA DE CONVERSA VIRTUAL DO GRUPO PROJETAR/ UFRN, II, 26 set. 2020, Natal. O ensino deprojeto remoto em arquitetura e urbanismo em contexto de distanciamento social. Anaiseletrônicos [...]. Natal: URFN, 2020.

SASSEN, Saskia. Escala e amplitude num mundo digital global. In: SYKES, Krista. O campoampliado da arquitetura: antologia teórica 1993-2009. p. 135-142. São Paulo: Cosak Naif,2013.

SCHUMACHER, P. The ‘Digital’ in Architecture and Design. AA Files. Londres, n. 76, p. 1–13,2019.

SCHUARTZ, Antonio Sandro; SARMENTO, Helder Boska de Moraes. Tecnologias digitais deinformação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis [online]. 2020, v.23, n. 03, pp. 429-438.

SILVA, H. de A. Reflexões político-econômicas e o atelier de projeto de arquitetura emtempos de pandemia do covid-19. Revista Projetar - Projeto e Percepção do Ambiente, v. 6,n. 1, p. 168-173, 25 jan. 2021.

SPEAKS, Michael. Inteligência de projeto. In: SYKES, Krista. O campo ampliado da arquitetura:antologia teórica 1993-2009. p. 156-164. São Paulo: Cosak Naif, 2013.

SYKES, A. Krista (org.). O campo ampliado da arquitetura: antologia teórica (1993-2009). SãoPaulo: Cosac Naify, 2013.

TOLEDO, A. M. Arquitetura digital e métodos de geração da forma: representação,concepção e produção da arquitetura contemporânea. Ímpeto. no. 6, 2016, p. 32-36.

Published

2021-11-19

How to Cite

Toledo, A. ., ROSSANA MENEZES SCHÜSSLER, K. ., & Costa de O. Almeida, J. . (2021). THE CHALLENGE OF TEACHING DIGITAL ARCHITECTURE THROUGH REMOTE MEANS IN UNDERGRADUATE AND GRADUATE STUDIES. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 7, 1–10. https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438039

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.