Students' proposal for BIM adoption in architectural drawing discipline
DOI:
https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3901Keywords:
BIM, architecture teaching, didatics, digital technologiesAbstract
This paper presents a proposal built from the perspective of architecture's undergraduate course students at FAU UFRJ sharing the vision they have about the discipline of Architectural Drawing and the possibilities offered by BIM teaching this specific content. The proposal considered: the revision of alternatives presented in the ENEBIM’s proceedings; the discipline's syllabus that compose the curriculum of the faculty’s architecture course; the infrastructure; and the experience in classroom. The discipline of Architectural Drawing was chosen because it is considered one of those that could benefit from BIM. This empirical perception, associated with the practices identified in literature review, allowed the proposal that considers BIM adoption as a didactic strategy. It is understood that the teaching of architecture drawing can benefit from BIM adoption based on activities that associate different information and representation systems. As a new curriculum is being implemented, the proposal can easily be included in classroom practices, as it combines strategies already adopted with a new approach using BIM, in line with the changes in the new curriculum.
References
ABNT ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS NBR 6492: 2021 Documentação técnica para projetos arquitetônicos e urbanísticos - Requisitos
DEL RIO, Vicente. Projeto de Arquitetura: entre a criatividade e o método. In: Arquitetura, Pesquisa & Projeto Org.: Vicente Del Rio São Paulo ProEditores; Rio de Janeiro, FAU/UFRJ,
JERNIGAN F 2017 Big BIM 4.0: Ecosystems for a Connected World. Editor 4site Press. UK, 444p.
PINHEIRO, E.; KAMIMURA, R.; ABDELHAI, T. Pensar e reinventar o habitar pela narrativa gráfica: exercício síntese de desenho /ufrj em formato online. 10º. Projetar Lisboa 2021: Arquitetura, Cidade e Paisagem – Projetar em contexto de crise. In: Anais do... Disponível em: http://projedata.grupoprojetar.ct.ufrn.br/dspace/handle/123456789/1590, Acesso em Maio de 2023.
MALLARD, M. L. Os problemas da pesquisa em projeto de arquitetura e urbanismo. VII Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo – ENANPARQ 2022. In: Anais do ... V. p. 1166-1176 Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1SVWU0sWPg89Ys3zOGy9cKLG2ReUpKmkn/view Acesso em Maio de 2023
PPPC- Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Arquitetura e Urbanismo 2020-2030, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade federal do Rio de Janeiro, versão 10 de agosto de 2021.
SALGADO, M. S. Ensino de Arquitetura, engenharia e tecnologias digitais: relato das experiências compartilhadas durante o ENEBIM. SBTIC - II Simpósio Brasileiro de Tecnologia da Informação e Comunicação na Construção. In: Anais do... Campinas, 2019. v. 1. p. 1-6.
SCHEER, D. The death of drawing: architecture in the age of simulation. New York: Routledge, 2014
SOUZA, C. C. ; SALGADO, M.S. . Ensino de Arquitetura e a Modelagem da Informação da Construção (BIM). ARQUISUR - XL ENCONTRO E XXV CONGRESSO DE ESCOLAS E FACULDADES PÚBLICAS DE ARQUITETURA DA AMÉRICA DO SUL In: Anais do... 2022. v. 1. p. 1-12. Disponível em: https://www.sisgeenco.com.br/anais/arquisur/2022/arquivos/GT1_COM_166_352_20220906203420.pdf Acesso em maio de 2023.