Designing outside the box: reflections on didactic experience focusing on student creativity
DOI:
https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3597Keywords:
Creativity, Pedagogical tactics, Creative ambienceAbstract
Studies show that in Architecture and Urbanism Courses stimulating creative activity linked to different moments of the design process can help students express their thoughts, acquire essential experiences and knowledge to build the repertoire and to elaborate responses consistent with the demands of the future. However, few courses directly work with this type of content. In view of this, this article aims to relate key ideas and social attributes of a didactic experience that took place in an elective course focused on student creativity, and whose methodology included several experiments of consulting students. The class was continually encouraged to leave their comfort zone and interact (as a whole and with each other), in an exchange relationship, in which students carried out the proposed activities in the classroom, often going beyond their physical limits. During the semester, photographic records and field diaries were used. The results point to: (i) key ideas related to potential attributes of the creative ambience; (ii) pedagogical tactics that helped make some students feel more creative at the end of the semester. Among the contributions of the text is the list of activities and strategies that can be applied to enhance creativity.
References
AMABILE, T. The social psychology of creativity. New York: Springer, 1983.
BEBER, B.; SILVA, E.; BONFIGLIO, S. Metacognição como processo da aprendizagem. Revista Psicopedagogia, 31(95), 2014, p. 144-151.
CARVALHO, N. Ser.Pensar.Criativar: aplicação de atividades de estímulo à criatividade em estudantes do CAU/UFRN. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal: RN, 2022.
CARVALHO, N.; SILVA, C.; ELALI, G. Seriado televisivo como base para o projeto: uma experiência de estímulo à criatividade no ensino remoto. In: X PROJETAR. Anais... Lisboa: CIAUD, 2021, p. 609-623.
CSIKSZENTMIHALYI, M. The domain of creativity. In: RUNCO, M.; ALBERT, R. (Eds.). Theories of Creativity. Newbury Park, CA: Sage, 1990, p. 190-212.
ELALI, G. Criar ou não criar, eis a questão: breve discussão sobre o papel da criatividade no projeto de arquitetura. In: VI PROJETAR. Anais do ... Salvador: EdUFBA, 2013, p. 1-18.
______. O papel da criatividade no projeto arquitetônico: uma investigação sob o ponto de vista docente. Projeto de pesquisa (Pós-doutorado). CNPq, 2017.
______. A criatividade no projeto arquitetônico: reflexões sobre práticas didáticas em atelier. In: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE CRIATIVIDADE.INOVAÇÃO. Anais... Campinas: PUC,2017, s/p.
______. Em busca da ambiência criativa: uma abordagem exploratória do conceito. In: VALENÇA, M. (Org.) Arquitetura e Criatividade. Natal: EDUFRN, 2022, p.59-82.
ELALI, G.; VELOSO, M. A criatividade no processo de ensino/aprendizagem de projeto de arquitetura: alguns elementos de discussão. In: MIGLIORINI, J. (Org.) O essencial da arquitetura e urbanismo. Ponta Grossa: Atena Editora, 2018, p. 1-14.
GREGOR, P. Methods and techniques supporting creativity in architectural education. Global Journal of Engineering Education, vol. 23, n.3, 2021, p. 191-196.
HAKAK, A.; BHATTACHARYA, J.; BILORIA, N.; AHMADI VENHARI, A. The Proto-Fuse project: Methods to boost creativity for architects. International Journal of Design Creativity and Innovation. n. 4, 2016, p. 206–221.
HARGROVE, R.; NIETFELD, J. The impact of metacognitive instruction on creative problem solving. The Journal of Experimental Education. n 83, 2015, p. 291–318.
JOHNSON, S. De onde vêm as boas ideias. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
KOWALTOWSKI, D.; BIANCHI, G.; PAIVA, V. Methods that may stimulate creativity and their use in architectural design education. International Journal of Technology and Design Education. 2009, p. 453-476.
LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
MEUSBURGER, P.; FUNKE, J.; WUNDER, E. (Eds.). Milieus of creativity: an interdisciplinary approach to spaciality of creativity. Berlin: Springer, 2009.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Criatividade, personalidade e educação. Campinas: Papirus, 1997.
PARK, E.; LEE, S. Creative Thinking in the Architecture Design Studio: bibliometric analysis and literature review. Buildings, vol. 12, n. 828, 2022, p.1-21.
SCHÖN, D. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.
SCOTT-WEBBER, L. In Sync: Environmental Behavior Research and the Design of Learning Spaces. Michigan: Society for College and University Planning, 2004.
SOUZA, N.; SILVA, C. Percepções sobre identidade de lugar e ambiência criativa em cursos de arquitetura e urbanismo do nordeste brasileiro. In: X PROJETAR. Anais... Lisboa: CIAUD, 2021, p.1194-1207.
STERNBERG, R.; WILLIAMS, W. How to develop student creativity. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development, 1996.
VELOSO, M. Processos criativos e concepção arquitetônica em oficinas de projeto. In: VALENÇA, M. (Org.) Arquitetura e Criatividade. Natal: EDUFRN, 2022, p.180-196.