Violence against women in public spaces: an objective analysis in the city of Londrina - PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2057

Keywords:

Segurança, Caminhabilidade, Espaços Públicos, Gênero

Abstract

Women walk more than men and exhibit a high perception of insecurity about public space. As they are more susceptible to spatial exclusion due to fear of violence, this reality demonstrates the need for studies on the safety of women's walking. The objective of the study is to analyze the occurrence of crimes against women in public spaces in Londrina - PR, and due to the phenomenon presented, the method selected was the case study. The results show patterns of behavior between types of crimes with temporality, as well as the use of police reports as an important database for analysis.

Author Biographies

Bruna Carolina Sayuri Goto de Abreu, Universidade Estadual de Londrina

Studying Architecture and Urbanism at the State University of Londrina (Londrina - PR, Brazil).

Laís Regina Lino, Universidade Estadual de Londrina

Degree in Architecture and Urbanism from the State University of Londrina. Master's student in Architecture and Urbanism at the State University of Londrina. (Londrina - PR, Brazil).

Milena Kanashiro, Universidade Estadual de Londrina

Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná. Professor Associado da Universidade Estadual de Londrina (Londrina - PR, Brasil).

References

ALAMBERT, Zuleika. Mulher: uma trajetória épica (esboço histórico da antiguidade aos nossos dias). In: Mulher: uma trajetória épica (esboço histórico da antiguidade aos nossos dias). 1997. p. 117-117.

ALI, Kamran Asdar. Women, work and public spaces: Conflict and coexistence in Karachi's poor neighborhoods. International Journal of Urban and Regional Research, v. 36, n. 3, p. 585-605, 2012.

ALLAN, G., 1989, Insiders and outsiders: Boundaries around the home. In G. Allan and G. Crow, editors, Home and Family. Creating the Domestic Sphere. London, UK: Mac-millan, 141-158.

ALVES, Priscila; RAIA JUNIOR, Archimedes Azevedo. Mobilidade e acessibilidade urbanas sustentáveis: a gestão da mobilidade no Brasil. Programa de Pós-graduação em Engenharia Urbana PPGEU/Universidade Federal de São Carlos-UFSCar. São Paulo, 2009.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR CB-02: Projeto de estruturas de aço e de estruturas mistas de aço e concreto de edificações com perfis tubulares. Rio de Janeiro, 2011.

BARAUSE, Letícia; SABOYA, Renato Tibiriçá de. Forma arquitetônica e usos do solo: um estudo sobre seus efeitos na ocorrência de crimes. Ambiente Construído, v. 18, p. 427-444, 2018.

BONDI, L. (1998) Gender, class and urban space: public and private space in contemporary urban landscape, Urban Studies, 19, pp. 160–185.

BRASIL, Actionaid. Cidades Seguras para as Mulheres. Pernambuco: Brasil, 2017.

BUVINIC, Mayra; LEVINE, Ruth. Closing the gender data gap. Significance, v. 13, n. 2, p. 34-37, 2016.

CALDEIRA, Teresa Pires do Rio. Cidade de muros: crime, segregação e cidadania em São Paulo. Editora 34, 2000.

CARDOSO, Victória Loureiro; DE ALENCAR RENNÓ, Sílvia. Iluminação e segurança pública: uma investigação sobre a relação entre design e criminalidade urbana pela perspectiva feminina. Estudos em Design, v. 27, n. 3, 2019.

CECCATO, Vania; LOUKAITOU-SIDERIS, Anastasia (Ed.). Transit crime and sexual violence in cities: International evidence and prevention. Routledge, 2020.

CERVERO, Robert. Linking urban transport and land use in developing countries. Journal of transport and land use, v. 6, n. 1, p. 7-24, 2013.

EASTMAN, C.; TEICHOLZ, P.; SACKS, R.; LISTON, K. BIM Handbook: a guide to building information modeling for owners, managers, designers, engineers and contractors. 2. ed. Nova Iorque: John Wiley & Sons, 2011.

