Route dynamics as promoters of preschool environment legibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3651

Keywords:

Emergency routes, Wayfinding, Preschool

Abstract

This article presents the application of Routes Dynamics to users of a 500 children preschool, as part of a research that seeks to propose guidelines for emergency routes in this typology  buildings, applying Universal Design and Wayfinding concepts. Its objective is the development of drills to identify, analyze legibility and recognition of escape routes from the school space, contributing to the creation of a methodology for tests of building evacuation during an emergency with a focus on the non-literate child population protection. The results of these drills will allow the creation of guidelines to enable decision-making by adults in emergency situations at school and the protection of students under their care.

Author Biographies

Angela Alessandra Torezan Silingardi, Universidade Estadual de Campinas

Arquiteta e Urbanista pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Mestranda no Programa de Pós-graduação em Arquitetura, Tecnologia e Cidade da Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas (Campinas - SP, Brasil)

Núbia Bernardi, Universidade Estadual de Campinas

Arquiteta e Urbanista, Professor Livre-docente, Departamento de Arquitetura e Construção, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas (Campinas - SP, Brasil)

References

ABNT ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro: ABNT, 2020.

BERNARDI, N.; PINA, S.A.M.G., ARIAS, C.R.; BELTRAMIN, R.M.G. O desenho universal no processo de projeto. In: KOWALTOWSKI et al. (orgs.). O processo de projeto em arquitetura. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. cap.11, p. 222-244.

BORUCHOVITCH, E. Estratégias de Aprendizagem e Desempenho Escolar: Considerações para a Prática Educacional. 1999. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/26362124_Estrategias_de_aprendizagem_e_desempenho_escolar_consideracoes_para_a_pratica_educacional/link/00463521e85f65d98b000000/download. Acesso em 18 jun. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF. 2015.

CORPO DE BOMBEIROS DO ESTADO DE SÃO PAULO. Instrução Técnica IT-02/19 – Conceitos básicos de segurança contra incêndio. São Paulo, SP. 2019.

____. Instrução Técnica IT-17/18 – Brigada de incêndio. São Paulo, SP. 2018a.

____. Instrução Técnica IT-20/18 – Sinalização de emergência. São Paulo, SP. 2018b.

FNDE (Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação). Elaboração de projetos de edificações escolares: educação infantil. Brasília: FNDE. 2017.

HUNTER, S. Spatial Orientation, Environmental Perception and Wayfinding. IDeA Center, University at Buffalo, EUA. 2010.

KOWALTOWSKI, D.C.C.K. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LAWSON, B. The Language of Space. Oxford: Butterworth-Heinemann – Architectural Press, 2001

LINO, A.G.H.; BAUMEL, L.F.S. Plano de Abandono Escolar – módulo III. Paraná: Governo do Estado do Paraná, 2013

NAIR, P.; FIELDING, R.L. A Comfortable Truth: well-planned classrooms make a difference. Edutopia, 2007. Disponível em: https://www.edutopia.org/comfortable-truth. Acesso em 10 jul. 2020.

NATIONAL FIRE PROTECTION ASSOCIATION. Learn not to burn (coleção). Quincy: Estados Unidos, 2016.

ONO, R.; VALENTIM, M.V. Projeto de Saídas de Emergência - Estamos Considerando as Crianças? In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO. Anais [...], 2016, São Paulo. Porto Alegre: ANTAC, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/316342962_Projeto_de_saidas_de_emergencia-_estamos_considerando_as_criancas. Acesso em 19 mar. 2022.

PREISER, W.F.E. The seven principles of Universal Design into planning practice. In: NASAR, J.L.; EVANS-COWLEY, J. Universal Design and Visitability: from accessability to zoning. Columbus: Ohio State University, 2007. cap. 1, p. 5 – 23.

SANOFF, H. Creating Environments for Young Children. 2. ed. EUA: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016. 116 p.

SAYÃO, R. Como Educar Meu Filho? São Paulo: Publifolha. 2003. 287p.

SILVA, K.M. Memória, Aprendizagem e Metodologias de Ensino. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 10572-10579, jan. 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n1-722. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/23903. Acesso em 04 jun. 2021.

SOUSA, A.B.; SALGADO, T.D.M. Memória, Aprendizagem, Emoções e Inteligência. Revista Liberato, Novo Hamburgo, v.16, n. 26, p.101-220, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/132515/000982720.pdf?sequence=1. Acesso em 13 mai. 2021.

VALENTIM, M.V. Comportamento de Crianças em Movimento em Escadas – Subsídios para o Dimensionamento dos Meios de Escape em Escolas. Tese de Doutorado. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2018.

Published

2023-10-28

How to Cite

Silingardi, A. A. T., & Bernardi, N. . (2023). Route dynamics as promoters of preschool environment legibility. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 8(1). https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3651

Issue

Section

DESEMPENHO - PROCESSOS AVALIATIVOS: DO PROJETO À PÓS-OCUPAÇÃO

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.