The historical-dialectical materialism as a methodology for teaching design practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3808

Keywords:

Architecture, Historical-dialectical materialism, Design process

Abstract

The architecture established by professionals who take pride in the label "starchitect" has been causing significant harm to society. However, it is possible to regain a more conscious design process that addresses the needs of society through a teaching practice based on the historical-dialectical materialism proposed by Marx and Engels. This article is based on bibliographic research, proposing relevant points to be considered by students and teachers in the development of a design methodology that is more conscious of its contradictions and transformations. By the end of this work, it is hoped to contribute to the improvement of the teaching and learning experience, so that the design process becomes more reflective of the challenges faced by society today.

Author Biography

Lucas dos Santos Freitas, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Cursando Arquitetura e Urbanismo na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (São Leopoldo - RS, Brasil).

References

BARATTO, Romullo. 200 anos de ensino de arquitetura no Brasil. ArchDaily. 2016. Disponível em: < https://www.archdaily.com.br/br/793358/200-anos-de-ensino-de-arquitetura-no-brasil>. Acesso em: 15 de maio de 2023.

BRASIL Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Enade. Brasília, 2019. Disponível em: <https://enade.inep.gov.br/enade>. Acesso em: 20 de maio de 2023.

CORDEIRO, Caio Nogueira Hosannah. A Reforma Lucio Costa e o ensino da Arquitetura e do Urbanismo: da Escola Nacional de Belas Artes à Faculdade Nacional de Arquitetura (1931- 1945). 2015. p. 219. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande. 2015.

Hyatt Foundation. The Pritzker Architecture Prize. Disponível em: <https://www.pritzkerprize.com/>. Acesso em 20 de maio de 2023.

KESKEYS, Paul. Patrik vs. Pritzker: Schumacher Reignites the Debate Over Political Correctness in Architecture. Architizer. 2016. Disponível em: < https://architizer.com/blog/inspiration/industry/patrik-vs-pritzker/>. Acesso em: 20 de maio de 2023.

MAHFUZ, Edson. Reflexões sobre a construção da forma pertinente. Arquitextos, São Paulo, ano 04, n. 045.02, Vitruvius, fev. 2004 <https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/04.045/606>. Acesso em: 20 de maio de 2023.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008, p. 288.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. 3 ed. São Paulo: Boitempo, 2011, p. 856.

MIRANDA, Cybelle Salvador. O ensino de arquitetura. Atavismos oitocentistas, pensamento sistêmico e a avaliação do Enade. Arquitextos, São Paulo, ano 19, n. 217.05, Vitruvius, jun. 2018 <https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/19.217/7028>. Acesso em: 15 de maio de 2023.

Zaha Hadid Architects Rejects Patrik Schumacher’s “Urban Policy Manifesto”. World Architecture. 2016. Disponível em <https://worldarchitecture.org/articles/cgfmg/zaha_hadid_architects_rejects_patrik_schumacher_s_urban_policy_manifesto_.html>. Acesso em: 20 de maio de 2023.

Published

2023-10-28

How to Cite

Freitas, L. dos S. (2023). The historical-dialectical materialism as a methodology for teaching design practice. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 8(1). https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3808

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.