EISENMAN, P. Visions unfolding: architecture in the age of electronic media. In: NESBITT, K. Theorizing a New Agenda for Architecture. 2. ed. Nova Jersey: Princeton Architectural Press, 1996. p. 556-561.

FASOULAKI, E. Integrated design: a generative multi-performative design approach. 2008. 72 f. Dissertação (Mestrado em Architecture Studies) – Massachusetts Institute of Technology, Boston, 2008.

FISCHER, T.; BURRY, M.; FRAZER, J. Triangulation of generative form for parametric design and rapid prototyping. Automation in Construction, v. 14, n. 2, p. 233-240, mar. 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2004.07.004.

FORSYTH, Ann. What is a walkable place? The walkability debate in urban design. Urban design international, v. 20, n. 4, p. 274-292, 2015.

FOSTER, Sarah; GILES-CORTI, Billie. The built environment, neighborhood crime and constrained physical activity: an exploration of inconsistent findings. Preventive medicine, v. 47, n. 3, p. 241-251, 2008.

FISCHER, T. Generation of Apparently Irregular Truss Structures. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTER AIDED ARCHITECTURAL DESIGN FUTURES, 11., 2005, Viena. Proceedings [...] Viena: Vienna University of Technology, 2005. p. 229-238.

GHIDINI, Roberto. A caminhabilidade: medida urbana sustentável. Revista dos Transportes Públicos–ANTP. São Paulo, v. 33, 2011.

GOLAN, Yael. Gendered walkability: building a daytime walkability index for women in San Francisco. 2017. Tese de Doutorado. San Francisco State University.

GORDON, D. The emergent genius of ant colonies. Ted Talks: ideas worth spreading. The Emergent Genius of Ant Colonies. 2003. Disponível em: http://www.ted.com/. Acesso em: 12 setembro 2013.

HAVET, Nathalie; BAYART, Caroline; BONNEL, Patrick. Why do gender differences in daily mobility behaviours persist among workers?. Transportation research part A: policy and practice, v. 145, p. 34-48, 2021.

HERTZBERGER, H. Lições de Arquitetura. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1999.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades e Estados. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pr/londrina.html> Acesso em: 20 de maio. 2021.

IPPUL, MAPA “Cidade de Londrina - Bairros de Regiões”. Londrina: Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Londrina. Atualização em janeiro/2009.

IPPUL, Plano de Mobilidade Urbana Sustentável de Londrina. Londrina: Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Londrina, 2020.

KILIAN, A. Design explorations through bidirectional modeling of constraints. 2006. 325 f. Tese (Doutorado em Philosophy in Architecture Design and Computation) – Massachusetts Institute of Technology, Boston, 2006.

KIM, Changjoo; WANG, Shujie. Empirical examination of neighborhood context of individual travel behaviors. Applied Geography, v. 60, p. 230-239, 2015.

KOLAREVIC, B.; MALKAWI, A. M. (Ed.). Performative Architecture Beyond Instrumentality. Nova Iorque: Spon Press, 2005.

LEÃO, Ana Luiza Favarão; LINO, Laís Regina; KANASHIRO, Milena. O Caminhar Feminino à noite: a influência da conectividade viária e composição sociodemográfica. SIMPÓSIO NACIONAL DE GESTÃO E ENGENHARIA URBANA, v. 3, p. 441-447, 2021.

LEWIN, R. Complexity: life at the edge of chaos. 2. ed. Chicago: University of Chicago Press, 2000.

LOUKAITOU-SIDERIS, Anastasia. Fear and safety in transit environments from the women’s perspective. Security journal, v. 27, n. 2, p. 242-256, 2014.

MANDANIPOUR, S. H. The Ultramarine Blue (A Collection of Short Stories). 2003.

MELLGREN, Caroline; IVERT, Anna-Karin. Is women’s fear of crime fear of sexual assault? A test of the shadow of sexual assault hypothesis in a sample of Swedish university students. Violence against women, v. 25, n. 5, p. 511-527, 2019.

