Intervention planning for BIM adoption in Steel Construction teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.1964

Keywords:

Building Information Modeling, Civil Engineering, Steel Construction

Abstract

This paper presents the intervention planning in the Steel Constructions course of the Federal University of Bahia Civil Engineering program. This course was selected from the curriculum analysis, one of the 11 courses identified with a straightforward interface with BIM. The research methods were case study and action research. The authors planned the intervention and created learning objects. This study contributes by presenting a practical application of the research method proposed by the “Células BIM da ANTAC” network, discussing some aspects of the transformation, and updating of the program's curriculum.

Author Biographies

Jeanne Lopes Conceição, Universidade Federal da Bahia

Graduated in Civil Engineering at the Universidade Federal da Bahia (Salvador - BA, Brazil).

Reymard Savio Sampaio de Melo, Universidade Federal da Bahia

Doctor degree from the from the University of Campinas. Assistant Professor at the Federal University of Bahia (Salvador - BA, Brazil).

Carlos Alberto Andrade Bomfim, Unversidade Federal da Bahia

Master in Architecture and Urbanism at the Federal University of Bahia. Doctoral student in Architecture and Urbanism at the Federal University of Bahia.  Professor at the Federal University of Bahia (Salvador - BA, Brazil).

Érica de Sousa Checcucci, Universidade Federal da Bahia

PhD in Knowledge Diffusion from Universidade Federal da Bahia. Professor at Universidade Federal da Bahia (Salvador - BA, Brazil).

References

BRASIL. (2018). Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modelling – BIM. Disponível em: https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/images/REPOSITORIO/sdci/CGMO/26-11-2018-estrategia-BIM-BR-2.pdf. Acesso em: 6 maio 2022.

BRASIL. (2019). EDITAL Nº 3/2019. Termo de colaboração para execução de ações para promover ganho deprodutividade e competitividade do setor de construção civil. Disponível em: https://www.gov.br/economia/pt-br/acesso-a-informacao/licitacoes-e-contratos/doacoes/chamamentos-publicos/2019/construcao-civil/edital. Acesso em: 6 maio 2022.

CHECCUCCI, E. de S.; AMORIM, A. L. de. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 6–17, 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v5i1.8634540.

COUGHLAN, P.; COGHLAN, D. Action research for operations management. International Journal of Operations & Production Management, v. 22, n. 2, p. 220-240. DOI: https://doi.org/10.1108/01443570210417515.

Método de identificação da interface com BIM na matriz curricular. Érica de Sousa Checcucci. 2021. 1 vídeo (27:58 min). Publicado pelo canal do Youtube GT TIC ANTAC. Playlist Células BIM. 7 mai. 2021.

SUCCAR, B.; SHER, W.; WILLIAMS, A. An integrated approach to BIM competency assessment, acquisition and application. Automation in Construction. v. 35, p. 174-189, 2013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2013.05.016.

UFBA. Projeto Pedagógico do Curso de Engenharia Civil. Colegiado de Engenharia Civil (2007).

UFBA. Projeto Pedagógico do Curso de Engenharia Civil. Colegiado de Engenharia Civil (2019).

VENTURA, M. M. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SOCERJ, v. 20, n.5, p. 383-386. Setembro/Outubro, 2007.

Published

2022-11-07

How to Cite

CONCEIÇÃO, Jeanne Lopes; MELO, Reymard Savio Sampaio de; BOMFIM, Carlos Alberto Andrade; CHECCUCCI, Érica de Sousa. Intervention planning for BIM adoption in Steel Construction teaching. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–12. DOI: 10.46421/entac.v19i1.1964. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1964. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Most read articles by the same author(s)