Evaluation of the availability of daylight in the historic CampusLar/UFS building

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.3908

Keywords:

Daylight, Historical heritage, Computational simulation

Abstract

The use of daylighting in buildings of historical value is an important premise in the adequacy of such spaces for educational use. The literature still lacks discussions and references on the subject, which results in buildings that are inadequate for educational use. The Laranjeiras Campus of the Federal University of Sergipe is inserted in this context, as it is located in an architectural complex of the eighteenth century. The objective of this study was to evaluate the daylighting conditions in the classrooms of the Laranjeiras campus. To this end, three representative typologies were chosen. The rooms were computationally simulated using the Troplux software. The metrics evaluated were the mean annual illuminance, mean annual uniformity, useful daylight illuminance and spatial autonomy of daylight. The results point out that the small dimensions of the windows inserted in the new walls of the buildings are insufficient to promote the amount of natural light in the environments. In some cases, where they are sufficient, the fact that there is no solar protection makes their use unfeasible. The original large windows tend to promote a lot of light into the internal environment, resulting in regions that are very bright near the window and dark in the more distant portions. It can be concluded that the work evaluates a clipping of the reality of CampusLar, and that in this sense it fosters discussion about the suitability of historic buildings for educational purposes.

Author Biographies

Emilly da Paixão Cunha, Federal University of Sergipe

Undergraduate student in Architecture and Urbanism at the Federal University of Sergipe (Laranjeiras - SE, Brazil)

Pedro Vitor Sousa Ribeiro, Federal University of Sergipe

Doutor em Arquitetura pela Universidade Federal de Alagoas. Professor Efetivo da Universidade Federal de Sergipe (Laranjeiras - SE, Brasil)

References

ABNT - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15220 – Desempenho térmico de edificações. Rio de Janeiro, 2005. NBR 15215 – Iluminação natural. Rio de Janeiro, 2005.

ABNT - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR ISSO/CIE 8995-1. 2012. Rio de Janeiro, 2012.

BAETA, R.; NERY, J. Entre reflexões e práticas: A experiência do Programa Monumenta em Laranjeiras/SE. ENANPARQ, Natal, p. 1-35, set. 2012.

BERTOLOTTI, D. Iluminação natural em projetos de escolas: uma proposta de metodologia para melhorar a qualidade da iluminação e conservar energia. 2007. 114p. Dissertação (Mestrado em Tecnologia da Arquitetura) – FAUUSP. São Paulo, 2007.

CABÚS, R. C. Tropical daylighting: predicting sky types and interior illuminance in North-east Brazil. 2002. 288p. Tese (Doutorado em Arquitetura) - Universidade de Sheffield. Sheffield, Inglaterra, 2002.

CABÚS, R. C.; RIBEIRO, P. V. S. TropLux 7 – Guia do Usuário. Maceió: Instituto Lumeeiro, 2015. 116 p. ISBN 9788563476029.

CIE - COMMISSION INTERNATIONALE DE L'ECLAIRAGE. CIE DS 011.2/E:2002. Spatial distribution of daylight - CIE standard general sky. Viena: CIE, 2002.

FRANÇA, S. S.; FONSECA, R. W.; PEREIRA, F. O. R. Método simplificado baseado na disponibilidade de luz difusa para estimar o potencial energético do aproveitamento da luz natural em edificações. Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP, v. 27, n. 51, p. e168249-e168249, 2020.

IES - ILLUMINATING ENGINEERING SOCIETY OF NORTH AMERICA. LM-83-12: IES Spatial Daylight Autonomy (sDA) and Annual Sunlight Exposure (ASE). New York, 2012.

IES - ILLUMINATING ENGINEERING SOCIETY OF NORTH AMERICA. The lighting handbook: Reference & Applications. New York: Illuminating Engineering Society of North America. 10 ed., 2011.

(IPHAN) INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Laranjeiras (SE). Brasília, 2014. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/357>. Acesso em: 27 nov 2022.

(IPHAN) INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Política do Patrimônio Cultural Brasileiro. Brasília, Distrito Federal: IPHAN, 2020. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/publicacao_politica_do_patrimonio.pdf. Acesso em: 21 jun 2023.

KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Arquitetura escolar e o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de textos, 2011.

MANHAS, M. P. G. Difusa ou especular? Estudando o desempenho da prateleira de luz segundo a refletância de sua superfície. 2016. 212p. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas do Espaço habitado da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.

MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Fundo de fortalecimento da escola. Espaços Educativos. Ensino Fundamental. Subsídios para elaboração de projetos e adequação de edificações escolares. Brasília: FUNDESCOLA / MEC, 2002. V1 195 p. – V2 124 p.

UFS - UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Campus Laranjeiras. 2022. Disponível em: <https://laranjeiras.ufs.br/conteudo/69018-universidade-federal-de-sergipe-campus-de-laranjeiras>. Acesso em: 14 abr 2022.

Published

2023-10-26

How to Cite

CUNHA, Emilly da Paixão; RIBEIRO, Pedro Vitor Sousa. Evaluation of the availability of daylight in the historic CampusLar/UFS building. In: ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2023. Anais [...]. [S. l.], 2023. p. 1–7. DOI: 10.46421/encac.v17i1.3908. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/encac/article/view/3908. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

6. Iluminação Natural e Artificial