PERCEPTIONS ON THE ADAPTATION OF SCHOOL ENVIRONMENTS FACING THE COVID – 19 PANDEMIC: THE CASE OF A SCHOOL IN ESPERANÇA – PB

Authors

  • Raphaela Banks Universidade Federal da Paraíba
  • Yanna Araujo Universidade Federal da Paraíba
  • Camila Brito Universidade Federal da Paraíba
  • Mayara Macedo Universidade Federal da Paraíba
  • Aline Santina Universidade Federal da Paraíba
  • Angelina Costa Universidade Federal da Paraíba
  • Imara Duarte Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438026

Keywords:

Environmental perception, School environments, COVID-19

Abstract

This paper aims to address the changes in the spatial configurations of the school environment regarding the COVID-19 pandemic, through the report of an activity carried out during a postgraduate course in architecture and urbanism at Universidade Federal da Paraíba. An introduction to the theme, an exposition of the theoretical framework and methodology was carried out, in which word clouds were exposed and questionnaires were applied, as well as a spatial observation with a school in the city of Esperança - PB as an empirical object. At that school, layouts were observed before and after the changes imposed by the health protocols, as well as the application of a questionnaire with those responsible for the children who attend the school. The study demonstrated that there were changes in the spatial configuration of the school, which led to changes in perception among students regarding the school space.

References

BRASIL. Congresso. Câmara dos Deputados. Constituição (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembrode 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial daUnião, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 maio2021CAVALCANTE, S.; ELALI, G. A. (org.). Psicologia ambiental: conceitos para a leitura da relaçãopessoa-ambiente. Petrópolis: Vozes, 2018.

FERNANDES, O. S. ; ELALI, G. V. M. A. . Reflexões sobre o comportamento infantil em um PátioEscolar: o que aprendemos observando as atividades das crianças. Paideia (Ribeirao Preto) , v.18, n3, p. 41-52, 2008.

ELALI, Gleice. Da percepção do ambiente à docilidade ambiental: um percurso conceitual.

Universidade Federal da Paraíba. João pessoa, Paraíba. 07 de Abril de 2021ERGAN, Semiha; HAN, Xue; RADWAN, Ahmed; TSENG, Hua-An; ZOU, Zhengbo. Quantifying HumanExperience in Architectural Spaces with Integrated Virtual Reality and Body Sensor Networks.

Journal Of Computing In Civil Engineering, United States Of America, v. 33, n. 2, p. 1-13, mar. 2019.

American Society of Civil Engineers (ASCE). http://dx.doi.org/10.1061/(asce)cp.1943-5487.0000812.

KOWALTOWSKI, Doris. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Fapesp,2001.

MARTIN, S. H. The Classroom Environment and its Effects on the Practice of Teachers. Journal ofEnvironmental Psychology, v. 22, n. 1–2, p. 139–156, mar. 2002. Disponível em:<https://ojs.lboro.ac.uk/JDTE/article/view/677>. Acesso em: 18 maio 2021.

MARTINS, R.; GONCALVES, T. M. Apropriação do espaço na pré-escola segundo a psicologiaambiental. Psicol. Soc., Belo Horizonte , v. 26, n. 3, p. 622-631, dez. 2014 . Disponível em<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000300011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 20 maio 2021.

OPAS/OMS (org.). OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional porsurto de novo coronavírus. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/news/30-1-2020-whodeclares-public-health-emergency-novel-coronavirus. Acesso em: 15 maio 2021.

OPAS/OMS (org.). Pandemia de COVID-19 golpeou as Américas em 2020. 2020. Disponível em:https://www.paho.org/pt/noticias/30-12-2020-pandemia-covid-19-golpeou-americas-em-2020.Acesso em: 15 maio 2021.

PALLASMAA, J. Os olhos da pele. A arquitetura e os sentidos. 1a edição, Porto Alegre, Bookman,2011.

PEREIRA, Alexandre de Jesus; NARDUCHI, Fábio; MIRANDA, Maria Geralda de. BIOPOLÍTICA EEDUCAÇÃO: os impactos da pandemia de covid-19 nas escolas públicas. Augustus, Rio deJaneiro, v. 25, n. 51, p. 219-236, jul. 2020.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo, sonho, imagem e representação.Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

ROSSEAU, J. J. Emílio ou da educação. Tradução de Sérgio Milliet. 3. ed. Rio de Janeiro: Difel, 1979.

SCHIFFMAN, H. R. Sensação e percepção. Rio de Janeiro: LTC, 2005.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo:Difel, 1980.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2021-11-19

How to Cite

Banks, R. ., Araujo, Y. ., Brito, C. ., Macedo, M. ., Santina, A. ., Costa, A. ., & Duarte, I. . (2021). PERCEPTIONS ON THE ADAPTATION OF SCHOOL ENVIRONMENTS FACING THE COVID – 19 PANDEMIC: THE CASE OF A SCHOOL IN ESPERANÇA – PB. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 7, 1–10. https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438026

Issue

Section

Processos avaliativos: do projeto à pós-ocupação

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.