DESAFIOS PARA A ADOÇÃO BIM EM UM CURSO RECÉM IMPLANTADO DE ENGENHARIA CIVIL: UMA PERCEPÇÃO DE DOCENTES E DISCENTES

Authors

  • Gabriela Rodrigues da Costa Núcleo de Inovação da Construção (NiC)/Universidade Federal do Ceará (UFC) – Campus de Crateús
  • Antonio Jean Nascimento de Castro Núcleo de Inovação da Construção (NiC)/Universidade Federal do Ceará (UFC) – Campus de Crateús
  • Luis Felipe Cândido Núcleo de Inovação da Construção (NiC)Universidade Federal do Ceará (UFC) – Campus de Crateús

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.1207

Keywords:

BIM Implementation, Newly deployed Course, Curricular Structure

Abstract

Implement BIM into curriculum structures is a challenge due of the traditional structure of schools of engineering. However, the literature does not indicate whether this occur in courses being implemented or implemented after the BIM ascension. Thus, this paper aimed to analyze the perception of students and professors about the BIM implementation in a civil engineering course being implemented in a federal public university in the state of Ceará, in Brazilian Northeast. For that, an electronic questionnaire was answered by 103 students and 8 in-depth interviews with all professor civil engineers. The BIM integration into the curriculum structure was not among the main obstacle. However, important barriers were identified, such as the lack of knowledge of teachers, low training on the subject, low priority to implement BIM and the lack of technological resources. These issues make the BIM adoption complex, as in traditional courses.

References

AMORIM, S.R.L; KASSEM. M. Building Information Modeling no Brasil e na União Européia.

Brasília, 2015. Disponível em: < http://sectordialogues.org/sites/default/files/acoes/ documentos/bim.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2020.

BARISON, M. B.; SANTOS, E. T. Ensino de BIM: tendências atuais no cenário internacional.

Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 6, n. 2, p. 67 - 80, dez, 2011. Disponível em: < https://doi.org/10.4237/gtp.v6i2.218 >. Acesso em: 23 abr. 2020BECERIK-GERBER, B., GERBER, D. J., KU, K. The pace of technological innovation in architecture, engineering, and construction education: integrating recent trends into the curricula. Journal of Information Technology in Construction (ITcon), v. 16, p. 411-432, 2011.

Disponível em: < https://www.itcon.org/2011/24>. Acesso em: 04 mai. 2020BÖES, J. S. Proposta de plano de implantação do BIM na indústria da construção civil. 2019.

Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil: Estruturas e Construção Civil, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. 2019. Disponível em: < http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50872 >. Acesso em: 26 fev. 2020Computer Integrated Construction Research Program. BIM: Planning guide for facility owners (version 2.0). Penn State University, 69p., 2013. Disponível em: < https://www.bim.psu.edu/>. Acesso em: 23 abr. 2020.

CRUZ, M.; CUPERSCHMID, A. R.; RUSCHEL, R. A incorporação de BIM no ensino do curso técnico em edificações. Gestão & Tecnologia de Projetos, v. 12, n. 2, p. 117-134, 1 nov. 2017.

Disponível em: < https://doi.org/10.11606/gtp.v12i2.131498 >. Acesso em: 02 mai. 2020DANTAS FILHO, J. B. P.; BARROS NETO, J. DE P.; ANGELIM, B. M. Mapeamento do fluxo de valor de processo de construção virtual baseado em BIM. Ambiente Construído, v. 17, n. 4, p. 343–358, dez. 2017. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/s1678-86212017000400201 >. Acesso em: 28 abr. 2019GARBINI, M. A. L.; BRANDÃO, D. Q. Proposta de modelo para implantação de processo de projeto utilizando o conceito BIM em escritórios de arquitetura. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 7-24, jan./jun, 2014. Disponível em: < https://doi.org/10.11606/ gtp.v9i1.89990 >. Acesso em: 24 abr. 2020GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

KEHL, C., STUMPF, C. D., ROSA, D. C., SILVA, A. F., ISATTO, L. E. Ensino de BIM em um curso de Arquitetura e Urbanismo: avaliação da percepção de demanda. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2018, Foz do Iguaçu. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2018.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

RUSCHEL, R. C., ANDRADE, M. L. V. X. de, MORAIS, M. de. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos? Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 151-165, 2013. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1678-86212013000200012 >. Acesso em: 20 abr. 2019SILVA JUNIOR, M. A.; MITIDIERI FILHO, C. V. Verificação de critérios de desempenho em projetos de arquitetura com a modelagem BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 9, n. 4, p. 334-343, dez. 2018. Disponível em: < https://doi.org/10.20396/parc.

v9i4.8650453 >. Acesso em: 28 abr. 2020 SUCCAR, B. Building information modelling framework: A research and delivery foundation forindustry stakeholders. Automation in construction, v. 18, n. 3, p. 357-375, 2009. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1016/j.autcon.2015.04.018 >. Acesso em: 23 abr. 2019SUCCAR, B; KASSEM, M. Macro-BIM adoption: Conceptual structures. Automation in Construction. 57, 64–79. 2015. Disponível em: < https://doi.org/10.1016/j.autcon.2015.04.018 >.

Acesso em: 23 abr. 2019TAYLOR, J. M.; LIU, J.; HEIN, M. F. Integration of building information modeling into an ACCE accredited construction management curriculum. In: ASSOCIATED SCHOOL OF CONSTRUCTION ANNUAL INTERNATIONAL CONFERENCE, 44., 2008, Auburn. Proceedings…Auburn: ASC, 2008. Disponível em: < http://ascpro0.ascweb.org/archives/cd/2008/paper/ CEUE246002008.pdf >. Acesso em: 24 abr. 2020VASCONCELLOS, L.; FRISON, L. BIM e ensino de Arquitetura e Urbanismo e a visão de alunos de graduação sobre o tema. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 1., 2018, Brasil. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2018. Disponível em: < https://www.antaceventos.net.br /inde.php/enebim/2018/paper/view/44/44 >. Acesso em: 08 mai. 2020

Published

2020-11-04

How to Cite

COSTA, Gabriela Rodrigues da; CASTRO, Antonio Jean Nascimento de; CÂNDIDO, Luis Felipe. DESAFIOS PARA A ADOÇÃO BIM EM UM CURSO RECÉM IMPLANTADO DE ENGENHARIA CIVIL: UMA PERCEPÇÃO DE DOCENTES E DISCENTES. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.1207. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1207. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.