Trends and challenges for BIM adoption in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2006

Keywords:

BIM, Teaching, Architecture and urbanism, Civil engineering

Abstract

BIM has been discussed in education. Among the actions for its dissemination, the Construa Brasil Project stands out. This article analyses methods for adopting BIM in education. For this, research was carried out in works available in the Academic BIM Portal. Curricular analysis with a proposal to change the grade was the main approach. Among the difficulties is the lack of knowledge about BIM by teachers. Among the solutions is holding courses, lectures and workshops to train them. It is observed that there is little research on the subject, reinforcing its importance for BIM implementation in education.

Author Biographies

Larissa de Quadros Bianchini, Federal University of Santa Maria

Civil Engineer from the Universidade Federal de Santa Maria. Master's student at the Universidade Federal de Santa Maria (Santa Maria - RS, Brazil).

Eduardo Ribeiro dos Santos, Federal Univeristy of Rio de Janeiro

Master in Architecture from the Federal University of Rio de Janeiro. PhD student in Architecture at the Federal University of Rio de Janeiro (Rio de Janeiro - RJ, Brazil).

André Lübeck, Federal University of Santa Maria

Doctor in Civil Engineering from the Universidade Federal de Santa Maria. Professor at the Universidade Federal de Santa Maria (Santa Maria - RS, Brazil).

References

ANDRADE, Max Lira Veras Xavier de; FULGÊNCIO, Vinicius Albuquerque; NERI, Emmanoel Roberto da Silva; VIDAL, Edwin Frade; SILVA, Mariane Barbosa; SILVA, Mateus Leandro; RUSCHEL, Regina Coeli Ruschel. Brazilian papers on Building Information Modeling published until 2021 (2022-02-02) [Data set]. Zenodo. 2022. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5948881

Base de dados de artigos científicos do Portal BIM Acadêmico. 2022. Disponível em: https://airtable.com/shrjEnDgh0ejedVYL/tbluk4jpZItVUcNi0. Acesso em: 07 de agosto de 2022.

Base de dados de teses e dissertações do Portal BIM Acadêmico. 2022. Disponível em: https://airtable.com/shrOtua9c9PO7L5hx/tbla5m2gpXZvMTRC8. Acesso em: 07 de agosto de 2022.

BATISTELLO, Paula; BALZAN, Katiane Laura; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis. BIM no ensino das competências em arquitetura e urbanismo: transformação curricular. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, p. e019019, abr. 2019. ISSN 1980-6809. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8653989. Acesso em: 27 abr. 2019. doi:https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653989.

CAMPOS, Heloisa Fuganti; ALVES, Giovanna Ferreira; MEDEIROS, Brenda Lee de; RUSCHEL, Regina Coeli. Brazilian theses and dissertations on Building Information Modeling (2022-02-01) [Data set]. Zenodo. 2022. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5942232

CÉLULAS BIM. Disponível em: https://sites.google.com/antac.org.br/portalbimacademico/in%C3%ADcio/c%C3%A9lulas-bim?authuser=0. Acesso em: 25 de maio de 2022.

CHECCUCCI, Erica de Sousa; AMORIM, Arivaldo Leão de. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, v. 5, n. 1, p. 6-17, jan./jun. 2014

CUPERSCHMID, A.; CRUZ, M. O.; RUSCHEL, R. C. A incorporação de BIM no ensino do curso Técnico em Edificações. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 12, n. 2, p. 117-134. 2017. http://dx.doi.org/10.11606/gtp.v12i2.131498

DE OLIVEIRA, Lucas R.; DA CONCEIÇÃO, Arlindo F.; S. NETO, Lauro P.. Revisão sistemática da literatura sobre aplicações das tecnologias LoRa e LoRaWAN. In: ARTIGOS COMPLETOS - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE SISTEMAS COMPUTACIONAIS (SBESC), 8. , 2018, Salvador. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . ISSN 2763-9002.

Decreto federal nº 9.377, de 17 de maio de 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Decreto/D9983.htm#art15. Acesso em: 25 de maio de 2022.

Decreto federal nº 9.983, de 22 de agosto de 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-022/2019/Decreto/D9983.htm#art15. Acesso em: 25 de maio de 2022.

GIESTA, Josyanne Pinto; COSTA NETO, Alfredo. COSTA, Thalita Giesta. A pesquisa-ação em BIM fomentando a transformação de um curso técnico em edificações. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 11,p. e020021, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/parc.v11i0.8657348

LEAL, B. M. F.BIM no ensino de tecnologia da construção: estudo de caso. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10,p. e019027,25 dez. 2019. ISSN 1980-6809. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653550

LIMA, Weslley Eunathan Fernandes; MELO, Luane Assunção Paiva; MELO, Reymard Sávio Sampaiode; GIESTA, Josyanne Pinto. BIM no ensino de Engenharia Civil: proposta de adaptação de matriz curricular. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v.11, p.e020028, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/parc.v11i0.8657369

MATTANA, L.; LIBRELOTTO, L. I. Estratégias para ensino de orçamentação com adoção de BIM em ambiente acadêmico. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Carlos, v.13, n.3, p.97-118, dez. 2018. http://dx.doi.org/10.11606/gtp.v13i3.139505

Plano de Implementação BIM. 2022. Disponível em: https://sites.google.com/antac.org.br/portalbimacademico/plano-de-implanta%C3%A7%C3%A3o-bim. Acesso em: 07 de agosto de 2022.

Portal BIM Acadêmico. 2022. Disponível em: https://sites.google.com/antac.org.br/portalbimacademico. Acesso em: 10 de maio de 2022.

Projeto Construa Brasil. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/ambiente-de-negocios/competitividade-industrial/construa-brasil. Acesso em: 07 de agosto de 2022.

Rio de Janeiro, decreto estadual nº 46.471, de 24 de outubro de 2018. Disponível em: https://sinaenco.com.br/wp-content/uploads/2018/11/RJ-Diario-Oficial-Decreto-BIM.pdf. Acesso em: 25 de maio de 2022.

Rio Grande do Sul, decreto estadual nº 56.311, de 12 de janeiro de 2022. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/rs/decreto-n-56311-2022-rio-grande-do-sul-institui-a-estrategia-estadual-de-fomento-e-implantacao-do-building-information-modeling-bim. Acesso em: 25 de maio de 2022.

Santa Catarina, decreto estadual nº 1370, de 13 de julho de 2019. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=417301#:~:text=1%C2%BA%20Fica%20institu%C3%ADda%20a%20Estrat%C3%A9gia,e%20de%20investimentos%20em%20Building. Acesso em: 25 de maio de 2022.

SUCCAR, B. Building Information Modelling Framework: a research and delivery foundation for industry stakeholders. Automation in Construction, v. 18, p. 357 – 375, may. 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2008.10.003

Published

2022-11-07

How to Cite

BIANCHINI, Larissa de Quadros; SANTOS, Eduardo Ribeiro dos; LÜBECK, André. Trends and challenges for BIM adoption in education. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–13. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2006. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2006. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 93 94 95 96 97 98 

You may also start an advanced similarity search for this article.