Risk management and maintainability of contemporary achool´s social areas
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2084Keywords:
School spaces, Social areas, Post-Occupancy Evaluation, Building security facilities, Property securityAbstract
To debate the design process of secondary school buildings and his relationship between the city, this paper presents checklists for the social areas architectural programming. The Post-Occupancy Evaluation (POE) focused on surroundings and case studies allowed diagnosis as: maintenance, safety, and sanitary conditions; urban infrastructure situation; the types of perimeters; and the community participation degree. As contribution, this research methodology revealed that the secondary school’s social areas can positively contribute to urban and social change.
References
ABNT - Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 14.037 - Diretrizes para elaboração de manuais de uso, operação e manutenção das edificações: requisitos para elaboração e apresentação dos conteúdos. RJ, 2014.
ABNT - Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 5.419 - Proteção contra descargas atmosféricas. RJ, 2015.
ABNT - Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 5.461 – Iluminação. Rio de Janeiro, 1991.
ABNT - Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 9.050 - Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. RJ, 2015.
ALESP – Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Decreto Estadual 63.911 - medidas de segurança contra incêndio para as edificações e áreas de risco no Estado de São Paulo. 2018. Disponível em https://www.al.sp.gov.br/. Acesso em 10 de maio de 2021.
ALTMAN, Irwin. The environment and social behavior: privacy, personal space, territory, crowding. Maryland: Brookes Publishing Co., 1975.
AZEVEDO, Giselle; RHEINGANTZ, Paulo; TANGARI, Vera Regina. O lugar do pátio escolar no sistema de espaços livres: uso, forma, apropriação. Rio de Janeiro: FAPERJ. 2011.
CABE. Building schools for the future. A guide for clientes. Londres: Comission for Architecture and the Built Environment, 2007.
Corpo de Bombeiros da Polícia Militar do Estado de São Paulo. Instruções Técnicas, 2018. Disponível em http://www.ccb.policiamilitar.sp.gov.br/. Acesso em 26 de junho de 2021.
DALMAZ, Carla; NETTO, Ana Luiza Coelho. A memória. São Paulo: Revista Ciência e Cultura. Volume 56. N◦ 1. Págs. 30-31. Jan/Mar 2004.
DONAT, Carmen Fonseca. Áreas de convivência de escolas como espaço para desenvolvimento da cidadania: considerações sobre dois estudos de caso a partir da Avaliação Pós-Ocupação. Dissertação de Mestrado. São Paulo: FAU-USP, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.16.2022.tde-15072022-151115. Acesso em 08 de agosto de 2022.
FRANÇA, Ana Judite Galbiatti Limonji. Ambientes Contemporâneos para o ensino-aprendizagem: avaliação pós-ocupação aplicada a três edifícios escolares públicos, situados na região metropolitana de São Paulo. Dissertação de Mestrado. SP: FAU-USP, 2011. Disponível em: www.dedalus.usp.br, Acesso em: 18 de maio de 2017.
HERSHBERGUER apud BECHTEL, R.B.; CHURCHMAN, A. (ed). Handbook of Environment Psychology. 1ª Edição. New York: John Wiley & Sons, 2002.
HUANG, Shu-Chun Lucy. A study of the perception of elementary school fences in urban areas. Taiwan. Journal of architectural and Planning Research: Vol. 20, No.2, Summer, 2012.
ISO – International Organization for Standartization. ISO 15686-3 – building and constructed assets: service life planning – part 3: performance audits and reviews. Suíça, Geneva, Vernier, 2002.
ISO – International Organization for Standartization. ISO 31000 – risk management: guidelines. Suíça, Geneva, Vernier, 2018.
JONE, 1970 apud ZEISEL, John. Inquiry by design. Environment/ Behavior/ Neuroscience in: Architecture, Interiors, Lndscape and Planning. New York: W.W. Norton & Company Ltda., 2006.
KOWALTOWSKI, Doris. A arquitetura da escola do século XXI com base em evidências. São Paulo: Ofitexto, Webinar, 2019. Disponível em: https://www.ofitexto.com.br/webinar/. Acesso em 11/07/2019.
KOWALTOWSKI, Doris; MOREIRA, Daniel; DELIBERADOR, Marcella. O programa arquitetônico no processo de projeto: discutindo a arquitetura escolar, respeitando o olhar do usuário. :SPBQ, 2012.
MALLORY-HILL, Shauna; PREISER, Wolfgang F.E.; WATSON, Chris (ed). Enhancing Building Performance. Iowa, USA: Willey-Blackwell, 2012.
MATTAR, Fauze, Najib. Pesquisa de marketing: metodologia, planejamento, execução e análise. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.
MOREIRA, Katia Beatris Rovaron. Diretrizes para projeto de segurança patrimonial em edificações. São Paulo: FAU-USP, 2007. Dissertação de Mestrado.
OLIVEIRA, Claudia Maria Simões de. O ambiente urbano e a formação da criança. São Paulo: Aleph, 2004.
ONO, Rosária; ORNSTEIN, Sheila; VILLA, Simone; FRANÇA, Ana Judite (Org.). Avaliação Pós-Ocupação na arquitetura, no urbanismo e no design: da teoria à prática. SP: Oficina de Textos, 2018.
SANOFF, Henry. A visionning process for designing responsible schools. Washington: National Clearinghouse for Educational Facilities, 2001.
SANOFF, Henry. Creating Environments for Young Children. Mansfield, Ohio: BookMasters, Inc., 1995.
SOMMER, Robert. Espaço Pessoal: as bases comportamentais de Projetos e Planejamentos. São Paulo: E.P.U. editora, 1973.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: Um estudo da Percepção, Atitudes e Valores do meio ambiente. São Paulo: editora Difel, 1980.
VILLA, Simone Barbosa; ORNSTEIN, Sheila Walbe (orgs). Qualidade Ambiental da Habitação. Avaliação Pós-Ocupação. São Paulo: Oficina de Texto, 2013.
YIN, Robert. Estudo de Caso - Planejamento e Métodos. 5ª Edição. São Paulo: Bookman, 2015.