MENDONÇA, Eneida. Apropriações do espaço público: Alguns conceitos. Estudos e Pesquisas em Psicologia (on--line), v. 2, Rio de Janeiro, p. 122-132, 2007.

MIRANDA, Julia Vansetti; VAN NES, Akkelies. Sexual violence in the city: Space, gender, and the occurrence of sexual violence in Rotterdam. Sustainability, v. 12, n. 18, p. 7609, 2020.

MOSTAFA, Joana et al. ODS 5: alcançar a igualdade de gênero e empoderar todas as mulheres e meninas: o que mostra o retrato do Brasil?. In: ODS 5: alcançar a igualdade de gênero e empoderar todas as mulheres e meninas: o que mostra o retrato do Brasil?. 2019. p. 56-56.

PAYDAR, Mohammad; KAMANI-FARD, Asal; ETMINANI-GHASRODASHTI, Roya. Perceived security of women in relation to their path choice toward sustainable neighborhood in Santiago, Chile. Cities, v. 60, p. 289-300, 2017.

PELLEGRINI, Sofia Assaf. Mulheres: autoconhecimento, lutas e empoderamento: Almanaque feminista. Pele Editorial, 2020.

PEREZ, Caroline Criado. Invisible women: Data bias in a world designed for men. Abrams, 2019.

PETERS, D. Gender and Sustainable Urban Mobility Thematic Study Prepared for Global Report on Human Settlements. United Nations: Nairobi, Kenya, 2013.

SADEGHI, Fasaei Soheila; MIRHOSSEINI, Zahra. A Sociological Approach to the Women's Perception of Fear of Crime in Urban Spaces. 2015.

SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado, violência. Ministério Público do Estado da Bahia, 2004.

SANTORO, Paula Freire. Gênero e planejamento territorial: uma aproximação. Anais, p. 1-16, 2019.

SCHLINDWEIN, Bruna Luisa; BUGS, Eduarda Trevisan; SCHMITZ, Anelise. Importância da Caminhabilidade para a Sociedade Urbana Contemporânea. CRICTE, 2017.

SILVEIRA NETO, Raul; DUARTE, Gisleia; PÁEZ, Antonio. Gender and commuting time in São Paulo metropolitan region. Urban Studies, v. 52, n. 2, p. 298-313, 2015.

SOUTHWORTH, Michael. Designing the walkable city. Journal of urban planning and development, v. 131, n. 4, p. 246-257, 2005.

SOUZA, Adriana Cristina Silva; BITTENCOURT, Lua; TACO, Pastor Willy Gonzales. Women’s perspective in pedestrian mobility planning: the case of Brasília. Transportation research procedia, v. 33, p. 131-138, 2018.

SPECK, Jeff. Walkable city: How downtown can save America, one step at a time. macmillan, 2013.

SVAB, Haydée. Evoluç25ão dos padrões de deslocamento na região metropolitana de São Paulo: a necessidade de uma análise de gênero. 2016. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

VIVAN, M.; SABOYA, R. Arquitetura, espaço urbano e criminalidade: efeitos da visibilidade na distribuição da ocorrência de crimes. Efeitos da Arquitetura: os impactos da urbanização contemporânea no Brasil, p. 163-182, 2017.

ZAHABI, Seyed Amir H. et al. Spatio-temporal analysis of car distance, greenhouse gases and the effect of built environment: A latent class regression analysis. Transportation Research Part A: Policy and Practice, v. 77, p. 1-13, 2015.

MARK, Warr. Fear of victimization: Why are women and the elderly more afraid?. Social science quarterly, v. 65, n. 3, p. 681, 1984.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. [s.l.] Bookman, 2001.

Published

2022-11-07

How to Cite

ABREU, Bruna Carolina Sayuri Goto de; LINO, Laís Regina; KANASHIRO, Milena. Violence against women in public spaces: an objective analysis in the city of Londrina - PR. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–16. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2057. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2057. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.